Martin pakt pole in Sepang met nieuw ronderecord, Bagnaia en Quartararó crashen

4134
Jorge Martin - Sepang International Circuit | © Dorna

Jorge Martin heeft zaterdag pole position behaald in de MotoGP klasse met een nieuw ronderecord op het Sepang International Circuit voor Enea Bastianini en Marc Márquez. Titelkandidaten Pecco Bagnaia, Aleix Espargaró en Fabio Quartararó hadden het alle drie moeilijk en eindigden als negende, tiende en twaalfde respectievelijk.

Zaterdag om 14:25 uur lokale tijd, 08:25 uur Nederlandse tijd begon de vierde vrije training voor de MotoGP klasse op het Sepang International Circuit in Maleisië met aansluitend de twee kwalificatiesessies. Na regenval in de middagpauze was het circuit dankzij de fel schijnende zon en hoge temperatuur weer gauw opgedroogd waardoor de coureurs gewoon met slicks konden rijden.







FP4
Zoals gebruikelijk gingen de coureurs deze halfuur durende vierde vrije training de baan op met een volle tank en nieuwe banden om de openingsfase van de race te simuleren, of met een legere tank en gebruikte banden om het latere gedeelte van de race na te bootsen. Bijna alle coureurs reden met de medium-compound voorband en de soft-compound voorband met een enkele opmerkelijke uitzonderingen.

Red Bull KTM Factory Racing coureurs Brad Binder en Miguel Oliveira reden met de hard-compound voorband terwijl Jack Miller de soft-compound voorband had laten monteren, nog belangrijk was dat Fabio Quartararó als enige op de medium-compound achterband stond. Dit was dezelfde achterband waarin de race in 2019 mee werd gewonnen, echter leek de meerderheid er vanuit te gaan dat ook de soft-compound achterband het de hele race kan volhouden.

Een vroege valpartij was er voor Pol Espargaró, de Repsol Honda Team coureur ging onderuit in bocht 8 en het was al zijn derde crash van het weekend. Enkele ogenblikken later ging het ook mis voor Jorge Martin, de Spanjaard verloor de voorkant van zijn Ducati in bocht 9. Kort daarna was er ook nog een crash voor Johann Zarco, de Fransman ging onderuit in bocht 14 maar kon zijn weg zelf vervolgen.

Het bleef daar niet bij want Fabio Quartararó ging ook de fout in in deze sessie. De regerend wereldkampioen ging net als Pol Espargaró onderuit in bocht 8. Hij kon zijn machine uiteindelijk op de service road weer aan de praat krijgen en terugbrengen naar de pitbox, later zou hij weer met zijn tweede Yamaha YZR-M1 de baan opgaan terwijl het team de gecrashte M1 kon repareren voor de kwalificatie.

Met vijf minuten op de klok werd Marc Márquez de volgende crasher, hij verloor de voorkant van zijn Honda RC213V bij het ingaan van bocht 15, de laatste voor start / finish.

Uiteindelijk was het Ducati coureur Marco Bezzecchi die met een 1’59.925 de snelste rondetijd in deze sessie wist te rijden voor merkgenoten Enea Bastianini en Jorge Martin waarbij de Spanjaard het tweede gedeelte ook met de medium-compound achterband reed. Alex Rins noteerde de vierde rondetijd voor WK leider Pecco Bagnaia en Monster Energy Yamaha duo Franco Morbidelli en Fabio Quartararó, verder stonden Miguel Oliveira, Jack Miller en Joan Mir in de top tien.

Q1
De coureurs die na de eerste drie vrije trainingen buiten de top tien stonden namen deel aan deze eerste kwalificatiesessie. De grootste verrassing was Pecco Bagnaia die in FP3 ten val kwam maar naast de leider in het kampioenschap kwamen onder andere ook Marc Márquez, Jack Miller, Johann Zarco, Brad Binder en Miguel Oliveira in deze sessie in actie.

Bagnaia ging als eerste de baan op en een groot aantal coureurs reed daar meteen achter om een sleepje te verkrijgen. De Italiaan leek het echter wel prima te vinden en richtte zich gewoon op zichzelf om een zo goed mogelijke rondetijd te rijden.

In zijn eerste run wist Bagnaia een 1’58.645 te rijden en daarmee was hij ruim 0,4 seconde sneller dan Ducati Lenovo teamgenoot Miller. Brad Binder stond op de derde plaats voor een indrukwekkende Cal Crutchlow en Johann Zarco, Marc Márquez kwam er in de eerste run niet aan te pas. Voor Darryn Binder ging het mis in bocht 12 met een crash, de Zuid-Afrikaan was ongedeerd. Ook Remy Gardner kwam ten val, hij schoof onderuit in bocht 8.

De coureurs kwamen naar binnen voor een nieuwe soft-compound achterband om vervolgens nog een keer een snelle ronde te kunnen rijden.

Bij het verlaten van de pits was het nu Miller die werd gevolgd, de Australiër had maar liefst zeven coureurs achter zich rijden die graag van een sleepje wilden profiteren. Hij liet zich echter niet gek maken en ging in bocht 4 aan de kant om iedereen voor te laten. Het was een goede strategie van Ducati want door Miller eerst de baan op te sturen had Bagnaia niemand om zich heen.

Alex Márquez maakte vervolgens een fout in bocht 8 en schoof onderuit, ook oudere broer Marc Márquez kreeg het niet voor elkaar om een rondetijd te rijden die goed genoeg was om in de top twee te eindigen.

De strategie van Ducati leek perfect te werken maar in de ronde die Miller af had gebroken was hij maar liefst elf seconden langzamer. Hierdoor waren zijn banden afgekoeld en werd hij bij het ingaan van bocht 2 met een flinke high-sider van zijn machine geworpen. De Australiër had hier veel last van maar de sessie was nog niet voorbij.

Met een 1’58.645 had Bagnaia genoeg gedaan om de snelste te zijn in deze sessie waardoor hij verder kon naar Q2 om mee te doen voor pole position. Marc Márquez bewaarde zijn beste rondetijd voor het laatst en klokte een 1’58.878 waardoor hij als tweede eindigde en verder kon naar Q2.

Brad Binder eindigde als derde in deze sessie waarmee hij zondag vanaf de dertiende plaats zal starten, Miller strandde vanwege zijn crash op de vierde plaats. Cal Crutchlow reed een verdienstelijke vijfde rondetijd met verder Fabio di Giannantonio, Pol Espargaró, Johann Zarco, Miguel Oliveira en Remy Gardner in de top tien.

Q2
De twaalf snelste MotoGP coureurs gingen vervolgens de baan op in de tweede 15-minuten durende kwalificatiesessie om te bepalen wie er zondag vanaf pole position mag starten. Er hing veel donkere bewolking boven het Sepang International Circuit maar bij de start van de sessie was het droog.

Het was een spectaculaire eerste run waarin Jorge Martin een 1’58.021 reed, de snelste rondetijd ooit op het Maleisische circuit. Achter de Spanjaard maakten Enea Bastianini en Luca Marini er een Ducati 1-2-3 van met Maverick Viñales, Marco Bezzecchi en WK leider Pecco Bagnaia daarachter in de top zes. Fabio Quartararó leek nog veel last te hebben van zijn vingers na de crash in FP1 en stond na de eerste run op een verontrustende elfde plaats.

De coureurs kwamen naar binnen voor een nieuwe soft-compound om in de slotfase van de sessie nog één keer alles op alles te zetten. Bagnaia ging als eerste de baan op en had Marc Márquez wederom achter zich zitten, de Spanjaard hoopte optimaal te profiteren van de snelheid van de Italiaan. Daarachter waren Aleix Espargaró en Jorge Martin niet bereid om hetzelfde te doen bij Joan Mir, de drie Spanjaarden reden alle drie langzaam en waren druk naar elkaar aan het gebaren.

Bij het ingaan van bocht 4 maakte Bagnaia een kostbare fout. De Italiaan verloor de voorkant van zijn Ducati en schoof onderuit waarmee zijn kwalificatie ten einde kwam. Hij was zelf ongedeerd en de gele vlag zorgde ervoor dat de rondetijden van de achtervolgende coureurs ongeldig werden verklaard.

Jorge Martin had nog meer in zich en reed een sensationele laatste ronde. De Spanjaard wist een 1’57.790 te klokken en verbrak daarmee het absolute ronderecord van het Sepang International Circuit. Hij greep daarmee pole position en was bijna een halve seconde sneller dan Enea Bastianini en de verrassende Marc Márquez in de top drie.

Marco Bezzecchi kwalificeerde zich als vierde voor Alex Rins en Luca Marini, daarachter waren het Franco Morbidelli, Maverick Viñales, WK leider Pecco Bagnaia en titelkandidaat Aleix Espargaró in de top tien, de Aprilia coureur ging in de slotfase van de sessie nog onderuit in bocht 8.

Fabio Quartararó was bezig met een snelle ronde maar kwam bijna ten val waardoor hij deze moet afbreken, de Fransman behaalde zijn slechte kwalificatieresultaat van het seizoen met een twaalfde tijd en zal daardoor een flinke uitdaging hebben met Bagnaia één rij voor zich.

De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 10:40 uur lokale tijd, 04:40 uur Nederlandse tijd in actie voor de warm-up sessie op het Sepang International Circuit. De race over twintig ronden gaat om 15:00 uur lokale tijd, 09:00 uur Nederlandse tijd van start.



ziggo-sport




Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag







Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter