Maverick Viñales (P1): ‘Heel blij hoe we vandaag gewerkt hebben’

127
maverick-vinales
Maverick Viñales - Sepang Test | foto© Yamaha Racing

Maverick Viñales wist donderdag tijdens de tweede dag van de eerste officiële MotoGP test in 2019 op het Sepang International Circuit in Maleisië te verrassen door in de slotfase de snelste rondetijd te rijden, slechts een aantal honderdsten verwijderd van de snelste rondetijd ooit op het circuit. De Spanjaard was zeer te spreken over zijn tweede dag op het zeer warme Sepang.

Aan het einde van de dag stond Maverick Viñales bovenaan de tijdlijsten met een marge van ruim een halve seconde richting de tweede snelste coureur Alex Rins. De 1’58.597 die de Spanjaard in de laatste minuten van de dag wist te klokken was slechts 0,067 seconde langzamer dan de snelste rondetijd op het Maleisische circuit ooit die Jorge Lorenzo vorig jaar op de Ducati wist te rijden. Dit onofficiële record zal morgen tijdens de laatste testdag ongetwijfeld onder vuur komen te liggen waarbij de coureurs met name in de ochtend, als de temperaturen nog niet zo hoog zijn, eens goed zullen gaan zitten voor een snelle rondetijd.







Viñales hield voor het grootste gedeelte van de dag de derde tijd in handen totdat hij in de laatste aantal minuten besloot een zachte band onder zijn Yamaha YZR-M1 te laten monteren en een aanval te plaatsen op een snelle rondetijd. Voordat de voormalig Moto3 wereldkampioen aankwam bij de laatste sector had hij een marge van 0,3 seconde in handen waarna hij met ruim een halve seconde verschil richting landgenoot Alex Rins over de finishlijn kwam.

Na een positieve eerste dag was dit opnieuw goed nieuws voor het Monster Energy Yamaha MotoGP team waarbij ook Valentino Rossi een goede indruk wekte en de dag eindigde als zesde. De fabrikant uit Iwata heeft een druk schema waarbij nog verschillende aerodynamische onderdelen en een aantal chassis onderdelen getest moeten worden. Volgens Team Director Massimo Meregalli, die tevreden is met de progressie sinds november, is het grootste aandachtspunt in Sepang het laatste gedeelte van de bocht en met name de acceleratie bij het uitkomen van de bocht.

Viñales was tijdens de eerste dag slechts één van de vier coureurs die de 2’00 grens wist te doorbreken maar vandaag werd de druk opgevoerd waarbij iedereen zijn tijden wist aan te scherpen. De Spanjaard maakte gebruik van de koelere omstandigheden in de ochtend om een goed ritme te vinden en zijn rondetijd wat te laten zakken. Rond 12:30 uur noteerde hij een 1’59.597 wat hem een derde positie opleverde die hij vasthield tot de slotfase van de dag.

In de middag hield de coureur met het nummer 12 zich bezig om de setup van zijn machine te verfijnen terwijl hij ook enkele nieuwe onderdelen kreeg om te testen. Toen de temperaturen weer daalden aan het eind van de dag viel Viñales terug naar de vierde positie maar had hij nog iets achter de hand. In de 62e van zijn 63 gereden ronden noteerde hij een spectaculaire 1’58.897 waardoor hij een flinke stempel drukte op de tijdlijst waarin zijn naam bovenaan stond, ruim een halve seconde richting de nummer twee.

Maverick Viñales: “Eerlijk gezegd hebben we vandaag vooral hard gewerkt aan de snelheid voor de race. We reden ieder moment met een een raceafstelling. Ik voelde me goed en rond de middag wisten we goede rondetijden te rijden, met name in de race-simulatie toen het erg warm was en het gripniveau zeer laag. Ik ben heel blij hoe we vandaag gewerkt hebben en we hebben de machine weten te verbeteren, dus zullen we op deze voet morgen verder moeten gaan.”

De derde en laatste dag van de MotoGP test op het Sepang International Circuit gaat vrijdagochtend om 10:00 uur lokale tijd, 03:00 uur Nederlandse tijd van start.

 

Handige links Sepang Test 2019:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum

 

 
Google Photos Refresh Token invalid. Please authenticate from Photonic → Authentication.
Error encountered during authentication:
{
  "error": "invalid_grant",
  "error_description": "Bad Request"
}
See here for documentation.

 

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App