Maverick Viñales zorgt voor nieuwe MotoGP stoelendans en onrustige zomerstop

13740
Garrett Gerloff
Garrett Gerloff | foto© Yamaha Racing

Het vroegtijdige vertrek van Maverick Viñales als coureur bij het Monster Energy Yamaha MotoGP Team laat de MotoGP transfermolen momenteel weer op volle toeren draaien. Wat is de laatste stand van zaken, wie gaan de op dit moment nog beschikbare MotoGP zitjes in nemen en wie zien we waar rijden in 2022. De stoelendans is ineens weer in volle gang.

In het verleden kwam de MotoGP transfermolen vaak op gang tijdens of de weken na de Dutch TT. Dit jaar leek echter alles anders, was er al veel rond op het moment dat de coureurs op het TT Circuit Assen arriveerden. Alleen de tweede plaats binnen het Petronas Sepang Racing Team, de tweede plaats binnen Aprilia Racing, het tweede zitje binnen het KTM Tech 3 Factory Racing Team en de teamgenoot van Luca Marini binnen het nieuwe VR46 Racing MotoGP project waren nog niet officieel bevestigd.







Alles werd anders toen Maverick Viñales afgelopen weekend tijdens de Dutch TT de knuppel in het hoenderhok gooide en Yamaha maandag bekend maakte dat men in goed overleg met de Spanjaard hun samenwerking na afloop van dit seizoen vroegtijdig zal beëindigen.

Het vertrek van Viñales zorgt nu echter weer voor volop actie op de transfermarkt en zoals het nu lijkt staan er een aantal verrassende transfers op stapel.

Ondanks dat er nog geen officiële bevestiging twijfelt er niemand meer aan dat Viñales komend seizoen de nieuwe teamgenoot gaat worden van Aleix Espargaró bij Aprilia Racing en dat Andrea Dovizioso hierdoor naast de pot zal pissen. Maar wie gaat Viñales opvolgen binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team en wie wordt komend seizoen de nieuwe teamgenoot van Fabio Quartararo? De belangrijkste kandidaat hiervoor lijkt op dit moment Franco Morbidelli. In hoeverre deze deal door zal gaan is op dit moment nog de vraag, maar laten we zeggen dat deze deal de meest voor de hand liggende keus is.

Morbidelli, die de Dutch TT aan zich voorbij moest laten gaan vanwege een knieoperatie, heeft op dit moment echter wel andere zorgen aan zijn hoofd. De huidige Petronas Yamaha SRT coureur is waarschijnlijk nog lange tijd uitgeschakeld en heeft nog een lang revalidatieproces voor de boeg alvorens hij weer in actie kan komen tijdens een Grand Prix weekend. Dat de Italiaan zich nu echter al heeft laten opereren in plaats van de geplande operatie na afloop van het seizoen kan echter wel eens een andere reden hebben en wel degelijk verband houden met de geplande overstap naar het officiële Yamaha fabrieksteam. Immers een operatie na afloop van het seizoen en de daaropvolgende revalidatie zou betekenen dat Morbidelli tijdens de gehele winterstop zich niet op een normale wijze kan voorbereiden op het 2022 seizoen. Nu zullen velen van ons zich afvragen, ja maar Morbidelli werd al geopereerd alvorens het bekend werd dat Yamaha en Viñales hun contract beëindigden, dat klopt maar Yamaha en Lin Jarvis kennende gaat men in dit soort gevallen niet over één nacht ijs en had men al een plan B klaar alvorens men überhaupt het gesprek met Viñales aanging.

Mocht Morbidelli daadwerkelijk de overstap maken naar het Monster Energy Yamaha MotoGP Team dan zou dit betekenen dat het Petronas Yamaha SRT Team voor komend seizoen niet naar één maar na twee nieuwe rijders op zoek moet. Immers het contract met Valentino Rossi zal na dit seizoen definitief niet verlengd worden. Maar welke twee coureurs komen hiervoor in aanmerking met de wetenschap dat Razlan Razali terug naar de basis wil en binnen zijn MotoGP weer wil werken met jong talent.

Eén potentiële kandidaat heeft zich inmiddels al afgemeld, namelijk Toprak Razgatlioglu heeft bij monde van Kenan Sofuoglu laten weten – ondanks twee concrete aanbiedingen – geen interesse te hebben in een overstap naar de MotoGP klasse. Het Turkse talent blijft in 2022 en 2023 als coureur actief in het FIM Superbike World Championship om daar op jacht te blijven gaan naar de wereldtitel. Een dappere keuze, een keuze die zeker niet alleen op sporttechnisch gebied is genomen maar tevens is ingegeven door de enorme belangen die Red Bull heeft in Turkije en waar men nagenoeg hun hele marketingbudget ophangt aan Sofuoglu en de talenten uit zijn school.

De belangrijkste kandidaat lijkt vooralsnog Garrett Gerloff. De Amerikaan, die afgelopen weekend tijdens de Dutch TT als invaller optrad van de geblesseerde Morbidelli, staat bekend als een jong en aanstormend talent. Nu heeft de Amerikaan niet alleen zijn nationaliteit mee, nee ondanks dat hij zondag in Assen ‘slechts’ als zeventiende en voorlaatste eindigde, heeft hij een verpletterden indruk achtergelaten bij de kenners en duidelijk zijn visitekaartje afgegeven. Om op een onbekend – en nieuw circuit (Gerloff had voor afgelopen weekend nog nooit eerder op Assen gereden) in de kwalificatie minder dan twee seconden prijs hoeven te geven op de poletijd en in de race niet als laatste te eindigen kan gerust indrukwekkend en een prestatie van formaat genoemd worden.

In tegenstelling tot Razgatlioglu staat Gerloff wel open voor een overstap van het WorldSBK naar het MotoGP wereldkampioenschap, sterker nog het is de droom van de Amerikaan om ooit in de koningsklasse uit te mogen komen. Kortom, werk aan de winkel de komende tijd voor zijn Nederlandse manager die toevallig geen onbekende is voor de verantwoordelijke mensen binnen Yamaha.

De tweede plaats binnen Petronas Yamaha SRT lijkt voorbestemd voor een huidige Moto2 coureur. Ondanks dat hij op dit moment niet in heel goede doen is lijkt de Brit Jake Dixon de beste papieren te hebben om binnen het Maleisische team de overstap te maken van de Moto2 naar de MotoGP klasse. Net als bij Amerikaan lijkt de Brit ook zijn nationaliteit mee te hebben, helemaal omdat het Britse BT Sport in haar contract met Dorna een clausule heeft opgenomen dat er tijdens hun MotoGP tv-contract een Britse coureur actief dient te zijn in de koningsklasse.

Binnen KTM wordt er momenteel hard gewerkt om Raul Fernandez aan boord te houden, de winnaar van de Moto2 race afgelopen zondag in Assen is de belangrijkste kandidaat om de teamgenoot te worden van Remy Gardner (ook zijn huidige teamgenoot in de Moto2 klasse) bij Tech 3 KTM Factory Racing. Fernandez liet zondagavond na afloop van de Moto2 race in Assen nog heel tactisch weten dat hij er vooralsnog nog gewoon vanuit gaat om in 2022 met hetzelfde team uit te komen in de Moto2 klasse. Tactisch gezien een heel goed en juist antwoord, dit aangezien hij nog een tot aan het einde van het seizoen 2022 doorlopend Moto2 contract heeft bij KTM. Maar het is geen geheim dat KTM hem komend seizoen al graag in de MotoGP klasse ziet rijden. Om een vergelijkbaar probleem te voorkomen zoals een jaar geleden met Jorge Martin – de Spanjaard was ook voorbestemd om langer bij KTM te blijven en binnen KTM de overstap te maken naar de koningsklasse maar koos ondanks dat voor Pramac Racing – heeft Fernandez een boeteclausule in zijn contract staan. Mocht hij na afloop van dit seizoen van zijn doorlopende KTM-contract af willen dan zal dit alleen kunnen d.m.v. een afkoopsom van maar liefst 500.000 euro.

Naar alle waarschijnlijkheid zal Fernandez op korte termijn dan ook worden aangekondigd als de tweede Tech 3 KTM Factory Racing Team coureur. Zijn management zal het afgelopen weekend echter de verrichtingen van Yamaha & Viñales met meer dan belangstelling hebben gevolgd en vervolgens zeker niet heel veel haast meer hebben met het nemen van een beslissing. Ook zij weten dat Yamaha een heel duurbetaalde coureur (volgens insiders een jaarsalaris van 6,5 miljoen euro) kwijt is, er voldoende budget voor een afkoopsom en een riant salaris in het verschiet ligt bij Yamaha indien men bereid is om de strijd aan te gaan met KTM. Hoe dan ook, even langer in de wachtkamer zal de jonge Spanjaard zeker geen windeieren leggen en daar weet een goed manager ongetwijfeld garen bij te spinnen.

Blijft nog over de tweede plaats binnen Aramco Racing Team VR46, het nieuwe MotoGP team van Valentino Rossi, en wie de teamgenoot gaat worden van Luca Marini. Rossi zelf heeft al aangegeven dat de kans heel erg klein is dat hij zelf de tweede rijder zal worden, dit ondanks dat HRH Prince Abdulaziz bin Abdullah Al Saud – eigenaar van het bedrijf Tanal Entertainment Sport & Media waarmee Rossi een samenwerking is aangegaan voor zijn nieuwe MotoGP project en de partij die de komende jaren voor het benodigde budget zal zorgen – hem hierom gevraagd heeft. Ook de naam Maverick Viñales werd de afgelopen dagen al een aantal keren genoemd maar alles wijst er momenteel op dat dit ook niet het geval zal zijn en dat huidig Moto2 coureur Marco Bezzecchi deze plaats in gaat nemen.

Als laatste, o en misschien slaan we nu wel een beetje door….., zagen we Maverick Viñales het afgelopen weekend in de avonduren in Assen een tweetal keren druk en lang in gesprek met zijn voormalige Suzuki crewchief. Het zal toch niet gebeuren dat we – mocht er een kink in de kabel komen met de Aprilia plannen – de Spanjaard in 2022 terug zien keren naar zijn voormalige werkgever Suzuki en van plek gaan zien ruilen met Joan Mir. Iedereen weet dat de regerend wereldkampioen op dit moment niet heel blij en tevreden is binnen Team Suzuki Ecstar. Joan Mir op een Yamaha, het zal zeker gezien zijn rijstijl geen verkeerde optie zijn. Laten we hier vooralsnog maar niet van uitgaan, maar zeg nooit, nooit want wie had de dagen voor de 90e editie van de Dutch TT gedacht dat Yamaha aan het einde van dit seizoen afscheid zou gaan nemen van Viñales.

Kortom er gaat de komende tijd nog wel het één en ander gebeuren, de MotoGP transfermolen draait ineens weer op volle toeren. Terwijl de meeste MotoGP coureurs inmiddels genieten van een welverdiende zomervakantie zullen er een aantal managers druk zijn met onderhandelingen voor hun protegé (s). Hoe het allemaal zal eindigen dat is vooralsnog nog even gissen, maar daar zullen we binnenkort ongetwijfeld de verlossende antwoorden op krijgen.

Eén ding is wel duidelijk, het vertrek van Maverick Viñales aan het einde van het huidige seizoen bij Yamaha is meer dan het alleen vroegtijdig beëindigen van een onderling contract.

Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – Donderdag
Fotoverslag – Vrijdag
Fotoverslag – Zaterdag
Fotoverslag – Zondag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter