Maverick Viñales eindigde afgelopen weekend in Silverstone als tweede in de MotoGP race van de Monster Energy British Grand Prix. Opnieuw een puike prestatie van de Aprilia Racing coureur die na de Dutch TT (derde) dus voor de tweede opeenvolgende keer op het podium wist te eindigen, en dat nadat velen hem nog niet zo heel lang geleden al hadden afgeschreven.
Het is juni 2021 tijdens de Dutch TT als Maverick Viñales en Yamaha de MotoGP familie verrassen met het nieuws dat men per direct hun samenwerking had beëindigd, en dat nadat hij even daarvoor nog als tweede was geëindigd in de MotoGP race op het Drentse circuit. Op zijn minst opmerkelijk nieuws zo midden in een Grand Prix seizoen. Terwijl Franco Morbidelli niet veel later de plaats van Viñales inneemt binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team verrast de Spanjaard niet veel later met het nieuws dat hij zijn carrière als MotoGP coureur gaat vervolgen bij Aprilia. Viñales werkt in eerste instantie een aantal testen af op de Italiaanse machine waarna de volgende verrassing komt. Viñales mag het 2021 seizoen afmaken als teamgenoot van Aleix Espargaró terwijl Lorenzo Savadori wordt ‘gedegradeerd’ tot Aprilia MotoGP testcoureur en als bedankje voor bewezen diensten dat seizoen nog een aantal MotoGP wildcard starts krijgt.
Aprilia en Viñales dekken zich meteen in door aan te geven dat de laatste zes Grand Prix weekenden van 2021 moeten worden gezien als voorbereiding op 2022 en dat er tijdens deze weekenden geen wonderen en topprestaties mogen worden verwacht. Van de zes MotoGP races eindigt Viñales twee keer in de punten (een dertiende en achtste plaats, beide keren in Misano.
Ondanks dat de prestaties van Viñales ook in de eerste Grand Prix weekenden van 2022 ver achterblijven bij die van zijn teamgenoot Espargaró maken Aprilia Racing en Viñales na een aantal MotoGP races bekend dat men hun na dit seizoen aflopende contract met twee jaar heeft verlengd en dat men ook in 2023 en 2024 zal blijven samenwerken.
Dat dit nieuws de wenkbrauwen deed fronsen bij velen zal voor niemand een verrassing zijn, helemaal omdat er op dat moment nog vele andere ‘top’ MotoGP coureurs zonder contract zaten voor 2023 en al veelvuldig werden genoemd als de nieuwe teamgenoot voor Aleix Espargaró.
Maar inmiddels is wel duidelijk dat Viñales zijn draai op de Aprilia RS-GP steeds beter lijkt te vinden en dat de aanpassing van een vier in lijn (Yamaha) naar een V4 (Aprilia) MotoGP machine slechts een kwestie van tijd was.
Ondanks dat velen Viñales al afgeschreven hadden, het verlengen van zijn nieuwe tweejarige deal met Aprilia afgedaan hadden als een ‘blunder’ van jewelste van de Italiaanse motorfabrikant heeft de Spanjaard inmiddels zijn eerste twee podiumplaatsen in dienst van Aprilia achter zijn naam staan en eindigde hij zowel in Assen als ook in Silverstone voor zijn teamgenoot. Hierbij moet wel vermeld worden dat Espargaró in beide laatste races het geluk niet aan zijn zijde had.
Viñales heeft echter een duidelijk doel voor ogen met Aprilia en lijkt dan ook steeds meer het tegendeel te bewijzen van de criticasters. Naar dit doel wordt naar gestreefd ondanks dat het merendeel van deze inspanningen volgens de Spanjaard niet zichtbaar voor de doorsnee MotoGP fan en bezoekers van een Grand Prix weekend.
Maverick Viñales: “Waar het om gaat is dat we nu een heel mooi doel hebben met Aprilia en dat is wereldkampioen worden in de MotoGP klasse. Sommige dingen zijn moeilijk te begrijpen voor de neutrale kijker. Al het werk dat gedaan wordt – uiteindelijk zie je alleen de 40 minuten van de race. Maar bij Aprilia werken we elke dag, elk uur, elke minuut om een tiende van een seconde op de baan te vinden. Men ziet al dit werk niet. Terwijl we proberen het best mogelijke resultaat te behalen tijdens een GP-weekend, denkt Aprilia al na over hoe we ons kunnen verbeteren voor de volgende race. En in mijn geval, sinds ik bij Aprilia aankwam, hebben ze nagedacht over wat er kan worden gedaan om het voor mij gemakkelijker te maken, zodat ik competitiever kan zijn.”
Of Viñales met zijn uitspraak bedoeld dat hij op korte termijn persoonlijk de MotoGP wereldtitel wil behalen of dat hij hiermee bedoeld dat zijn teamgenoot – Espargaró bezet op dit moment de tweede plaats in de tussenstand achter Fabio Quartararo – een kanshebber is om zijn eerste MotoGP wereldtitel in dienst van Aprilia te scoren laten we maar in het midden. Viñales heeft echter wel aangegeven er in de resterende wedstrijden van het seizoen te zijn voor zijn teamgenoot en mocht het nodig zijn hem de helpende hand toe te steken.
Handige links Monster Energy British Grand Prix 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter
Na zijn derde en tweede plaats lijkt een eerste overwinning van Viñales op de Aprilia RS-GP een meer reële optie op korte termijn. Mocht hij hier in slagen dan zal dit al een bijzondere prestatie zijn, de Spanjaard – die momenteel de negende plaats bezet in de tussenstand van het kampioenschap – wordt in dit geval de eerste en enige MotoGP coureur die er in slaagt om een wedstrijd te winnen in de koningsklasse op een machine van drie verschillende motorfabrikanten.