Jorge Martin en Pecco Bagnaia waren donderdagmiddag de aanwezigen voor de persconferentie op het Phillip Island Grand Prix Circuit, voorafgaand aan de Australische Grand Prix van dit weekend. Beide coureurs verwachten een zwaar weekend op het Australische circuit, vooral vanwege de wisselvallige weersomstandigheden.
Na zestien Grand Prix weekenden heeft Jorge Martin de leiding in het kampioenschap in handen met 392 punten terwijl tweevoudig en regerend MotoGP kampioen Pecco Bagnaia er 382 heeft. In theorie kunnen Enea Bastianini en Marc Márquez ook nog kampioen worden maar hun afstand op Martin en Bagnaia is dusdanig groot dat dat zeer onwaarschijnlijk is.
Voorafgaand aan de zeventiende Grand Prix van 2024 waren Martin en Bagnaia aanwezig bij de gebruikelijke persconferentie waar ze vragen van de aanwezige media toegespeeld kregen.
Is dit het meest uitdagende weekend?
Jorge Martin: “Het wordt echt een lastig weekend. Niet alleen omdat het het laatste deel van het seizoen is, maar het weer is hier elke dag zo anders, er is nieuw asfalt en we hebben ook andere banden dan vorig seizoen. Het wordt dus echt moeilijk en veeleisend om gegevens te analyseren zodat we echt snel begrijpen wat we nodig hebben voor de race op zondag. We hebben vorig jaar gezien dat dat de sleutel is.”
Wat vind je ervan dat het het verschil tussen jou en Pecco kleiner wordt? En is dit het belangrijkste deel van het seizoen?
Jorge Martin: “Het zal het belangrijkste deel zijn, want het is wat er nog overblijft van dit seizoen. Er zijn delen van het seizoen waar Pecco dichtbij was of zelfs voor lag, dus het belangrijkste voor mij is om in Valencia aan te komen met mogelijkheden. Er zijn nog drie races waarin we fouten kunnen maken en die zullen zeker grotere gevolgen hebben. Het is nu belangrijker en als je een fout maakt, is dat een ramp. We moeten echt vertrouwen hebben en proberen competitief te zijn.”
Hoe speciaal zou het zijn om in Australië te winnen?
Jorge Martin: “Het is een super mooi circuit en het is een van de beste circuits om te rijden. Ik zou graag winnen, maar het belangrijkste is het kampioenschap. Daar zal ik nog over nadenken maar als ik de kans zou krijgen, zou ik die 100% grijpen. Het zou super mooi zijn om hier te winnen.”
Is Pedro Acosta iemand die je in de gaten moet houden de komende vier races?
Jorge Martin: “Ik denk dat Pedro supersterk is en hij had al de kans om te winnen in Japan, maar hij crashte. Ik denk dat hij zo graag zijn eerste MotoGP-zege van dit seizoen wil. Hij zal supersterk zijn maar we hebben ook Marc en Enea, die supersterk zullen zijn en ook hun eigen gevechten zullen hebben en zullen proberen te winnen.”
Ook was er tijdens deze persconferentie nog een invloed van Pedro Acosta. De Spanjaard gaf recentelijk aan dat hij het allemaal een beetje saai vond tijdens de persconferenties en dat hij iets meer vuurwerk wilden zien. Daarom vroeg de rookie of Martin en Bagnaia verwachten dat Ducati een rol gaat spelen in de uitkomst van dit wereldkampioenschap.
Pedro Acosta: Zal Ducati invloed hebben op de strijd om het kampioenschap?
Jorge Martin: “Ik heb daar geen invloed op, dus ik zal me daar niet op focussen. Ik zal me focussen op het rijden, maar ik hoop van niet. Ik concentreer me op wat ik wel kan controleren, namelijk 100% rijden en proberen snel te zijn.”
Ook werd tweevoudig en regerend MotoGP kampioen Pecco Bagnaia een aantal vragen voorgelegd.
Komt er een grote uitdaging aan dit weekend?
Pecco Bagnaia: “We hebben het er al eerder over gehad en ik denk dat de grootste uitdaging zal zijn om de banden te begrijpen, want het ziet ernaar uit dat we geen droge sessies zullen hebben om te begrijpen welke band goed zal zijn voor de race. De zachte band is de medium band van vorig jaar, en vorig jaar zonder nieuw asfalt was deze al een beetje op de limiet, dus we moeten het zo snel mogelijk begrijpen.
We krijgen banden met een ander karkas zoals in Indonesië, dus we moeten het proberen te begrijpen. Ook de omstandigheden: morgen lijkt het regenachtig te worden, zaterdag lijkt het winderig en zondag ziet het er goed maar koud uit. We moeten het begrijpen en zoals altijd is Phillip Island ingewikkeld, maar het asfalt ziet er geweldig uit en hopelijk hebben we een beter gevoel dan toen we vorig jaar begonnen.”
Heb je het gevoel dat je na dit weekend aan de leiding kunt gaan in het wereldkampioenschap?
Pecco Bagnaia: “Wat we hebben geleerd is dat het niet verplicht is om op dit moment aan de leiding te gaan in het kampioenscha. Als het gebeurt, dan gebeurt het, maar in het geval van punten winnen of verliezen is het geen probleem, omdat we begrijpen dat dit pas in Valencia wordt beslist. We zullen ons uiterste best doen en als het maximaal haalbare is om tweede te worden, dan zullen we proberen om tweede te worden. Maar als we weten dat het potentieel is om te winnen, dus we zullen er alles aan doen om te winnen en punten te winnen, zoals in Indonesië, en proberen om dit voort te zetten in Thailand.”
Hoe speciaal zou het zijn om in Australië te winnen?
Pecco Bagnaia: “Ik had voor het eerst de kans in de Moto3, maar daarna had ik een paar gecompliceerde races met de gevechten die we hadden. In de Moto2 was het beide jaren een ramp voor me en in de MotoGP was ik er in 2022 en 2023 dichtbij, maar je weet maar nooit. We gaan het dit jaar weer proberen, maar we moeten aan het kampioenschap denken en proberen het maximale eruit te halen zonder te veel risico te nemen, en hier op Phillip Island is het nemen van niet te veel risico’s een groot goed.”
Is Acosta iemand die je in de gaten moet houden de komende vier races?
Pecco Bagnaia: “In Indonesië had niemand zijn prestaties verwacht, maar toen gebeurde er wat met de bandenspanning. Ik denk alleen maar aan Motegi, en daar was hij inderdaad snel. Hij was heel competitief vanaf het begin van het weekend en ik verwachtte dat hij competitief zou zijn, want KTM was altijd snel in Japan en hij is een rijder die heel hard remt. Hij vocht voor zijn eerste overwinning, dus we kennen het potentieel van Pedro al. Hij was supergoed in het begin en daarna verloor hij wat van zijn zelfvertrouwen, maar het lijkt erop dat hij terug is. Dit circuit is goed voor iedereen, de motor maakt hier minder verschil omdat het een erg snel circuit is, en het is moeilijk om dit verschil te maken. Ik denk dat het moeilijk zal zijn om iemand een gat te zien slaan.”
Pedro Acosta: Zal de fabrikant de strijd om het kampioenschap beïnvloeden?
Pecco Bagnaia: “Ik denk dat als ze me op de een of andere manier zouden willen helpen, ik in Misano al iets beters zou kunnen hebben dan wat nu al ons pakket is, omdat we een nieuw chassis hebben geprobeerd en het chassis nog niet klaar is voor iedereen, dus gebruiken we het niet. Het is correcter dat het zo is en Dall’Igna was daar altijd duidelijk over zodra ik bij Ducati begon te rijden. In de afgelopen twee seizoenen heeft het fabrieksteam hetzelfde pakket als Pramac en als ik iets nieuws heb, dan heeft iedereen iets nieuws. Het is een andere strategie dan bij anderen, maar het is de strategie die Ducati in deze positie heeft gebracht. Ducati is nu zo competitief door deze strategie en ik denk niet dat we iets zullen veranderen tot Valencia.”
De eerste vrije training voor de MotoGP klasse op het Phillip Island Grand Prix Circuit gaat vrijdagochtend om 10:45 uur lokale tijd, 01:45 uur Nederlandse tijd van start. De weersverwachtingen geven momenteel aan dat het op vrijdag veel zal regenen, het op zaterdag hard zal waaien en op zondag droog en zonnig maar behoorlijk fris (14°C) zal zijn. Typisch Phillip Island.
Handige links Qatar Airways Australian Motorcycle Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.