De kritiek op de zogeheten ‘ride height devices’ in de MotoGP klasse wordt steeds luider. Het geeft de coureurs er een extra taak bij op de motor en het zorgt ervoor dat topsnelheden steeds hoger worden, met als gevolg zorgen omtrent de veiligheidsnormen.
Sinds het einde van 2019 hebben we in de MotoGP klasse een nieuwe trend zien opkomen. Het was Jack Miller die in de Grand Prix van Thailand van dat jaar voor het eerst een zogeten ‘Holeshot device’ op zijn Ducati had zitten. Hiermee kon hij de achterkant van zijn machine bij de start laten zakken, zodat deze als het ware veranderde in een chopper. Met het verlaagde zwaartepunt zou de machine minder neiging hebben om het voorwiel van de grond te halen en kon er daardoor beter geaccelereerd worden. Echter viel deze eerste proef volledig in het water aangezien Miller op de verkeerde knop drukte (Engine OFF) en daardoor vanuit pit lane moest starten.
Het was het begin van een heuse ontwikkeling in de MotoGP klasse. Andere MotoGP teams hadden dit fenomeen gespot en begonnen zelf ook hun ‘Holeshot devices’ te ontwikkelen. Echter werd niet veel later al duidelijk dat Ducati dit systeem ook rijdend kon activeren. Bij het uitkomen van een langzame bocht zakte de achterkant van de machine zichtbaar in en kon er daarmee harder worden geaccelereerd. De term ‘Ride height device’ werd hier geboren, een mechanisme dat de rijhoogte kan veranderen.
Alle andere fabrikanten, waarvan Suzuki tot ergernis van hun coureurs de laatste was, hebben dit inmiddels ook onder de knie en kunnen we zien dat alle machines de achterzijde laten zakken bij het opkomen van het rechte stuk. Daarnaast laten alle zes fabrikanten ook de voorkant van hun machine zakken bij de start. Hierdoor verandert de machine in een ware ‘dragster’ en kan er nog beter gestart worden. Opnieuw loopt Ducati in deze ontwikkeling voorop want de Italiaanse fabrikant lijkt ook dit mechanisme aan de voorkant tijdens het rijden te kunnen laten zakken.
Ontwikkeling en nieuwe ideeën staan natuurlijk altijd voorop in een prototype klasse zoals de MotoGP, maar de kritiek wordt steeds luider. De coureurs hebben nu een aantal extra hendels op hun machines gekregen die ze moeten bedienen tijdens het rijden. Daarnaast loopt de topsnelheid steeds verder op en wordt er naar topsnelheden boven de 360 km/h niet meer verwonderlijk gekeken. Ook bestaat er altijd de kans, omdat het mechanisch is, dat dit ‘ride height device’ wel eens niet goed werkt en er daarmee ongelukken worden veroorzaakt. Het is bij een aantal coureurs al eens voorgekomen dat de achterzijde na de start niet terug omhoog kwam en ze ook gedurende de eerste aantal ronden reden als een ‘chopper’.
Het lijken duidelijke argumenten om het per direct te verbieden, maar zo werkt het in de MotoGP nou eenmaal niet. De FIM is verantwoordelijk voor het regelboek en handhaaft dit. Alle fabrikanten zijn samen vertegenwoordigd in de MSMA (Motorcycle Sport Manufacturers Association) en zij kunnen in principe de reglementen aanpassen wanneer ze dit willen, echter moet dit met een unaniem besluit gebeuren. Als één fabrikant het niet eens is met de wil van de andere vijf, dan gaat het niet door.
U voelt hem al aankomen. Honda, Yamaha, Suzuki, KTM en Aprilia willen een geheel verbod op de ‘ride height devices’ omdat het naast de eerdergenoemde argumenten ook nog eens veel ontwikkelingskosten met zich meebrengt en dit alleen maar verder zal escaleren. Daarnaast is nog een argument dat een dergelijk mechanisme totaal niet relevant is voor de ontwikkeling van straatmotorfietsen.
