Michael Bartholemy: ‘EG 0,0 Marc VDS is in gesprek met Suzuki’

288
Michael Bartholemy
Estrella Galicia 0,0 Marc VDS teambaas Michael Bartholemy | foto© Marc VDS Racing

Michael Bartholemy heeft zich maandag tijdens de Estrella Galicia 0,0 Marc VDS teampresentatie in Madrid laten ontvallen dat men in gesprek is met Suzuki voor het leveren van de MotoGP machines vanaf het seizoen 2019.

Het feit dat Tech3 Racing vanaf het seizoen 2019 als KTM MotoGP satellietteam op zal gaan treden betekend automatisch dat Team Estrella Galicia 0,0 Marc VDS definitief niet in zee zal gaan met de Oostenrijkse motorenfabrikant voor het leveren van de motoren vanaf komend seizoen.




Het Belgische MotoGP team van eigenaar Marc van de Straaten is sinds 2015 actief in de MotoGP klasse en maakt vanaf haar debuut gebruik van Honda motoren. Na een driejarige overeenkomst verlengde het team na afloop van het seizoen 2017 haar contract met de grootste Japanse motorenfabrikant met slechts één seizoen waardoor men na afloop van komend seizoen opnieuw op zoek moet naar een nieuwe overeenkomst, zij het met Honda of met één van de andere motormerken.

Tijdens de Estrella Galicia 0,0 MarcVDS teampresentatie in Madrid legde teambaas Michael Bartholemy de situatie uit voor de camera van motogp.com.

“Hervé heeft een hele snelle move gemaakt, hij heeft ons verslagen,” begon de Belg zijn verhaal. “Normaalgesproken ben ik meestal degene die snel kan beslissen. Maar goed, dit maakt het kampioenschap voor de Independent teams wel interessant.”

In 2015 debuteerde het team met Jack Miller in de MotoGP klasse en de Australiër wist voor het team op de Honda RC213V de eerste MotoGP zege en tot nu toe de enige MotoGP zege te behalen tijdens de kletsnatte Dutch TT in Assen in 2016. Miller – die gedurende zijn verblijft bij Team Estrella Galicia 0,0 MarcVDS rechtstreeks bij Honda onder contract stond – verliet aan het einde van het seizoen 2017 zowel Honda als ook het Belgische MotoGP team om dit seizoen aan de slag te gaan bij Alma Pramac Racing.

Het vertrek van Miller zorgde er niet alleen voor dat Team Estrella Galicia 0,0 Marc VDS op zoek moest naar een nieuwe rijder maar tevens voor een nieuwe situatie wat betreft het contract met Honda. Met het aantrekken Tom Lüthi en het binnen het team van de Moto2 naar de MotoGP klasse promoverende Franco Morbidelli kreeg het team ineens te maken met het feit dat men twee rijders op de loonlijst kreeg. Dit feit resulteerde erin dat men enigszins teleurgesteld was over de samenwerking met Honda en het contract slechts met één seizoen verlengd werd.

“Het klopt, er is misschien wel iets nieuws ja. De dingen met Honda zijn sinds november vorig jaar wel veranderd en ik denk dat we de komende tijd alle mogelijke opties open moeten houden. Ik denk dat we goed moeten kijken naar alle mogelijkheden die er zijn. Ik wil niet te lang wachten met het nemen van een beslissing, ik wil alle opties in maart op tafel hebben en dan in april of uiterlijk mei beslissen wat we gaan doen na dit seizoen. Dit is het doel dat ik momenteel voor ogen heb.”

Met de deal van Tech3 Racing is de deur dicht wat betreft een samenwerking met KTM maar een verlenging van het contract met Honda, de vrijgekomen motoren van Yamaha of een samenwerking met Suzuki behoren tot de mogelijkheden.

“Suzuki is inderdaad één van de fabrikanten waar we momenteel mee in gesprek zijn. Op het moment dat Honda ons afgelopen jaar de 2017 machines aanbood voor dit seizoen wilden zij slechts een contract voor één seizoen. Misschien waren we destijds een beetje teleurgesteld omdat wij graag een langere deal en meer support wilden. De zaken liggen nu dus anders voor zowel ons als ook voor hun (Honda). Ik denk dat we momenteel één van de beste Independent Teams zijn die vrij zijn van 2019 tot 2021 wat betreft de keus van het merk machine. Laten we dus maar eens gaan kijken wie ons het meeste kan overtuigen wat betreft de toekomst.”

Bartholemy repte in het interview met geen woord over een eventuele overstap naar Yamaha. Het heeft er dan ook alle schijn van dat er een keus gemaakt zal worden tussen een langer verblijf bij Honda of een nieuwe deal met Suzuki dat net als KTM in 2019 met vier machines aan de start zal verschijnen in de koningsklasse.