Martin tweede in Sprint race ondanks duimblessure en Long Lap penalty: “Ik zat op de limiet”

315
Jorge Martin - Red Bull Ring | © Randy van Maasdijk

Jorge Martin werd zaterdagmiddag tweede in de MotoGP Sprint race op de Red Bull Ring. Het was een bewogen dag voor de Spanjaard die op vrijdagavond nog een flinke snee in zijn linkerduim opliep en na het behalen van pole position tijdens de Sprint een Long Lap penalty moest uitvoeren. 

De afgelopen 24 uur in het leven van Jorge Martin kunnen met recht als bewogen bestempeld worden. Nadat hij de vrijdag als derde afsloot liep hij ‘s avonds tijdens het douchen een verwonding op aan zijn linker duim. Wat er precies gebeurd is wil de Spanjaard niet zeggen maar het was een flinke snee waardoor hij veel bloed verloor en er twee hechtingen in moest laten zetten door de medici op de Red Bull Ring.







Op de motor leek het hem uiteindelijk weinig te hinderen want met een 1’27.748 greep hij een fenomenale pole position waar zelfs titelconcurrent Pecco Bagnaia van onder de indruk was. In de veertien ronden lange Sprint race zou het dan ook tussen deze twee rivalen gaan.

Na de start was het meteen stuivertje wisselen tussen Bagnaia en Martin die van elkaar wisten dat ze de ander niet te lang vrij baan mochten geven. In de tweede ronde gingen ze zij aan zij naar de chicane van bocht 2 waarbij ze allebei extreem laat in de remmen gingen. Omdat Martin aan de binnenkant zit kon hij de rechtse knik niet halen en schoot hij rechtdoor waardoor de chicane werd afgesneden.

Voorafgaand aan het weekend had Race Direction al laten weten dat er minimaal één seconde verloren moet worden (ten opzichte van de snelste sector van de desbetreffende rijder) wanneer de chicane wordt afgesneden. Dat gebeurde in het geval van Martin niet die vlak achter Bagnaia de baan weer opkwam. Het duurde even voordat het FIM MotoGP Stewards Panel eruit was maar uiteindelijk gaven ze de Spanjaard een Long Lap penalty.

Die voerde hij netjes uit waardoor hij als derde de baan weer op kwam, achter Marc Márquez en vlak voor Aleix Espargaró. Uiteindelijk zou hij de tweede plaats nog in zijn schoot geworpen krijgen doordat Márquez zichzelf onderuit remde in bocht 3. In het kampioenschap staan Bagnaia en Martin nu op gelijke hoogte met ieder 250 punten.

Na afloop waren er natuurlijk veel vragen voor Martin, allereerst hoeveel last hij heeft van de snee in zijn duim.

Jorge Martin: “Ik moet heel veel dingen doen met mijn duim: het ride height device activeren en deactiveren, de verschillende mappings bedienen en ook de achterrem gebruiken. Dat gaat nu best moeilijk dus ik maak er soms een beetje een zooitje van. Het grootste probleem is om het ride height device te activeren. Bij de start verloor ik twee plaatsen terwijl ik daar normaalgesproken sterk ben. Ik had weinig gevoel met de koppeling. Het is wat het is en we zullen morgen moeten zorgen dat we in ieder geval die koppositie behouden. Ik moet beter gefocust blijven.”

Dan het bepalende moment waarbij Bagnaia en Martin zij aan zij op bocht 2 afgingen en de Prima Pramac Racing coureur uiteindelijk rechtdoor schoot.

Jorge Martin: “Zoals je op de beelden kon zien waren we aan het vechten voor de koppositie en misschien was ik iets te optimistisch bij het ingaan van die bocht, daardoor ging ik wijd. Ik liet hem daarna voorgaan en probeerde wat tijd te verliezen. Het was zeker geen seconde maar ik verloor zeker wel tijd, dat kon je ook zien want ik ging van de eerste naar de tweede plaats. Toen kreeg ik alsnog een Long Lap penalty, maar zo is het nou eenmaal en zo zijn de regels. Ik heb uiteindelijk het maximale gedaan met deze Long Lap penalty.”

Ondanks dat het voorafgaand aan het weekend was gecommuniceerd dat er minimaal één seconde verloren moest worden had Martin niet verwacht dat hij nog een Long Lap penalty zou krijgen. De Spanjaard had zich namelijk ingehouden bij het betreden van de baan om Bagnaia er zo weer voor te laten en zichzelf daarmee al te bestraffen.

Jorge Martin: “Ik had het eigenlijk niet verwacht, vooral omdat ik al tijd verloren had. Ik viel niet terug naar de tweede plaats omdat ik wijd ging, ik viel terug naar de tweede plaats omdat ik hem [Pecco Bagnaia] voor liet gaan. Hoe dan ook, het is eerlijk want zo staat het in de reglementen. Misschien moeten ze hier opnieuw naar kijken want als je tijd verliest in een race, door iemand anders voor te laten, verlies je ook de show en een mooi gevecht tussen twee toprijders. Het is wat het is en ik heb geprobeerd er het beste van te maken.”

Toen Martin na de Long Lap penalty terug kwam op de baan had hij ruim twee seconden achterstand op Marc Márquez die op de tweede plaats reed. Dacht hij die achterstand nog dicht te kunnen rijden?

Jorge Martin: “Nee, dat denk ik niet. Toen ik uit de Long Lap penalty kwam wist ik dat de derde positie het maximale resultaat zou zijn. Ik wachtte een ronde om een gat te slaan richting Aleix [Espargaró] want ik zag dat hij niet ver achter mij reed. Mijn Long Lap penalty was behoorlijk risicovol want ik remde hard en maakte een stoppie, ik zat behoorlijk op de limiet. Ik wist daarna dat de derde plaats het maximale was, ik zou de tweede plaats niet meer kunnen behalen.”

Vorig jaar moest Martin in de Grand Prix ook een Long Lap penalty uitvoeren omdat hij toen als aanstichter werd gezien van een incident in de Sprint race. Toen hij deze in de warm up sessie op zondagochtend nog even wilde ‘oefenen’ ging de Spanjaard onderuit, iets dat hem vandaag ook nog door het hoofd ging.

Jorge Martin: “Het was behoorlijk tricky met de Long Lap penalty. Op dat stuk heb je twee verschillende soorten asfalt, een paar hobbels en ook nog roosters voor de afwatering dus dat was behoorlijk moeilijk. Ik had het hele weekend de Long Lap penalty nog niet geprobeerd dus ik probeerde het gewoon zoals vorig jaar te doen. Ik zat echt op de limiet en heel dicht bij de witte lijn, volgens mij heb ik ‘m zelfs geraakt. Uiteindelijk verloor ik maar één positie dus het was geen slechte Long Lap penalty.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur in actie op de Red Bull Ring voor een tien minuten durende warm up sessie. De race over 28 ronden gaat ‘s middags om 14:00 uur van start.



zs-728x90



Handige links Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer



  • Regen op Spielberg
  • Podium Rookiecup Race 1
  • Podium MotoE Race 1
  • Podium MotoGP Sprint
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • MotoGP Sprint
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Pertamina Enduro VR46 MotoGP™ Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Inhaal actie Pecco op Martin
  • Start opstelling MotoGP Sprint
  • #13 Celestino Vietti - (ITA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #3 Sergio Garcia - (SPA) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #3 Sergio Garcia - (SPA) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #44 Aron Canet - (SPA) - Fantic Racing - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Preicanos Racing Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Preicanos Racing Team - Kalex
  • Moto3 QP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #66 Joel Kelso - (AUS) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24 - #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Preicanos Racing Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - MT HELMETS - MSI - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #99 Jose Antonio Rueda - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • Red Bull DJ
  • MotoE QP
  • Kevin Zannoni MotoE
  • Oscar Guitierrez MotoE
  • Hector Garzo MotoE
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Castrol Honda LCR - Honda RC213V
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #32 Lorenzo Savadori - (ITA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #88 Miguel Oliveira - (PRT) - Aprilia Racing Independent Team - Aprilia RSGP
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #88 Miguel Oliveira - (PRT) - Aprilia Racing Independent Team - Aprilia RSGP
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #13 Celestino Vietti - (ITA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • KTM 990 RC R Prototype
  • Updates #44 Pol Espargaro
  • Updates #44 Pol Espargaro
  • Updates #44 Pol Espargaro
  • Red Bull Ring
  • #99 Jose Antonio Rueda - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - IDEMITSU Honda LCR  - Honda RC213V
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - CFMOTO Aspar Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Preicanos Racing Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #64 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - MT HELMETS - MSI - KTM RC 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Persconferentie MotoGP (vlnr) Binder - Acosta - Ogura
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • Persconferentie MotoGP (vlnr) M.Marquez - Bagnaia - Martin Bastianini
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • Uitlaat met speciale warmte folie Moto2
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - CFMOTO Aspar Team - Kalex
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • Evert Slager
  • MopedGP
  • MopedGP
  • MopedGP



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.