Meningen verdeeld over het rijden op nat Losail International Circuit

116
rins
Alex Rins voor Cal Crutchlow | foto© Suzuki Racing

Zaterdagavond aan het einde van de derde en afsluitende dag van de Official MotoGP Test in Qatar kwamen de coureurs nogmaals in actie op een kunstmatig nat gemaakt Losail International Circuit. Na afloop waren de meningen verdeeld over het rijden op een natte baan bij kunstlicht.

Na de discussies van afgelopen jaar – het rijden op een natte baan bij kunstlicht zou te gevaarlijk zijn vanwege de schittering van het licht op de baan – besloot de MotoGP organisatie om zaterdag aan het einde van de dag een test te organiseren op een nat Losail International Circuit, dit om in de toekomst beter te kunnen handelen mocht het weer tijdens het Grand Prix weekend opnieuw wisselvallig worden.







Is men op nagenoeg elk circuit dan afhankelijk van een regenbui, in Qatar is zoiets geen probleem. Wordt er een natte baan gevraagd, geen probleem dan wordt er gezorgd voor een natte baan. Zo verschenen er zaterdag om 20:00 uur plaatselijke tijd geen motoren op de baan maar reden er diverse tankwagens met water op het circuit. In een mum van tijd was het Losail International Circuit omgetoverd tot een kletsnatte baan en kon er begonnen worden met de test.

Is er werkelijk op een veilige manier te rijden bij kunstlicht terwijl de baan nat is, dat was de grote vraag waarop zowel de organisatie, teams en ook de coureurs zelf graag een antwoord op wilden hebben.

 

Na afloop waren de meningen echter verdeeld, zo liet Marc Marquez na afloop weten dat het volgens hem wel oké is om te rijden in de regen, dit ondanks dat het wel moeilijker is om de kurbstones en de witte lijnen te zien en er volgens de regerend MotoGP wereldkampioen erg weinig grip was.

Andrea Dovizioso was na afloop iets minder positief gestemd, volgens de Ducati Team coureur ging het best goed maar met name op het rechte stuk was het volgens zijn zeggen toch wel kritiek. Als er niet heel veel water op de baan is dan is het goed te doen volgens de Italiaan, is het echt nat dan wordt het een ander verhaal en best wel kritiek.

Cal Crutchlow, normaalgesproken iemand die geen problemen heeft met het rijden in de regen gaf na afloop als eerste reactie dat er heel weinig grip was. Ondanks dat het zicht volgens de LCR Honda Castrol coureur best wel oké was denk hij dat er voordat er een beslissing genomen gaat worden eerst nog wel het nodige besproken moet worden binnen de Safety Commission.

Jorge Lorenzo, in tegenstelling tot Crutchlow zeker geen liefhebber van het rijden in de regen, vond ook dat er heel weinig grip was op de natte baan. Over het zicht kon de Ducati coureur niet heel veel zeggen aangezien hij niet in een groep had gereden. Wel is de Spanjaard van mening dat het geen makkelijke opgave zal zijn om hier te rijden op een natte baan.

Jack Miller, mister positivo himzelf en regenspecialist bij uitstek, had na afloop een hele simpel maar heldere verklaring. Als het hier regent dan is dat alleen maar goed volgens de Australiër want dan verdwijnt het zand van de baan en wordt deze alleen maar schoner. Volgens de Alma Pramac Racing coureur is het geen probleem om te rijden op een natte baan, waarbij hij er wel bij vertelde dat hij slechts een paar ronden gereden had.

De meningen van de rijders zijn dus nog best wel verschillend waarbij eenieder wel van mening is dat er sprake is van weinig grip onder de natte omstandigheden. Genoeg stof om over na te praten, maar wie weet blijft het de komende edities wel gewoon droog in Qatar tijdens het Grand Prix weekend.

 

Handige links Official MotoGP Test Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag