Maverick Viñales kwam zondagmiddag als derde over de finish in de MotoGP race op het TT Circuit Assen. Precies een jaar geleden behaalde hij zijn laatste podiumfinish en bereikte zijn relatie met Yamaha het vriespunt, nu staat de Spanjaard voor het eerst op het podium met Aprilia.
Ondanks dat hij zowel in 2021 als in 2022 op het podium eindigde na de MotoGP race op het TT Circuit Assen had het contrast haast niet groter kunnen zijn. Vorig jaar werd een dag na de TT bekendgemaakt dat Maverick Viñales en Yamaha aan het einde van het jaar uit elkaar zouden gaan, één jaar eerder dan de contractperiode. Terwijl destijds aan één zijde van het team feest werd gevierd vanwege de overwinning van Fabio Quartararó was de stemming aan de kant van Maverick Viñales, en met name bij de Spanjaard zelf, ver te zoeken.
Het jaar zou uiteindelijk niet afgemaakt worden vanwege de actie van Viñales in Oostenrijk waarbij hij moedwillig het motorblok van zijn Yamaha YZR-M1 wilde opblazen. De Spanjaard werd per direct uit het team gezet maar Aprilia stond klaar om de Spanjaard in het team op te nemen. Een maand later maakte hij al zijn debuut bij de Italiaanse fabrikant tijdens de Grand Prix op het Misano World Circuit Marco Simoncelli en bemande de Aprilia voor de rest van het seizoen. Resultaten waren toen nog niet om over naar huis te schrijven maar het was een traject dat Viñales en Aprilia samen ingingen.
Ook in het eerste deel van 2022 waren de resultaten nog niet geweldig, vooral omdat Aprilia teamgenoot Aleix Espargaró wel regelmatig op het podium finishte en zelfs een eerste overwinning behaalde in Argentinië. Tot aan de Nederlandse Grand Prix was het beste resultaat van Viñales een zevende plaats die hij behaalde in Argentinië en Barcelona.
Vorige week op de Sachsenring werd echter al duidelijk dat de Moto3 kampioen van 2013 zich steeds beter thuisvoelt op de RS-GP toen hij lange tijd meestreed voor het podium. Echter zorgde een falend ride height device ervoor dat hij de pits moest opzoeken, toch was Viñales erg tevreden met deze race omdat hij voor het eerst sinds lange tijd weer vooraan mee kon doen.
Afgelopen weekend keerde Viñales terug naar het TT Circuit Assen waar hij een jaar geleden voor het laatst op het podium stond. De Spanjaard vertrok toen vanaf pole position en werd tweede achter teamgenoot Fabio Quartararó waarbij hij na afloop duidelijk maakte dat er geen toekomst meer zat in de relatie tussen hem en Yamaha.
Dit weekend was Viñales op het TT Circuit Assen weer snel maar leek het er na vrijdag en zaterdag nog niet echt op dat hij zondagmiddag op het podium zou staan. Vanaf een elfde plek op de grid maakte hij echter in de eerste ronde al meteen twee plaatsen goed terwijl hij zich in het verleden vaak aan de kant liet zetten in de openingsfase van een race.
In de vierde ronde schoof Viñales op naar de zevende plaats waarna de crash van Fabio Quartararó in de vijfde ronde, die daarmee ook Aprilia teamgenoot Aleix Espargaró in de grindbak dwong, ervoor zorgde dat Viñales al op de vijfde plaats reed. In de tiende ronde werd Brad Binder gepasseerd voor de vierde positie waarna hij in de zestiende ronde voorbijging aan Jorge Martin en zo al op de derde plaats reed. Terwijl teamgenoot Aleix Espargaró zich na het uitstapje door de grindbak weer door het veld sloeg reed Viñales een solide race en kwam hij uiteindelijk als derde over de finish achter Pecco Bagnaia en Marco Bezzecchi om zo zijn eerste podiumfinish op een Aprilia in de wacht te slepen. Daarmee heeft Viñales nu al op drie merken in de MotoGP klasse een podiumfinish behaald: Suzuki, Yamaha en Aprilia.
Maverick Viñales: “Het was een hele zware race maar ik heb er wel erg van genoten. We kwamen vanaf de Sachsenring hier naartoe met de gedachte dat we voor het podium zouden kunnen gaan, dat gaf veel motivatie en we wilden onze vorm vasthouden. Na de warm-up wist ik dat ik vooraan mee zou kunnen doen maar ik had nooit verwacht dat ik zo snel plaatsen goed kon maken in de eerste ronde.
Ik weet niet echt wat ik moet zeggen, ik wil Aprilia bedanken want ze leveren fantastisch werk. Ze geloven in me en stap voor stap behalen we de resultaten. Ik weet dat er veel potentie is en we hebben nog een lange weg te gaan, maar nu komen er circuits zoals Silverstone en Misano waar ik heel snel ben. Hier hoop ik mee te kunnen doen voor de overwinning maar dat zal niet makkelijk worden aangezien er veel sterke coureurs zijn met een ontzettend hoog niveau. Stap voor stap komen we dichterbij.”
Veel aandacht ging er (terecht) naar teamgenoot Aleix Espargaró die na het incident met Fabio Quartararó terugviel naar de vijftiende plaats en zichzelf uiteindelijk nog wist op te werken naar de vierde plaats.
Maverick Viñales: “Ik dacht dat hij gestopt was, ik draaide me om en toen ik hem achter mij zag was dat een grote verrassing. Hij was heel snel, we hadden graag samen op het podium gestaan. Hoe dan ook ben ik heel blij voor Aprilia want ze werken heel hard, de hele Piaggio Group geeft niet op. Ook voor Aleix [Espargaró] ben ik heel blij want hij heeft zijn achterstand in het kampioenschap nu verkleind. We kunnen een goede tweede seizoenshelft hebben, als ik de kans heb om hem te helpen dan zal ik dat doen. Ik wil Aprilia helpen, onze denkwijze is altijd als een team. Sinds Mugello gaat dat heel goed en dit maakt ons zo sterk.”
Uiteraard werd er terugverwezen naar vorig jaar en de ontwikkeling die Viñales doormaakt bij Aprilia.
Maverick Viñales: “Er is veel veranderd in de afgelopen twaalf maanden maar op dit moment ben ik de gelukkigste man op aarde. Om meer kan ik niet vragen. Ik heb een hele competitieve machine, een goede groep mensen om me heen en een geweldige fabrikant in de naam van Aprilia achter mij staan die elke dag het beste uit mij willen halen. Ook met mijn prachtige familie heb ik alles waar ik altijd van gedroomd heb dus ben ik er klaar voor om de top te bereiken. Ik ga er alles aan doen om mezelf nog sterker te makken, ook al is dat niet makkelijk want de concurrentie is moordend. Ik weet waartoe ik in staat ben dus zal het aan mijn inzet niet liggen.”
De coureurs en teams hebben nu vijf weken zomervakantie waarna ze in het weekend van 5 t/m 7 augustus weer aan moeten treden voor de Britse Grand Prix op Silverstone.
Handige links Motul TT Assen 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter