Maverick Viñales heeft zich in een nieuwe Spaanse documentaire van DAZN laten verleiden tot het doen van een aantal opmerkelijke uitspraken. Viñales onthulde namelijk een aantal vernietigende details over zijn tijd als Yamaha MotoGP coureur: “Als Yamaha destijds naar mij had geluisterd, was ik al MotoGP-wereldkampioen geweest.”
Maverick Viñales denkt dat hij al een MotoGP wereldtitel had gewonnen als Yamaha zijn advies in de beginjaren van hun samenwerking had opgevolgd. De Spanjaard werd in 2017 door Yamaha geselecteerd om drievoudig wereldkampioen Jorge Lorenzo te vervangen, dit nadat hij de twee voorgaande seizoenen indruk had weten te maken op een Suzuki.
De Spanjaard kende destijds een stormachtige start bij zijn nieuwe werkgever door de eerste twee MotoGP races van het seizoen in Qatar en Argentinië te winnen. Nadat de Spanjaard in mei ook in Le Mans nog een keer wist te winnen bleven de overwinningen in de resterende races van het seizoen uit en eindigde hij als derde in de eindstand van het kampioenschap achter Marc Márquez (Honda) en Andrea Dovizioso (Ducati).
In een documentaire van de Spaanse tv-zender DAZN onthulde Viñales onlangs een aantal vernietigende details over zijn tijd bij Yamaha. Volgens de Spanjaard sloeg Yamaha destijds een andere richting in bij de ontwikkeling van de M1, dit ondanks hij zijn werkgever gevraagd had om geen veranderingen door te voeren aan zijn machine. De Spanjaard durfde in de documentaire zelfs te beweren dat als Yamaha op dat moment naar hem geluisterd had dat hij nu al een MotoGP wereldtitel achter zijn naam zou hebben staan.
Maverick Viñales: “Toen ik bij Yamaha kwam, kwam ik als een raket binnen. Ik kwam met een duidelijk idee, een duidelijk doel en dat is het enige wat ik Yamaha heb gevraagd: ik wil wereldkampioen worden. Ik wil niets anders, niets anders, dit is wat ik wil en ik ben in niets anders geïnteresseerd. Toen ik tijdens een test in Valencia voor het eerst op de Yamaha stapte was ik op slag verliefd op deze machine. Ik heb ze gevraagd om er niet aan te komen. Ik wilde deze, de motor die Jorge had achtergelaten. Breng deze fiets voor me meer naar de eerste race in Qatar, hiermee ga ik wereldkampioen worden. Maar toen ik in Sepang aankwam heb ik me echt afgevraagd, waar is die machine die ik in Valencia tot mijn beschikking had gebleven? Ondanks dit won ik de eerste twee races van het seizoen en wist ik nogmaals te winnen in Le Mans. Het waren de beste dagen van mijn leven, ik won de gevechten tegen mijn idool Valentino Rossi. Maar in Barcelona was ineens alles anders. Ik begreep er niks van. Ik zei ze dat ze de motor niet mochten aanraken”
Ondanks dat Viñales vervolgens met geen woord repte over zijn toenmalige teamgenoot Rossi kunnen we uit de uitspraken van de Spanjaard wel vernemen dat het hem nog steeds steekt en dwarszit dat Yamaha destijds koos voor de kant van zijn toenmalige teamgenoot en hij aan zijn lot werd overgelaten binnen de Yamaha familie.
Halverwege het 2021 seizoen kwam er plotseling en geheel verrassende een einde aan de samenwerking tussen Viñales en Yamaha. Een veel besproken breuk waarvan tot op heden de echte details nooit naar buiten zijn gekomen. Wat velen niet zagen aankomen, Viñales vond nog hetzelfde seizoen onderdak bij Aprilia Racing om na een aantal wildcardoptredens dat seizoen in 2022 als fulltime coureur aan de slag te gaan bij de Italiaanse fabrikant. Het duurde tot aan dit seizoen in Austin totdat Viñales uiteindelijk weer een MotoGP zege wist te behalen.
Het was na Suzuki en Yamaha niet alleen het derde motormerk waarmee Viñales wist te winnen in de koningsklasse, het was daarnaast de enige niet Ducati MotoGP zege in 2024. Het bleef het afgelopen seizoen echter wel bij deze ene overwinning en de rest van het seizoen waren de prestaties van de Spanjaard niet meer om over naar huis te schrijven. Met twee zesde plaatsen (Le Mans en Assen) als beste resultaten eindigde hij met 190 gescoorde WK-punten als zevende in de eindstand van het kampioenschap.
Viñales begint in 2025 opnieuw aan een nieuwe uitdaging. Na Suzuki, Yamaha en Aprilia gaat hij in 2025 zijn geluk beproeven bij KTM, en wel bij het Franse Red Bull KTM Tech3 waar de inmiddels 29-jarige coureur de teamgenoot wordt van Enea Bastianini en de beschikking krijgt over een fabrieks KTM RC16.
Maverick Viñales: “Wat is de volgende uitdaging die ik wil? Voor mij is het nog steeds de uitdaging om wereldkampioen te worden. Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat er twee kanten zijn: of je bent de uitdager of je kiest voor de dark side. Of je gaat naar KTM of je gaat naar Ducati. Bij Ducati is het heel moeilijk om te winnen. Hoe ga je het officiële fabrieksteam verslaan? Het is heel ingewikkeld, je hebt dan wel dezelfde motor, maar niet dezelfde wapens. Dus ik had maar één optie, naar KTM gaan en de uitdager zijn.
Als ik naar de drie merken kijkt waarvoor ik gereden heb dan was Suzuki pure passie, Yamaha was een ‘bedrijf’ en Aprilia een mix van beiden. Aprilia is een merk dat leeft voor racen en in dat opzicht hebben ze mij een beetje van de passie die ik voor motorrijden had, teruggegeven.”
Eén ding is zeker, mocht Viñales in 2025 een MotoGP race weten te winnen dan wordt hij de allereerste coureur in de geschiedenis die op vier verschillende motormerken weet te winnen in de koningsklasse. Of het zover gaat komen, dat is op dit moment voor iedereen een vraag, zelfs voor de hoofdpersoon in kwestie zelf.
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’