Maverick Viñales werd afgelopen zondag derde in de Grand Prix van San Marino op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Het is de derde keer in de laatste vier races dat de Spanjaard op het podium staat en naast de goede resultaten lijkt ook het plezier weer terug te zijn bij de Aprilia coureur.
Het enige dat er nog ontbreekt in het succesverhaal van Maverick Viñales en Aprilia is een overwinning. Een jaar geleden stapte hij voor het eerst op de Aprilia RS-GP tijdens een privétest op het Misano World Circuit Marco Simoncelli en dat was het begin van de samenwerking tussen de Spanjaard en de Italiaanse motorenfabrikant.
De eerste Grand Prix optredens op de Aprilia in 2021 waren niet bepaald indrukwekkend voor Viñales, alhoewel hij twee keer punten scoorde op de RS-GP en dat gebeurde beide keren op het Misano World Circuit Marco Simoncelli waar vorig jaar twee keer geracet werd.
Ook het begin van het seizoen 2022 was niet bepaald spectaculair te noemen aan de kant van Viñales terwijl teamgenoot Aleix Espargaró de podiumfinishes aaneenreeg. De ommekeer lijkt gemaakt te zijn tijdens de test op het Circuit de Barcelona-Catalunya op maandag na afloop van de Grand Prix aldaar want sindsdien rijdt Viñales constant met de top mee.
Op de Sachsenring viel hij weliswaar uit met mechanische problemen aan zijn RS-GP maar op dat moment streed de Moto3 kampioen van 2013 wel voor het podium. Een week later werd in Assen dat eerste podium met Aprilia eindelijk behaald waarna hij na de zomerstop opnieuw op het podium eindigde in Silverstone.
Op de Red Bull Ring was het een lastiger verhaal voor de Aprilia’s waar ook teamgenoot Aleix Espargaró zich niet met de sterksten kon meten, maar afgelopen zondag op het Misano World Circuit Marco Simoncelli was dat wel weer zo.
Viñales mocht vanaf de vierde plaats starten en zat er, in tegenstelling tot het verleden, meteen goed bij. Hij profiteerde van de crash van Jack Miller en schoof op naar de derde plaats waarna hij in de derde ronde voorbijging aan Enea Bastianini. Tot en met de negentiende ronde reed Viñales zeer kort achter Pecco Bagnaia en leek hij een beter tempo te hebben dan de Italiaan.
Echter is het inmiddels wel duidelijk dat inhalen in de hedendaagse MotoGP erg lastig is vanwege de complexe aerodynamica en Viñales dook dan ook veelvuldig uit de slipstream van Bagnaia om zijn voorband te kunnen voorzien van koele lucht. Uiteindelijk nam Bastianini de tweede plaats in de twintigste ronde weer over en kon Viñales het tempo van de twee Ducati coureurs niet meer bijbenen.
Een verdienstelijke derde plaats voor Viñales op het circuit waar het een jaar geleden allemaal begon voor hem en Aprilia. Toen eind mei werd aangekondigd dat niet alleen Aleix Espargaró maar ook Maverick Viñales zijn contract met twee jaar had verlengd bij Aprilia werden er de nodige vraagtekens bijgezet, inmiddels lijkt het wel duidelijk dat dat een goede keuze is geweest van de Italiaanse motorenfabrikant die vanaf komend seizoen ook viervoudig MotoGP racewinnaar Miguel Oliveira en de zeer getalenteerde Raúl Fernández binnen de gelederen heeft.
Maverick Viñales: “In het laatste gedeelte hadden zij iets extra’s. In het begin probeerde ik bij te blijven en ik had de race van 2020 in gedachte, waarbij ik toen veel druk op Pecco [Bagnaia] uitoefende en hij uiteindelijk een fout maakte. Vandaag probeerde ik dat weer maar hij is beter geworden, hij heeft geen enkele fout gemaakt.
In het begin van de race voelde ik me goed en ook halverwege was ik nog sterk, maar toen Enea [Bastianini] me inhaalde werd het lastiger en toen wist ik dat er niet meer inzat dan de derde plaats en ik dat moest accepteren. We zullen harder werken en sterker terugkomen, we zijn nu heel goed bezig met Aprilia en de hele Piaggio Group en dat is de manier om uiteindelijk die overwinning te behalen.
De Ducati’s leken iets extra’s te hebben in de slotfase maar in het begin hadden ze het moeilijk, wellicht zal ik mijn strategie aan moeten passen. Maar wat kan ik zeggen, ik ben heel trots op Aprilia en het is tijd om de volgende stap te maken.
Ik ben ook meer dan trots op mezelf want ik weet dat ik niet heb opgegeven. Ik blijf werken en weet wat mijn potentieel is, vanaf de eerste dag merkte ik dat ook bij Aprilia. Naast dat ik blij ben met de resultaten is het ook heel fijn dat ik geniet van het racen.”
Veel tijd voor rust is er niet voor de MotoGP coureurs want op dinsdag en woensdag zullen ze opnieuw in actie komen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor een zeer belangrijke test. De meeste fabrikanten zullen hier het materiaal van 2023 meebrengen zodat het ook door hun Grand Prix coureurs getest kan worden. Het volgende raceweekend staat gepland in het weekend van 16 t/m 18 september op Motorland Aragón in Spanje.
Handige links Gran Premio Gryfyn di San Marino e della Riviera di Rimini:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter