Massimo Rivola: “We waren verrast door Maverick, Marco is een bijzonder talent”

4999
Massimo Rivola | © motogp.com

Marco Bezzecchi heeft een contract getekend om vanaf 2025 fabriekscoureur te worden bij Aprilia Racing. Massimo Rivola, CEO van Aprilia Racing, liet weten dat ze verrast waren door de keuze van Maverick Viñales om zijn heil ergens anders te zoeken.

De aankondiging van Marco Bezzecchi bij Aprilia Racing was misschien niet meer zo’n grote verrassing maar dat was die van Maverick Viñales bij het Red Bull KTM Tech3 team (huidig GASGAS, nieuwe teamnaam in 2025) wel. De Spanjaard gaat daarmee na Suzuki, Yamaha en Aprilia voor de vierde verschillende fabrikant rijden in de MotoGP klasse. Bezzecchi zal na twee seizoenen bij het VR46 Racing team op een Ducati voor het eerst rijden op Italiaans fabrieksmateriaal, maar dan wel van de fabrikant uit Noale.







Lees: Bezzecchi vanaf 2025 met Aprilia in MotoGP met meerjarig contract

Vorige maand kondigde Aleix Espargaró al zijn afscheid aan als vast MotoGP coureur en hij zal de Italiaanse fabrikant naar alle waarschijnlijkheid ook gaan verlaten. Nu ook Maverick Viñales weggaat bij het fabrieksteam is er met de aangetrokken Jorge Martin en Marco Bezzecchi weliswaar veel talent aan boord gehaald maar geen continuïteit in het project.

Massimo Rivola: “Dat is het enige vraagteken wat we nog hebben, het is natuurlijk niet ideaal om twee nieuwe rijders binnen het fabrieksteam te hebben. Ondanks dat denk ik dat we met deze twee talenten de juiste gok hebben gewaagd. Daarnaast hebben we [met Trackhouse Racing] nog een satellietteam en ik hoop dat zij ons wat continuïteit kunnen bieden. Zoals ik al zei is het niet ideaal maar als je rijders als Jorge Martin en Marco Bezzecchi hebt kun je daar niet anders dan blij mee zijn.”

Ondanks dat Bezzecchi momenteel elfde staat in het kampioenschap en dit seizoen pas één podiumfinish achter zijn naam heeft staan was Rivola ervan overtuigd dat de Italiaan zijn talent niet zomaar verloren heeft.

Massimo Rivola: “Als een rijder het ene jaar heel sterk presteert en het volgende jaar minder, dan ga je je afvragen of het ergens anders mee te maken heeft. Mijn gevoel is dat we de echte Bezzecchi vorig jaar hebben gezien en dit jaar nog niet. Ik heb veel vertrouwen in zijn talent en in zijn snelheid. We moeten begrijpen wat hij en Martin nodig hebben want ze komen van een topmotor af en het is de enige motor die ze in de MotoGP hebben gereden. Hoe dan ook denk ik dat dit het beste rijdersduo is dat we hebben kunnen krijgen.

Er waren meerdere karakteristieken van Marco waardoor ik onder de indruk van hem was. Zijn snelheid op een natte baan is heel goed maar ook de enige keer dat iedereen op een nieuw circuit reed sprong hij er bovenuit. In India won hij met een grote voorsprong dus dat is een teken dat hij heel bijzonder en getalenteerd is.”

Met het vertrek van Maverick Viñales naar KTM en Aleix Espargaró die naar alle waarschijnlijkheid testcoureur wordt bij Honda is het nu dus de vraag wie de ontwikkeling voor de 2025 machine voor zijn rekening neemt. De twee Spanjaarden krijgen nu uiteraard niet meer al het nieuwste materiaal van Aprilia en de nieuwe aanwinsten Martin en Bezzecchi zullen eerst rijtijd nodig hebben voordat ze pas kunnen beoordelen welke kant er op gegaan moet worden wat betreft de ontwikkeling. Volgens Rivola kan Aprilia testcoureur Lorenzo Savadori die last prima dragen.

