Maverick Viñales (P5): ‘Eerste test in 2 jaar waar we elke dag stappen maakten’

110
maverick-vinales
Maverick Viñales - Sepang Test | foto© Yamaha Racing

Maverick Viñales kijkt met een goed gevoel terug op de eerste officiële MotoGP test van 2019. De Monster Energy Yamaha MotoGP coureur werd met de vijfde rondetijd ‘the best of the rest’ achter de vier snellere Ducati coureurs.

Na tijdens de eerste dag de derde rondetijd te hebben laten noteren, de tweede dag het snelst te zijn geweest noteerde Maverick Viñales vrijdag tijdens de derde en afsluitende testdag de vijfde rondetijd, een positie welke hij na afloop ook innam op de samengestelde tijdlijsten.




Niet deze vijfde rondetijd maar een verbluffend goede en snelle racesimulatie aan het einde van de derde testdag en de solide, constante en geleidelijke vooruitgang die Yamaha gedurende de driedaagse test had weten te boeken zorgden na afloop voor een lach op het gezicht bij de dit seizoen met startnummer 12 acterende Yamaha coureur.

Maverick Viñales: “Ja, het was niet zo slecht. Maar ook mijn snelste rondetijd was niet zo slecht, ik bedoel, 1’58.6 hier schud je niet zomaar ff uit je mouw. Ja, het klopt dat er vier sneller waren maar ook mijn snelste ronde was sneller dan het bestaande rondenrecord. Dus ook dat was niet zo slecht. Vrijdagochtend heb ik dat gedaan en ik dacht: wow! Vervolgens kwam ik terug in de pitbox en zag ik dat ik op dat moment slechts vierde stond……..maar goed, ik dacht bij mezelf ‘zet er nog een keer een nieuwe band in en ik doe dat ook’. Maar het draait niet allemaal om die ene snelle ronde. Mijn racesimulatie was goed. De motor was erg constant, en ik kon echt op mijn eigen manier rijden, en dat was het belangrijkste. Ik voelde me echt goed op de fiets, en ik probeerde ronde na ronde een beetje meer te pushen. Vooral de voorband werkte goed. Ik had in sommige ronden een paar keer een waarschuwing, maar op die momenten reed ik een 1’59.7 en dan is zoiets normaal omdat je constant zit te pushen. In het middengedeelte van mijn racesimulatie voelde ik me echt goed, om contant in de 1’59 te rijden hier is niet gemakkelijk. Vooral omdat we op het moment van de dag naar buiten gingen toen het warmer was, en ook fysiek was ik al behoorlijk aan het einde van mij latijn. Over het algemeen was het een positieve test.”

Vanzelfsprekend kreeg Viñales na afloop van de test de vraag gesteld of hij en Yamaha in 2019 in staat zijn om races te winnen.

Maverick Viñales: “Het is te vroeg. Dit was slechts de eerste test dit jaar. We moeten met beide voeten op de grond blijven staan, onze rug rechten en keihard blijven werken aan het vinden van de best mogelijke afstelling voor de eerste race in Qatar. We moeten nog verbeteren, de vermogensafgifte op de fiets kan nog wel iets beter, maar het is al vrij goed.  We zijn zeker een stuk verder dan vorig jaar, dus dat is goed. En belangrijk om te weten is dat dit niet het maximum is, we kunnen nog steeds verbeteren. Maar hoe dan ook, deze test was echt goed voor mij. Ik heb veel vertrouwen in de fiets.”

Niet alleen technisch gezien was het goed volgens Viñales, ook de werkwijze binnen het team de afgelopen drie dagen stemde de Spanjaard tot tevredenheid. Zo werden de problemen snel en vakkundig opgelost en werd er elke dag progressie geboekt, de teamgenoot van Valentino Rossi durfde na afloop zelfs te stellen dat deze driedaagse test in Sepang de eerste test was in de afgelopen twee jaar waar men elke dag progressie heeft weten te boeken.

 

Handige links Sepang Test 2019:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum

 

 
Google Photos Refresh Token invalid. Please authenticate from Photonic → Authentication.
Error encountered during authentication:
{
  "error": "invalid_grant",
  "error_description": "Bad Request"
}
See here for documentation.

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App