Maar Ducati is het hier niet mee eens. Zij zijn deze weg ingeslagen en willen geen verbod op deze mechanismen. Dit weekend vindt er in Qatar een MSMA meeting plaats en wellicht dat er dan meer duidelijk wordt. De geruchten gaan al dat de ‘devices’ hoe dan ook per 2023 of 2024 verboden zullen worden. In de Racesport.nl Podcast van donderdag 3 maart spraken we al even over dit onderwerp.
Op donderdag tijdens de persconferentie werd dit vraagstuk aangehaald bij de zes aanwezige coureurs, die tevens de zes verschillende fabrikanten vertegenwoordigden. Een aantal verrassende en minder verrassende uitspraken kwamen naar voren.
Fabio Quartararó – Yamaha: “Het begint voor mij zo langzamerhand uit de hand te lopen. In 2019 was de startprocedure nog alleen de knop van de launch control indrukken en gaan, nu moet je veel te veel dingen controleren en besturen. Uiteindelijk win je er natuurlijk tijd mee maar het wordt nu wel iets teveel.
Marc Márquez – Honda: “Ik vind ze helemaal niks en het het is iets dat ze in de toekomst moeten verbieden. Ik heb het vorig jaar al gezegd toen ik terugkwam na mijn blessure, en ik denk dat alle rijders samen moeten stemmen. Uiteindelijk gaan fabrikanten altijd voor meer, meer, meer – maar nu met deze devices en meer slag op de achterkant, is er meer snelheid, meer stress op de voorkant. Voor de show winnen we niets, en natuurlijk zijn dit prototypes, maar voor de straatmotoren is het niet nodig. De ontwikkeling van de aerodynamica begrijp ik wel en daar sta ik ook wel achter, want het is altijd goed om iets nieuws te hebben, maar niet met al die holeshot-systemen.
We proberen altijd de uitloopstroken te vergroten, maar de topsnelheid is nu hoger en we remmen later omdat je met deze mechanismen later kunt remmen. Voor de toekomst heeft het geen zin.”
Joan Mir – Suzuki: “Ik denk dat het uit de hand begint te lopen. Elke keer zijn we sneller op de rechte stukken – we halen binnenkort 370 km/u, maar de lay-outs van de circuits blijven onveranderd. Het is zeker meer performance, maar het betekent dat het moeilijker is om een verschil te maken aan de acceleratiekant. Als je het gebruikt is alles veel gemakkelijker, maar voor de veiligheid is het niet het beste.”
Maverick Viñales – Aprilia: “Ik denk dat het bij de acceleratie veel veiliger is met het ‘ride heigh device’ want ik herinner me sommige momenten zoals de laatste bocht in Oostenrijk – je accelereert vanaf bijna stilstand en de muur is heel dichtbij. Met het mechanisme heeft de voorkant altijd veel meer contact met de grond. Nu gaat het te ver met te veel dingen, maar ik denk dat in ieder geval het mechanisme aan de achterkant voor de start en voor de acceleratie veel veiliger is.”
Brad Binder – KTM: “Ik denk dat het gewoon de huidige stand van zaken is, en iedereen heeft ze. Het klopt dat je nu op de grid veel meer te doen hebt, het is altijd belangrijk om het op dat moment even niet te verprutsen. Ik denk dat ze niet meer weggaan en ik denk dat iedere fabrikant het beste eruit wil halen.”
Pecco Bagnaia – Ducati: “Ik hoef maar één knopje in te drukken dus voor mij is het geen probleem.”
Het moge duidelijk zijn dat de coureurs verschillende belangen hebben, en dat met name Bagnaia zijn werkgever niet tegen zal willen spreken. Ongetwijfeld zal er dit seizoen nog veel meer worden gesproken over deze variabele rijhoogte mechanismen en krijgt het verhaal een staartje. We gaan het zien …
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter