Martin (P2) en Bagnaia (P15) beginnen met psychologische spelletjes in Valencia: “Jorge kan zich beter richten op zijn eigen werk”

6950
Pecco Bagnaia en Jorge Martin op vrijdagmiddag in Valencia | © motogp.com

Jorge Martin en Pecco Bagnaia waren vrijdagmiddag de hoofdrolspelers op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Aan het einde van de officiële training zocht Martin zijn Italiaanse concurrent op waarna Bagnaia uiteindelijk buiten de top tien eindigde en zich zaterdagochtend in Q1 zal moeten melden. 

Pecco Bagnaia was voorafgaand aan dit weekend in Valencia de uitgesproken favoriet met 21 punten voorsprong op Jorge Martin met nog 37 punten te verdienen dit weekend. Echter deelde Jorge Martin op vrijdag de eerste klap uit door zich rechtstreeks te plaatsen voor Q2 terwijl Pecco Bagnaia dat niet voor elkaar kreeg.







Jorge Martin: “Ik ben blij omdat vandaag alles goed is gegaan. Ik was heel snel en dat is het belangrijkste, ik voel me wat relaxter omdat er nu nog maar één manier is om te winnen. Ook met gebruikte banden had ik een heel goed tempo. We hebben vandaag een andere strategie toegepast met een hele vroege ‘time attack’ halverwege de sessie om er alvast zeker van te zijn dat we bij de snelsten zouden eindigen. We gokten erop om vervolgens samen met Pecco te rijden en als hij in Q2 zou eindigen dan zou mij dat ook lukken, zo niet dan had ik maar in Q1 moeten staan. Ik wist dat ik dat risico moest nemen maar uiteindelijk kon ik een goede ronde rijden.”

Dat Bagnaia zich niet rechtstreeks had geplaatst voor Q2 was natuurlijk al opmerkelijk genoeg maar het spel dat er gespeeld werd tussen de twee titelkandidaten was al helemaal interessant. Uiteraard werd daarnaar gevraagd in de media debriefs op vrijdagmiddag. Jorge Martin kwam als eerste langs bij de aanwezige media en vertelde oprecht over zijn strategie.

Jorge Martin: “Ik probeerde hem gewoon te volgen, zijn lijnen te begrijpen en te kijken waar zijn sterke en zwakke punten lagen. Het was op bepaalde momenten erg ‘close’ maar het is denk ik de enige manier om de druk een beetje op te voeren. Het was gewoon het doel om met hem te rijden en hetzelfde spel te spelen, of we nou beiden in Q1 of in Q2 zouden staan. Ik was uiteindelijk in staat om die snelle rondetijd achter hem te rijden en hij was er ongetwijfeld niet blij mee.

Ik heb gezien dat hij in twee bochten sneller is dan ik, daar moeten wij voor morgen van leren. We reden hele andere lijnen en ik merkte al dat mijn voorband te warm werd omdat ik zo dicht achter hem reed. Er zijn dingen die wij moeten verbeteren voor morgen.

Ik wilde hem in die ronde toen ik achter hem reed nooit passeren. Ik denk dat het goed is om elkaar op te zoeken en dicht bij elkaar te rijden, hem laten weten dat ik er ben, maar het is niet eerlijk om zijn ronde te verpesten. Ik reed gewoon achter hem om te kijken hoe hij reed en ik weet dat dat niet mooi is om te zien, ik wil het liever ook niet doen en ik doe het normaal ook niet, maar het is wat ik nodig heb. Ik ga niet naar het volgende niveau om hem ook echt in de weg te rijden.

Ik zag dat zij [het Ducati Lenovo Team] een beetje boos waren over deze situatie maar het is duidelijk dat dit het enige is dat wij kunnen doen. Ik heb hem [Pecco Bagnaia] niet van de baan gedrukt of iets dergelijks, ik heb hem alleen gevolgd. Gedurende dit seizoen zijn er heel veel rijders geweest die mij of Pecco hebben gevolgd en daar is niks van gezegd, dus ik denk dat ze [het Ducati Lenovo Team] een beetje moeten relaxen en de situatie moeten begrijpen.”


Afgelopen weekend in Qatar viel de MotoGP race op zondag vrijwel meteen in het water voor Martin vanwege zijn slechte start. Op vrijdagochtend was zijn eerste proefstart meteen goed en dat maakte hem duidelijk heel blij.

Jorge Martin: “Het klopt inderdaad dat ik die goede start nodig had om die slechte uit mijn systeem te hebben. In Qatar heb ik denk ik in het hele weekend maar één goede start gemaakt en vandaag waren mijn eerste drie starts perfect. Ik ben hier super blij mee en ik denk dat we hiermee nog een stap voorwaarts kunnen maken.”

Martin weet dat de vrijdag in Valencia belangrijk was maar dat er nog niets gewonnen is.

Jorge Martin: “Toen ik terugkwam in de pitbox was ik niet helemaal blij met de hele situatie en ik zei tegen het team dat ze het kalm aan moesten doen. Dit is nog niks, het is pas de eerste dag. Wel een ideale dag voor ons mag we hebben er nog twee te gaan. Hoe dan ook is het nog niet genoeg.”

Pecco Bagnaia meldde zich ook voor zijn media debrief en vertelde over zijn eerste moeizame dag in Valencia.

Pecco Bagnaia: “Het was geen gemakkelijke dag vandaag, ik had het behoorlijk moeilijk. Ik had problemen met remmen aan het begin van FP1, toen hebben we iets veranderd en werd het beter. Mijn gevoel bij het insturen voor de bochten was niet best vandaag, ik had veel last van een blokkerend voorwiel en verloor een beetje vertrouwen. Ik heb de data bekeken en ik verloor een halve seconde in drie bochten, hierdoor is het makkelijker om te weten waar we moeten verbeteren. Een halve seconde in drie bochten is ontzettend veel dus we zullen dat voor morgen moeten verbeteren. Normaal zijn we na de vrijdag klaar [voor de race] maar nu moeten we nog een stap maken. Het zal een heel belangrijke sessie worden morgenochtend.”

Uiteraard werd zijn kant van het verhaal gevraagd over de spelletjes die werden gespeeld met titelrivaal Jorge Martin.

Pecco Bagnaia: “Ik ben eraan gewend. Het is het hele seizoen al hetzelfde en in de laatste drie races is Jorge het ook gaan doen. Mij maakt het niet zoveel uit. Ik was eerlijk gezegd al behoorlijk langzaam en verwachtte niet om rechtstreeks door te gaan naar Q2. Ik heb het maximale geprobeerd maar ik denk dat het voor Jorge beter is dat hij zich gaat richten op zijn eigen werk. Hij zegt dat hij beide races moet winnen en op deze manier verliest hij tijd en is hij niet gefocust. Op dit moment is hij niet de snelste dus het is beter als hij zich op zichzelf richt. Ik weet dat hij het probeert [om een spelletje te spelen] en ik verwachtte het ook wel vandaag.

Ik zal morgen het maximale doen om in Q2 te staan, ik denk dat we daar ook wel snel genoeg voor zijn. Aan de andere kant, in Mandalika startte ik ook vanaf de dertiende plaats en won ik uiteindelijk de race. We zullen hoe dan ook het maximale proberen.”

Een jaar geleden bevond Bagnaia zich in een soortgelijke positie, toen moest hij een soortgelijke positie verdedigen ten opzichte van Fabio Quartararo. De situatie is volgens de regerend wereldkampioen nu anders.

Pecco Bagnaia: “Ik moet eerlijk dat ik me nu beter voel dan vorig jaar. Ik weet niet of dat komt omdat ik me nu bezig moet houden om mijn gevoel met de motor te verbeteren terwijl ik vorig jaar de druk meer voelde en nerveuzer was. Vandaag heb ik geaccepteerd dat we problemen hebben en moeten werken. We hebben al veel ronden gecheckt op de data en ik ben blij dat ik mijn tijd in slechts drie bochten verlies, dat is geen probleem.”

Gelukkig hoeven we niet lang te wachten totdat het volgende hoofdstuk in de titelstrijd van Jorge Martin en Pecco Bagnaia begint. De tweede vrije training met aansluitend de kwalificatiesessie voor de MotoGP klasse gaat zaterdagochtend om 10:10 uur van start. De Sprint race op het Circuit Ricardo Tormo begint zaterdagmiddag om 15:00 uur.




Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Valencia
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - RED BULL KTM FACTORY RACING - KTM RC16
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Start motogp
  • Podium Moto2 (vlnr) #40 Aron Canet - #54 Fermin Aldeguer - #21 Alonso Lopez
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • Jorge Viegas
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Podium Moto3 (vlnr) #80 David Alonso - #71 Ayumu Sasaki - #48 Ivan Ortola
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - Angeluss MTA team - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - Angeluss MTA team - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Gino Borsoi
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #11 Sergio Garcia - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • Podium MotoGP Sprint (vlnr) #33 Brad Binder - #89 Jorge Martin - #93 Marc Marquez
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V - #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • 1e Doorkomst MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #24 Marcos Ramirez - (SPA) - American Racing - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Francesco Bagnaia & Jorge Martin
  • Francesco Bagnaia & Jorge Martin




Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’