Maverick Viñales kwalificeerde zich zaterdag als eenentwintigste en voorlaatste voor de MotoGP race van de Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland. Het kon echter nog minder, de Monster Energy Yamaha MotoGP coureur eindigde zondag namelijk als laatste in de race op de Duitse Sachsenring.
De Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland is voor Maverick Viñales uitgelopen op een echt rampweekend. Op de Sachsenring stond hij zaterdag aan het einde van Q1 voorlaatste met als gevolg een eenentwintigste startplaats voor de race. Tijdens de zondagmiddag verreden wedstrijd ging het echter nog minder, de Spanjaard passeerde namelijk op vierentwintig seconden van winnaar Marc Marquez als achttiende en als laatste van de gefinishte coureurs de finish. Een rampweekend dus, één van de slechtste uit zijn carrière, en dat op het moment dat hij uitgerekend een ommekeer verwachtte. Het ontslag van zijn crewchief en de komst van Silvano Galbusera lijkt vooralsnog geen effect te hebben, ook al is het nog te vroeg om een eerste balans op te maken.
Na afloop van de race uitte de Spanjaard dan ook flinke kritiek aan het adres van zijn werkgever Yamaha. Zo brieste Viñales zondag na de race dat hij antwoorden wil van Yamaha voor het gebrek aan grip achter, iets dat hem al sinds de eerste Europese wedstrijd van het seizoen in Portimão parten speelt. Begrijpelijk maar het antwoord van zijn werkgever zal niet heel moeilijk zijn en voor de hand liggen gezien de uitslagen van zijn eigen teamgenoot Fabio Quartararo die dit seizoen al drie overwinningen op zijn naam heeft staan en fier aan de leiding gaat in de tussenstand van het kampioenschap.
Maverick Viñales: “Het is waar dat we aan het werk zijn, maar er zijn al zes races gepasseerd en een verklaring hebben we nog steeds niet gevonden. Als er een Ducati voor je rijdt dan voel je als rijder gefrustreerd en machteloos, dat is echt ongelofelijk. En wat zeggen de Japanse ingenieurs als je om uitleg vraagt? Ja precies, ik krijg continue te horen, ik weet het niet, ik weet het niet, ik weet het niet… We weten dat inhalen moeilijk is met onze motor, maar wat me het meest frustreert is dat ik nog steeds geen antwoord heb op de vraag waarom ik geen grip heb als ik op het gas ga.”
De Japanners hebben Viñales voorgesteld om dezelfde afstelling te gaan gebruiken als teamgenoot Quartararo. Maar volgens de Spanjaard is dat geen oplossing en zal hij dat niet gaan doen, laat staan dat hij het er mee eens is.
Maverick Viñales: “Zo kan het niet zijn. Elke coureur moet zijn eigen afstelling zien te vinden en ik wil de afstelling van Fabio niet hebben. Ik niet, ik ga me niet aanpassen, ik wil een motor voor me die bij me past… Yamaha zegt dat ik moet blijven werken, kilometers moet blijven maken en data moet blijven verzamelen. En dat moet ik doen, ik ben toch geen testcoureur? Daar ben ik niet voor, noch om data te verzamelen, noch om tester te zijn.”
Waar dit eindigt, geen idee maar dat de verhoudingen er op deze manier niet beter op worden daar hoef je geen professor voor te zijn. De situatie lijkt steeds vergelijkbaar met die van Valentino Rossi, sterker nog Viñales lijkt nu in hetzelfde schuitje te zitten als ‘the Doctor’ de afgelopen seizoenen zat. Immers met de komst van Viñales speelde Rossi ineens de tweede viool, iets dat Viñales nu lijkt te overkomen met de komst van de jonge Fransman naar het team.
Op dit moment bezet Viñales met 75 gescoorde WK punten de zesde plaats in de tussenstand van het kampioenschap, 56 punten minder dan Quartararo die als leider in het kampioenschap naar Assen komt. Laat Assen nu net het circuit zijn waar Viñales in 2019 tijdens de voorgaande editie van de Motul TT Assen de MotoGP race wist te winnen.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter