Maverick Viñales: ‘Ik weet het gewoon echt niet meer’

430
Maverick Viñáles - Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© Monster Energy Yamaha MotoGP

Maverick Viñales kwam zondagmiddag als zesde over de finish in de MotoGP race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Nadat hij op zaterdagmiddag het ronderecord nog wist te verbreken startte hij zondagmiddag slecht vanaf pole position en was het de zoveelste keer dat hij het hele weekend snel was maar het in de race niet waar kon maken.

Dat Maverick Viñales er zondagmiddag in zijn debrief na afloop van de MotoGP race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli gefrustreerd uitzag is een groot understatement. De Spanjaard was boos en teleurgesteld nadat hij de verwachtingen voor de race wederom niet waar kon maken.




Op zaterdagmiddag was Viñales nog oppermachtig en noteerde hij met een 1’31.411 een nieuw ronderecord, ruim 0,3 seconde sneller dan de concurrentie. Echter ging het op zondag al in de eerste ronde mis toen hij veel plaatsen verloor na een slechte start en vervolgens niet met het tempo van de coureurs om zich heen kon meekomen. De Monster Energy Yamaha coureur viel uiteindelijk terug naar de zesde plaats maar ondanks een sterke slotfase kon hij geen posities meer goedmaken.

In zijn debrief werd gevraagd waar het probleem nou precies zat. In het verleden hebben coureurs al wel eens geklaagd over het rubber van de Moto2 klasse dat op de baan ligt maar Viñales liet duidelijk weten dat zowel het Moto2 rubber als zijn eigen Michelin banden niet de oorzaak van het probleem zijn. De Moto3 kampioen van 2013 deelde ook een flinke sneer uit aan het adres van Yamaha door te vertellen dat hij al zeventig keer zijn rijstijl heeft aangepast op aanraden van de ingenieurs maar het probleem nog steeds daar is. Hoe het nou verder moet voor de Spanjaard is maar de vraag, feit blijft in ieder geval dat er zondag uiteindelijk wel een Yamaha wist te winnen.

Maverick Viñales: “Ik weet niet wat er gebeurde vandaag. Ik ben heel erg teleursgesteld want ik weet niet waarom ik grip verloor in de race. Ik probeerde alles wat ik kon, maar ik kreeg niet genoeg feedback van de band. Ik weet het niet, ik kan er niet veel over zeggen.

De grip is super op de trainingsdagen en alles werkt goed maar zodra we aan de race beginnen hebben we problemen. Ik weet gewoon niet wat ik kan zeggen. Ik doe m’n uiterste best, aan het einde van de race weet ik zelfs nog heel snelle [1’32] rondetijden te rijden. Ik heb geen idee hoe ik dat gered heb, ik had het gevoel dat ik in bijna iedere bocht onderuit ging. Het is een heel lastige situatie.

We kunnen niet klagen over de banden. Ik wist dus aan het einde nog een rondetijd te rijden die niet ver van het ronderecord af was dus daar ligt het niet aan. Ze zijn zwart en rond, iedereen heeft dezelfde banden. Ik denk dat het meer aan de motor ligt.

Ik weet gewoon niet waar het aan ligt, niemand kan mij een duidelijke uitleg geven. Gisteren kon ik meteen in de eerste ronde een  1’32.5 rijden op de hard-compound achterband, vanochtend kon ik zelfs in koelere omstandigheden nog een 1’33.1 rijden. Ik weet zeker dat de band voor mij de juiste was en ik zal deze ook in de toekomst weer kiezen, het is zeker weten een probleem aan de motor.

We moeten rustig blijven en even een ‘reset’ doen voor het volgende raceweekend. We weten dat we snel zijn en in ieder geval weer vanaf een goede plaats kunnen starten.”

Komend weekend heeft Viñales in ieder geval een tweede kans op het Misano World Circuit Marco Simoncelli waar opnieuw een MotoGP raceweekend wordt gehouden.

 

Handige links Gran Premio Lenovo di San Marino e della Riviera 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

 



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App