Martin halverwege de officiële MotoGP testdag in Misano het snelst, veel nieuwe onderdelen

3189
MotoGP coureurs in actie tijdens de Misano Test - Misano World Circuit Marco Simoncelli | © Guido Fenneman

Jorge Martin is halverwege de officiële eendaagse MotoGP test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli de snelste coureur voor Pedro Acsota en Franco Morbidelli. Verschillende fabrikanten hebben nieuwe onderdelen meegenomen terwijl er vanuit Dorna ook met radiocommunicatie getest wordt tussen het team en de rijder.

Terwijl het zondagmiddag tijdens de MotoGP race heel even regende bleven de voorspelde zware buien uit. Die kwamen uiteindelijk pas laat in de avond boven het Misano World Circuit Marco Simoncelli en hielden tot vroeg in de ochtend aan. Dit betekende dat het asfalt nog lange tijd nat was, ondanks dat de zon maandagochtend weer fel scheen.




De baan was open vanaf 09:00 uur maar pas om 10:30 uur kwamen de eerste MotoGP coureurs in actie. Van de 22 vaste MotoGP coureurs is Fabio di Giannantonio er vandaag niet bij om zo meer tijd te hebben om te herstellen van de schouderblessure die hij in Oostenrijk opliep. Er was immers toch weinig te testen voor de Italiaan.

Ook Jack Miller kwam gedurende de ochtend niet in actie, hij moet vandaag één machine delen met Augusto Fernández. Omdat deze twee coureurs KTM aan het einde van dit seizoen zullen verlaten is er behalve een aantal afstellingen en veringcomponenten weinig te testen voor hen.

Repsol Honda Team coureurs Joan Mir en Luca Marini kwamen wél weer in actie nadat de Spanjaard het hele weekend aan zich voorbij moest laten gaan en de Italiaan op zondag niet deelnam aan de Grand Prix. Daarnaast zijn KTM testcoureur Dani Pedrosa, Honda testcoureur Stefan Bradl en Aprilia testcoureur Lorenzo Savadori er vandaag ook bij.

Aprilia
Doordat de laatste Grand Prix weekenden niet goed zijn verlopen voor Aprilia waren er naast de vier vaste coureurs en testcoureur Lorenzo Savadori veel technici van de Italiaanse fabrikant aanwezig. Trackhouse Racing coureur Raúl Fernández – de enige coureur die in 2025 ook nog op een Aprilia zit – had opmerkelijk genoeg ook een Aprilia RS-GP23 in zijn box staan. Daarnaast was hij verschillende aerodynamische pakketten aan het testen.

Testcoureur Lorenzo Savadori hield zich niet alleen bezig met het testen van onderdelen, hij werd namelijk ook door Dorna gebruikt om het communicatiesysteem te testen dat men van plan is om in de toekomst in te voeren. Vooralsnog gaat het om eenzijdige communicatie van het team naar de coureur en niet andersom.

Lorenzo Savadori in gesprek met Dorna personeel nadat hij gereden heeft met de communicatieset | © Guido Fenneman

Ducati
Pecco Bagnaia testte een nieuw chassis terwijl Enea Bastianini ander kuipwerk aan het proberen was. Wat Pramac Racing coureurs Jorge Martin en Franco Morbidelli aan het testen waren was niet helemaal duidelijk terwijl Marc Márquez, Alex Márquez en Marco Bezzecchi niet veel meer konden testen dan verschillende afstellingen. Het zal voor hen dan ook voornamelijk een kwestie zijn van de tweede Grand Prix in Misano voorbereiden. Alex Márquez ging nog onderuit in bocht 1 maar was ongedeerd.

Enea Bastianini | © Guido Fenneman

Honda
De Japanse fabrikant, die vooralsnog het diepst in de problemen lijkt te zitten, was ook met een leger aan ingenieurs naar het Misano World Circuit Marco Simoncelli gekomen. Zoals gezegd waren Joan Mir en Luca Marini er weer bij terwijl ook LCR Honda coureurs Johann Zarco en Takaaki Nakagami veel testwerk te verrichten hadden. De machine waar testcoureur Stefan Bradl de Grand Prix mee had gereden stond in de box van Mir terwijl ook Zarco en Nakagami een nieuw prototype tot hun beschikking hadden. Wat men precies getest heeft zullen we later vragen.

De Honda RC213V van Stefan Bradl in de box van Joan Mir | © Guido Fenneman

KTM
Nadat Pol Espargaró er tijdens de Grand Prix bij was werd zijn stoeltje nu ingenomen door Dani Pedrosa. De Spanjaard zat echter in de pitbox van Jack Miller die alleen in de middag in actie zal komen omdat hij vandaag een machine moet delen met Augusto Fernández. Bij Brad Binder stond er een nieuw prototype in de box waar Espargaró de afgelopen GP’s mee reed en dat gold ook voor Acosta die drie verschillende machines in zijn box had staan. Fernández testte alleen wat verschillende veringcomponenten.

Drie machines in de pitbox van Pedro Acosta | © Guido Fenneman

Yamaha
Bij Yamaha waren er geen grote en opmerkelijke veranderingen te zien. Wel maakten ze allebei veel kilometers waardoor men duidelijk wat aan het proberen is, wat dat precies is zullen we later vragen. Fabio Quartararo was ook één van de coureurs die het communicatiesysteem testte.

Fabio Quartararo met de bekabeling van het communicatiesysteem aan zijn helm | © Guido Fenneman

Uitslag (13:00 uur):

  1. Jorge Martin – Ducati | 1’31.124
  2. Pedro Acosta – GASGAS | +0,041
  3. Franco Morbidelli – Ducati | +0,356
  4. Marc Márquez – Ducati | +0,390
  5. Pecco Bagnaia – Ducati | +0,458

Klik hier voor de volledige uitslag

Op de Racesport.nl Instagrampagina worden er gedurende de dag ook updates en foto’s geplaatst vanaf het Misano World Circuit Marco Simoncelli.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.