Maverick Viñales besloot halverwege het seizoen 2021 plotseling op te stappen en zijn nog tot aan het einde van het seizoen doorlopende contract met Yamaha vroegtijdig te laten ontbinden. Lang zat de Spanjaard echter niet zonder werk aangezien Aprilia er als de kippen bij was om hem in te lijven.
Maverick Viñales geeft toe dat hij ‘ontmoedigd en gedesillusioneerd’ achterbleef tijdens zijn laatste seizoen bij Yamaha, voordat hij een onwaarschijnlijke baan kreeg bij Aprilia, die hem sindsdien heeft geholpen zijn MotoGP-carrière een nieuwe wending te geven.
Gedurende het 2021 MotoGP seizoen werd het duidelijk dat de relatie tussen Maverick Viñales en Yamaha er niet beter op werd. Sterker nog, de Spanjaard liet zich steeds vaker negatief uit over zijn werkgever omdat hij niet het gevoel had dat hij bij Yamaha de nodige hulp kreeg om een succesvol coureur te zijn. Een verandering van crewchief tijdens het seizoen verhoogde ook nog eens de spanning, dit omdat zijn goede vriend Esteban Garcia door Yamaha werd vervangen door Silvano Galbusera. Vervolgens zorgde het bekende voorval op de Red Bull Ring – Viñales werd betrapt op een te hoog toerental van zijn M1 in een poging zijn eigen motor te beschadigen – voor een schorsing.
Viñales werd geschorst voor de daaropvolgende Grand Prix van Stiermarken, het tweede opeenvolgende Grand Prix weekend op het Oostenrijkse circuit. Niet veel later tijdens de Dutch TT werd duidelijk dat de houdbaarheidsdatum van de samenwerking tussen Viñales en Yamaha – ondanks een nog tot aan het einde van het seizoen doorlopend contract – verstreken was. Na afloop van de Nederlandse ronde van het MotoGP wereldkampioenschap kwam het hoge woord eruit en maakten partijen bekend dat men hun samenwerking in goed onderling overleg vroegtijdig en wel per direct had beëindigd.
Vanzelfsprekend gooiden partijen in het persbericht niet met modder naar elkaar en was het allemaal in goed onderling overleg gegaan. Allemaal politiek correct natuurlijk, maar hoe denkt Viñales er nu over en hoe kijkt hij nu tegen de situatie aan van ruim een jaar geleden.
Maverick Viñales: “Wat zal ik je vertellen… Natuurlijk was ik destijds ontmoedigd en gedesillusioneerd. Natuurlijk had ik op dat moment geen zin meer om te racen, want als je ergens voor tekent en ziet dat je de mogelijkheid hebt om te vechten voor de topposities en om te proberen mee te doen in de strijd voor de titel, en je wordt 10e of 12e… Je mist die honger. Maar na al die momenten komt er een punt waarop je jezelf steeds dezelfde vraag stelt: “Waar ben je gepassioneerd over?” En mijn passie is motorracen. Ik heb een passie voor de MotoGP en ik heb een passie voor winnen. Dat zat er op dat moment gewoon niet meer in. Daarom heb ik besloten door te gaan, door te gaan met Aprilia en te blijven vechten voor mijn droom, namelijk wereldkampioen worden.
In zijn poging om ooit MotoGP-wereldkampioen te worden, maakte Viñales kort na zijn vertrek bij Yamaha de overstap naar Aprilia. Ondanks de eerste gewenningsproblemen met de RS-GP, bereikte de Spanjaard halverwege de campagne van 2022 een punt waarop hij podiumplaatsen scoorde. Viñales zat zelfs heel dicht bij de overwinning in de Britse Grand Prix op Silverstone, maar Francesco Bagnaia hield de Aprilia-man af na een mislukte inhaalactie in de voorlaatste ronde.
Viñales steekt momenteel dan ook niet onder stoelen of banken dat hij zich op zijn plaats voelt en dat de onderlinge sfeer bij Aprilia beter is dan tijdens zijn tijd bij Yamaha.
Maverick Viñales: “De sfeer is bij Aprilia heel goed. We weten dat onze tijd zal komen, dat we aan het bouwen zijn en dat we hard werken. Je moet geduld hebben; nu ben ik niet iemand die veel geduld heeft, maar het is iets wat ik heb moeten leren en dat blijf ik doen. Ik weet dat onze tijd zal komen en dat we races gaan winnen, maar het heeft tijd nodig, het is een proces en we zitten momenteel midden in dat proces.
Ik heb het nog steeds moeilijk. Ik zou zeggen dat we momenteel op 70 of 75% zitten. Het is heel moeilijk voor mij om op bepaalde momenten het maximale uit de motor te halen. Het is iets waar we aan moeten werken volgend jaar. Ik heb het gevoel dat wanneer we erin slagen om het maximale uit deze motor te halen, hij veel potentieel heeft. Ons doel is om elk weekend optimaal te presteren.”
Viñales vormt in 2023 opnieuw met Aleix Espargaró het rijdersduo bij Aprilia Racing. Het enige verschil met afgelopen seizoen is dat er komend seizoen nog twee extra Aprilia machines aan de start zullen verschijnen. Miguel Oliveira en Raul Fernandez zullen namelijk uit gaan komen op een Aprilia van RNF Racing, het team dat de overstapt maakt van Yamaha naar Aprilia en in 2023 het Aprilia MotoGP satellietteam zal vormen.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter