Meer regelwijzigingen in MotoGP, Moto2 en Moto3

522

Eerder deze week hebben we al aandacht besteed aan diverse regelwijzigingen in de MotoGP klasse omtrent het verkrijgen en verliezen van concessierechten. Naast de wijzigingen op dat gebied zijn er in het regelboek nog een aantal andere interessante wijzigingen opgenomen voor alle drie de klassen.

<strong><span style="text-decoration: underline;">Alle klassen</span></strong> <p><br /> </p> <p><strong>Persoonlijke bescherming van de rijder:</strong></p> <p>Ten aanzien van de persoonlijke bescherming van de rijders worden de regels verscherpt. Tot op heden hielden de regels op dat gebied niet veel meer in dan de verplichting tot het dragen van een helm, leren pak, laarzen en handschoenen. Het dragen van een rugprotector, inmiddels gemeengoed bij vrijwel iedereen die wel eens op een circuit rijdt, was binnen de huidige regels bijvoorbeeld niet verplicht maar werd wel aangeraden.</p> <p><br /> </p> <p>De nieuwe regels worden op dat gebied flink aangescherpt. De rugprotector wordt verplicht maar daarnaast wordt ook het gebruik van een borstprotector verplicht gesteld. De borstprotector wordt al door diverse rijders gebruikt maar is tot op heden zeker nog geen gemeengoed in de Grand Prix paddock.</p> <p><br /> </p> <p>Ten aanzien van de helmen zijn er al langer standaardeisen. Voor de pakken, laarzen en handschoenen ontbraken er standaardeisen in de reglementen. Ook voor die onderdelen worden er standaardeisen ingesteld op basis van ISO en NEN normen. Controle op het geheel wordt in handen gegeven van MotoGP&rsquo;s technisch directeur, Danny Aldridge.</p> <p><br /> </p> <p>De macht van Aldridge wordt op dat gebied fors uitgebreid. Fabrikanten van pakken, laarzen, helmen en handschoenen moeten een database gaan bijhouden van het materiaal dat zij aan de rijders ter beschikking stellen. Aldridge moet inzicht worden verschaft in deze databases. Daarnaast heeft hij mogelijkheden om na een crash onderzoek te doen naar de gebruikte spullen en kan verbieden om die spullen verder te gebruiken als hij van mening is dat ze niet meer aan de veiligheidseisen voldoen. Datzelfde verbod kunnen ook fabrikanten opleggen als zij denken dat de, bij een crash, gebruikte spullen niet meer veilig genoeg zijn voor de rijder.</p> <p><br /> </p> <p>Het gebruik van airbags in de pakken wordt op dit moment nog niet genoemd in de regels. Dainese en Alpinestars zijn met elkaar in een juridisch gevecht gewikkeld omtrent die technologie waardoor dit item behoorlijk gecompliceerd in elkaar steekt. De verwachting is echter dat er in de nabije toekomst ook regelgeving komt met betrekking tot dat onderwerp.</p> <p><br /> </p> <p><strong><span style="text-decoration: underline;">MotoGP klasse</span></strong></p> <p><strong>Regels ten aanzien van de banden:</strong></p> <p>Belangrijkste wijziging is dat Michelin als nieuwe bandenleverancier gaat zorgen voor een intermediate band voor de MotoGP klasse. Dit type band houdt het midden tussen een slick en een regenband en is geschikt voor bijvoorbeeld opdrogende banen of in geval van hele lichte regenval op een half natte baan. De wijziging van de velgmaat van 16&rsquo;5 naar 17 inch is uiteraard al veel langer bekend evenals het verdwijnen van de extra zachte optie voor de teams die afgelopen seizoen nog in de Open klasse uitkwamen.</p> <p><br /> </p> <p>De basis voor de bandenstructuur blijft hetzelfde. Michelin stelt per circuit twee verschillende compounds ter beschikking aan team en rijders. Voorafgaand aan het weekend krijgen de rijders de beschikking over maximaal tien voorbanden en twaalf achterbanden voor droog weer.</p> <p><br /> </p> <p>De rijders stellen samen met hun teams na de eerste trainingsdag vast met welke compound zij dat weekend verder willen. Na die eerste trainingsdag krijgen de rijders de beschikking over maximaal zeven voor- en zeven achterbanden van het door hen gekozen compound. Het ongebruikte deel van de respectievelijk tien voor- en twaalf achterbanden wordt omgezet in banden met de compound die niet als voorkeur gekozen is. Voor de voorbanden is er een verdeelmogelijkheid in 7-3, 6-4 of 5-5 voor de verschillende compounds. Voor de achterbanden geldt de verdeling 7-5 of 6-6. Het eerst genoemde getal betreft de gekozen compound, het tweede getal de niet gekozen compound.</p> <p><br /> </p> <p>Michelin heeft de mogelijkheid om een extra compound ter beschikking te stellen op voor de banden moeilijke circuits zoals bijvoorbeeld Philip Island of de Sachsenring. In dat geval krijgen rijders de beschikking over maximaal drie voor- en vijf achterbanden van die extra compound.</p> <p><br /> </p> <p>Voor de regenbanden geldt dat rijders de beschikking krijgen over acht sets per weekend. Ook bij de regenbanden zijn er twee verschillende compounds te weten een zachtere en een hardere optie. Verdeling van de acht sets is beperkt tot de verhouding 6-2 of 5-3. Het eerste getal betreft de zachtere optie en het tweede getal de hardere optie van de regenband. Voor wat betreft de intermediate band geldt dat rijders de beschikking krijgen over maximaal drie sets per weekend.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Het gebruik van vleugels op de motorfiets:</strong></p> <p>Het afgelopen seizoen maakte Ducati voor het eerst gebruik van aerodynamische vleugels op de motor. Later in het seizoen haakte Yamaha daarbij aan. De regels ten aanzien van aerodynamica worden niet ingrijpend aangepast maar wel zijn er kleine regelwijzigingen op het gebied van de veiligheid met betrekking tot het gebruik van aerodynamische onderdelen. Binnen de huidige regels was al vastgelegd dat de breedte van de motor maximaal 60 cm mag bedragen. De eventueel te gebruiken vleugels moeten dus ook binnen die 60 cm breedte vallen. Toegevoegd is de regel dat de vleugels afgerond moeten zijn tot een minimum dikte van 2&rsquo;5 mm. Dit in verband met de veiligheid bij een eventueel ongeval.</p>







