Jorge Martin en Enea Bastianini hebben beiden hun zinnen gezet om in 2025 voor het Ducati fabrieksteam uit te mogen gaan komen. De Spanjaard en de Italiaan weten echter dat Marc Márquez inmiddels ook tot de kandidaten behoort om komend seizoen de teamgenoot te worden van Francesco Bagnaia. Beiden hebben inmiddels een plan B: Aprilia.
Twee honden vechten om een been en de derde loopt er mee heen. Deze spreuk lijkt steeds meer van toepassing als het gaat om het tweede zitje voor 2025 binnen het Ducati Lenovo Team. Waren het in eerste instantie Jorge Martin en Enea Bastianini die streden voor dit felbegeerde MotoGP zitje, inmiddels heeft zich ook Marc Márquez gemeld en alle tekenen wijzen erop dat de achtvoudig wereldkampioen er wel eens mee aan de haal kan gaan.
Kijkend naar de resultaten van 2023 en die van begin 2024 kan niet gezegd worden dat Martin het niet verdient, de 26-jarige Spanjaard gaat na vier wedstrijden namelijk aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. De resultaten spreken voor zich en op dit moment zou het op basis van zijn sportieve prestaties zelfs niet meer dan normaal zijn om hem aan te wijzen als de nieuwe teamgenoot van regerend wereldkampioen.
Bastianini, momenteel de teamgenoot van Bagnaia, zou echter de voorkeur hebben verkregen boven de Spanjaard. Maar de wind waait inmiddels uit een hele andere hoek. Het Ducati management heeft inmiddels besloten dat hun er veel zo niet alles aan gelegen is om Marc Márquez voor 2025 aan boord te houden. Márquez heeft de laatste races laten zien heel erg snel en competitief te zijn op de één jaar oude en minder snelle GP23 van het Gresini-team. De Spanjaard heeft onlangs aangegeven in 2025 terug te willen keren naar een fabrieksteam en dat is het ook het Ducati management ter ore gekomen, De eerste gesprekken zijn er inmiddels al geweest en al we de verantwoordelijke mensen uit Borgo Panigale mogen geloven dan zal men tijdens de Italiaanse Grand Prix van Mugello een knoop doorhakken en een beslissing nemen wie in 2025 de teamgenoot wordt van Bagnaia.
Mocht Martin voor het tweede jaar op rij naast een promotie naar het Ducati fabrieksteam grijpen dan is één ding wel zeker en dat is dat de Spanjaard zijn huidige Pramac Racing en de Ducati familie zal verlaten. Martin heeft de afgelopen tijd niet onder stoelen of banken gestoken dat hij voor 2025 zijn zinnen heeft gezet op een overstap naar een fabrieksteam en sowieso na dit seizoen afscheid zal gaan nemen van zijn huidige team. Of Bastianini het net zo hard zal gaan spelen als Martin is nog maar de vraag. De huidige teamgenoot van Bagnaia zou ook kunnen kiezen voor een ander zitje binnen de Ducati familie.
Maar het is inmiddels ook duidelijk dat beiden al aangeklopt hebben bij Aprilia en hier hebben geïnformeerd naar de mogelijkheden. Massimo Rivola wacht echter nog op de beslissing van Aleix Espargaró, de Spanjaard is er nog niet uit en zou ervoor kunnen kiezen om met pensioen te gaan of als MotoGP testcoureur aan de slag te gaan en incidenteel nog met een wildcard deel te nemen aan een Grand Prix weekend. Rivola heeft aangegeven dat hij inmiddels met de managers van zowel Martin, Bastianini maar ook die van Marco Bezzecchi in gesprek is als mogelijke vervangers.
De RS-GP is een competitieve en gewilde motorfiets, dus Aprilia zal er geen moeite mee hebben om een competitieve line-up te hebben. De verlenging van Maverick Viñales lijkt zeer waarschijnlijk en een kwestie van tijd, dit nadat de winnaar van de MotoGP race in Austin een zeer lucratief aanbod van Honda naast zich neer zou hebben gelegd. Net als Ducati is Aprilia ook voornemens om tijdens de Italiaanse Grand Prix in Mugello een knoop door te hakken.
Mocht er ook hier geen plaats zijn voor Martin dan is er altijd nog Honda of Yamaha die geïnteresseerd zijn in de diensten van de Spanjaard. Bij Yamaha zou Martin de teamgenoot kunnen worden van Fabio Quartararo. In dit geval zou Alex Rins binnen de Yamaha familie verhuizen naar het nieuwe Yamaha MotoGP satellietteam waarvan de naam binnenkort bekend gemaakt zal worden. Bij Honda zou Martin de plaats in kunnen gaan nemen van Joan Mir die na dit seizoen het team lijkt te gaan verlaten. Mir wordt namelijk in verband gebracht met een mogelijk hernieuwde samenwerking met Davide Brivio, zijn voormalige Suzuki teambaas die sinds een aantal maanden werkzaam is voor het Amerikaanse Trackhouse Racing.
Kortom……….er staat ons de komende weken nog het nodige MotoGP transfernieuws te wachten.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.