Massimo Rivola: “We moeten Lorenzo Savadori veel lof geven want hij is de afgelopen jaren onze testrijder geweest. Hij lijkt misschien niet zo competitief wanneer hij er als wildcard bij is maar dat is omdat hij een beetje het ‘slachtoffer’ is geworden van onze werkwijze. Je moet de juiste instelling hebben om te doen wat de fabrikant van je vraagt. Tot dusver zijn we steeds de juiste kant op gegaan en ik moet toegeven dat de rijstijl van Maverick daaraan heeft bijgedragen, Aleix was natuurlijk al voor een lange tijd bij ons. Ook het hebben van een satellietteam is natuurlijk een stap voorwaarts geweest. Binnenkort zullen we vier 2024 RS-GP machines inzetten [wanneer ook Raúl Fernández zijn 2024 machine ter beschikking krijgt], dat is ook een manier om te verbeteren. Het testteam en alle werknemers in Noale doen geweldig werk en daar vertrouwen we op.”

De meeste fabrikanten hadden het weekend in Mugello als deadline gesteld voor het maken van keuzes voor 2025. Tijdens dit weekend had Viñales laten weten dat hij zou vertrekken en na het binnenhalen van Martin had Aprilia Racing CEO Rivola dan ook niet veel aarzeling om Bezzecchi vast te leggen.

Massimo Rivola: “Alles gebeurde behoorlijk snel. Ik wist dat er in Mugello deadlines waren en wilde allereerst klaar zijn om Jorge [Martin] te kunnen vastleggen zodra hij beschikbaar was. Dat gebeurde en vervolgens maakte Maverick zijn keuze, hij was heel eerlijk tegen ons en heeft het vooraf al aangekondigd. Daardoor was voor mij de keuze voor Bezzecchi een hele duidelijke. De puzzelstukjes zijn behoorlijk snel op de plaats gevallen. Ik respecteer de keuze van Maverick, ook al is het natuurlijk een beetje jammer, maar uiteindelijk heeft hij ons ook de kans gegeven om een Italiaanse coureur te contracteren.

Ik hoop van Maverick dit jaar nog meerdere keren een weekend zoals in Austin te zien en ik durf te wedden dat we dat ook nog wel gaan zien. Hoe dan ook respecteer ik zijn keuze en hebben we samen een mooie tijd gehad. Hij zat destijds in een moeilijke positie met Yamaha en wij hadden het ook niet makkelijk. Ik denk dat we in de komende dertien raceweekenden een strijdende Maverick gaan zien die zijn hoofdstuk met ons op een mooie manier wil afsluiten. Ongetwijfeld heeft hij het talent om met nóg een fabrikant te winnen.”

Dan is er nog het satellietteam van Aprilia – Trackhouse Racing – waarvan de rijdersbezetting voor 2025 nog niet bevestigd is. Rivola draaide er niet omheen wat betreft zijn wensen voor de coureurs van het Amerikaanse team maar weet dat de keuze niet aan hem is.

Massimo Rivola: “Ik ben een groot fan van Raúl. Ik had hem na zijn eerste Moto2 race al meteen een contract aangeboden. Ondanks dat hij een moeilijk debuutjaar had met KTM, en ook met ons een lastig eerste seizoen had, heeft hij zijn snelheid laten zien en kan ik je vertellen dat we informatie hebben die dat benadrukken, nog meer dan wat je van buitenaf kunt zien. Ik hoop dat hij bij ons blijft.

Wat betreft Miguel ligt het in de handen van hemzelf, Davide Brivio en Justin Marks om te bepalen of hij volgend jaar ook nog bij Trackhouse rijdt. Persoonlijk heb ik hem er graag bij en ben ik ervan overtuigd dat hij goed kan presteren. Vorig jaar had hij waarschijnlijk de meeste pech ooit en raakte hij meerdere keren geblesseerd door een crash van een andere rijder, het was een heel moeilijk seizoen voor hem. Dit jaar waren de verwachtingen natuurlijk hoger met een 2024 motor en gezien de prestaties van Maverick en Aleix.

Het huidige Trackhouse team is natuurlijk grotendeels hetzelfde als het [RNF] team van vorig jaar. Sinds de komst van Davide [Brivio] zijn er wat dingen veranderd maar dat heeft tijd nodig, hopelijk kunnen er ze eruit komen om samen door te gaan. Het zou goed zijn om met dezelfde rijders door te gaan in het satellietteam omdat we ook al twee nieuwe rijders in het fabrieksteam hebben.”

Na ruim drie weken komt de MotoGP paddock dit weekend weer samen in Assen en zal er ongetwijfeld meer bekend worden over de stoelendans voor het volgende MotoGP seizoen.



zs-728x90



Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)

 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.