<p><strong>Het strafpuntensysteem:</strong></p> <p>Het strafpuntensysteem werd afgelopen seizoen een hot item. Op basis van dat systeem belandde Valentino Rossi op de laatste plaats op de startgrid in Valencia. Het systeem op zich blijft in stand maar ondergaat wel een wijziging. In het huidige systeem blijven de strafpunten 365 dagen op het conto van de rijder staan. In het geval van Valentino Rossi betekent dit dat hij in september 2016 het in september 2015 verkregen punt in Misano weer zal kwijtraken. De drie punten die hij kreeg in Sepang blijven dan nog ruim een maand staan.</p> <p><br /> </p> <p>In het huidige systeem is het zo dat als Rossi in die maand voor een kleine regelzonde opnieuw een strafpunt krijgt hij wederom de volgende race achteraan zal moeten starten. Aangezien Rossi die straf al heeft ondergaan is dat uiteraard niet eerlijk.</p> <p><br /> </p> <p>In het nieuwe systeem is het straks zo geregeld dat een rijder een straf slechts &eacute;&eacute;n keer hoeft te ondergaan. In het geval van Rossi betekent het dat hij pas bij een totaal van zeven strafpunten een volgende straf zal krijgen in het moeten starten vanuit de pitstraat. Het aantal strafpunten dat kan worden verzameld is maximaal tien waarbij de rijder dan voor een race wordt geschorst. Indien dat aantal is bereikt begint de telling weer vanaf nul.</p> <p><br /> </p> <p><strong><span style="text-decoration: underline;">Moto2 en Moto3 klasse</span></strong></p> <p><strong>Testmogelijkheden:</strong></p> <p>De regels voor wat betreft de testmogelijkheden ondergaan een aantal wijzigingen en de testmogelijkheden worden door die regelwijzigingen aanzienlijk beperkt. Rijders mogen gedurende een seizoen maximaal tien testdagen inzetten. Het seizoen loopt daarbij vanaf de maandag na de laatste Grand Prix tot en met de zondag van de laatste Grand Prix in het daaropvolgende jaar.</p> <p><br /> </p> <p>De tien genoemde dagen betreffen uitsluitend priv&eacute; testdagen op circuits die in dat seizoen op de Grand Prix kalender staan. De officieel door de organisatie vastgestelde testdagen voor de Moto2 en Moto3 vallen daarbuiten. Op andere circuits mogen de rijders wel vrij testen maar mogen zij geen gebruik maken van hun wedstrijdmachines. Er mag dan enkel gereden worden met standaard wegmotoren met maximaal eenzelfde cylinderinhoud dan hun wedstrijdmachine.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Rijders uit de Moto2 klasse hebben daarbij een extra beperking omdat het niet is toegestaan om tijdens deze testdagen gebruik te maken van een Honda CBR600RR wegmotor. Het motorblok van deze motor is het offici&euml;le Moto2 motorblok. Kortom, een Moto2 rijder mag zoveel rijden als hij wil op bijvoorbeeld een circuit als Almeria zolang hij dat maar doet met bijvoorbeeld een Yamaha R6, Kawasaki ZX6 of een Suzuki GSX600R. Een MV Agusta F3 is bijvoorbeeld niet toegestaan omdat deze motor een cylinderinhoud van 675cc heeft.</p> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>Technische wijzigingen Moto2:</strong></p> <p>Het Moto2 reglement kent verder nog een tweetal kleine technische aanscherpingen. De aansturing van het motorblok dient verplicht te gebeuren middels een kabel die bevestigd is aan de gashandel en aan de te gebruiken quickshifter mag niet meer worden gewerkt gedurende het seizoen.</p> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>Regelwijzigingen Moto3:</strong></p> <p>Voor de Moto3 klasse is er goed nieuws voor de wat langere en zwaardere rijders. Het minimum gewicht van motor en rijder inclusief pak, helmen, handschoenen en laarzen wordt verhoogd van 149 naar 152 kg. Daarnaast zijn de regels voor de maximum kosten van een motorfiets aangescherpt. Een fabrikant dient vanaf 2016 een volledig raceklare Moto3 motor aan te bieden aan de teams voor een maximale prijs van &euro; 85.000,=. De maximale prijs voor een extra onderdelenpakket waaronder bijvoorbeeld uitlaten en radiatoren is niet vastgesteld met dien verstande dat de totale kosten voor motor en extra onderdelenpakket niet meer mogen bedragen dan 120 % van de maximale motorprijs, zijnde &euro; 102.000,=.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>