Jorge Martin (Prima Pramac Racing) is zondag in Barcelona gekroond tot 2024 MotoGP wereldkampioen! Na met 24 punten voorsprong aan het finaleronde te zijn begonnen, hield de Spanjaard gedurende het weekend zijn zenuwen perfect in bedwang om zondag met een voorsprong van 10 punten de titel veilig te stellen en daarmee de eerste Independent Team coureur te worden in het MotoGP tijdperk die deze titel mag dragen.
Jorge Martin maakte in 2025 zijn debuut als Grand Prix coureur in de kleuren van Mapfre Mahindra. Hij maakte zijn debuut in het wereldkampioenschap nadat hij de Red Bull MotoGP Rookies Cup had gewonnen. Hij scoorde zijn eerste WK-punt meteen in de seizoensopener in Qatar en werd in zijn debuutseizoen een regelmatige top 15 finisher, waarmee hij zijn rookiejaar afsloot als 17e algemeen. Het daaropvolgende seizoen zette de coureur uit Madrid weer een stap voorwaarts – inclusief zijn eerste podium (Brno) – maar hij miste ook een aantal races door blessureleed, waardoor hij het seizoen slechts één plaats verder naar voren afsloot als 16e algemeen.
In 2017 verstevigde Martin zijn plaats vooraan toen hij overstapte naar de Del Conca Gresini Moto3. Hij begon het jaar met een derde plaats in Qatar, zijn eerste podium dus. Hij pakte negen poles en nog eens acht podiumplaatsen dat seizoen – maar het was lang wachten op een eerste overwinning. De Spanjaard pakte die overwinning tijdens de seizoensfinale in Valencia. In dit seizoen werd de vierde plaats in de eindstand van het kampioenschap zijn deel.
2018 begon perfect met de overwinning in Qatar en het was een seizoen waarin de Spaanse ster echt naam maakte als Grand Prix coureur. Er werden zeven overwinningen behaald en hij vestigde ook een nieuw Moto3-polerecord (11), maar het was de Moto3- wereldtitel die het zwaarst telde. Voor het eerst was Martin wereldkampioen, een titel die hem voor 2019 een plaats opleverde in het Red Bull KTM Ajo Moto2 team.
Er volgde een moeilijk jaar voor zowel rijder als machine tijdens zijn debuutseizoen in de Moto2 klasse en pas tijdens de Japanse Grand Prix zagen we Martin terugkeren op het podium. Die P3 werd gevolgd door een P2 in Australië, en een goede reeks races aan het einde van het seizoen vormde een goede voorbereiding op 2020.
Drie podiumplaatsen in de eerste zes races van 2020, waaronder een debuutzege in de Moto2 race in Oostenrijk, zorgden ervoor dat Martin slecht acht punten achterstand had op de leider in het kampioenschap Luca Marini. Maar een positieve Covid-19 test zorgde ervoor dat de GP’s van San Marino en Emilia-Romagna moest missen. Mede door deze tegenslag waren de kansen op een mogelijke wereldtitel verkeken.
In 2021 begon het verhaal Prima Pramac Racing & Jorge Martin als combinatie in de koningsklasse. En het eerste hoofdstuk was er een om nooit te vergeten! Martin pakte de pole in slechts zijn tweede Grand Prix weekend en claimde vervolgens de derde plaats in de GP van Doha om meteen de aandacht te trekken als MotoGP coureur. Door een zware crash tijdens de volgende race in Portimâo liep Martin echter acht breuken op en moest hij vier raceweekenden missen. Desondanks overwon Martin zijn demonen en won hij de GP van Stiermarken. Het weekend daarop deed hij dat met een P3 vanaf poleposition.
Hij sloot zijn MotoGP seizoen af met een tweede plaats in Valencia. 2022 beloofde veel, maar maakte soms iets minder waar. Het was een moeilijkere start waarin Martin niet zijn volledige potentieel kon ontplooien, maar zijn tweede seizoen eindigde met vier podiumplaatsen, waarvan geen enkele overwinning.
Na die moeilijker dan verwachte 2022 ging Martin in 2023 op jacht naar een veel consistentere campagne. Het jaar begon echter niet zo goed met twee zondagse DNF’s in de eerste drie races, voordat een P4 op eigen bodem in Jerez de bal aan het rollen bracht. Martin won zijn debuut in de Tissot Sprint in Frankrijk en dat werd ondersteund door een dubbel podium in Italië in Mugello. En vanaf dat moment was Martins titelstrijd tegen Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) geboren. Martin werd in 2023de Sprintkoning, want de #89 won zeven van de laatste negen races op zaterdag. Nadat hij in de tweede helft van het seizoen drie races op zondag had gewonnen, kwam Martin in Valencia aan als tweede in de tussenstand met 21 punten achterstand op Bagnaia.
Na het winnen van de Sprint verkleinde Martin zijn achterstand, maar op zondag ging de thuisheld op Circuit Ricardo onderuit. Martin liep de MotoGP titel vorig seizoen met pijn in het hart mis, maar dat wakkerde het vuur alleen maar aan in zijn streven om het in 2024 nog beter te doen.
Een Sprint-zege en een derde plaats op zondag in Qatar was een solide start van het jaar en dat werd gevolgd door een eerste winst met de bijbehorende 25 punten in Portugal. Bij het verlaten van ronde twee leidde Martin het kampioenschap en vanaf dat moment heeft hij slechts één keer verloren van Bagnaia. De sleutel tot Martins succes in 2024? Consistentie. Tussen ronde 5 en 18 miste Martin slechts twee keer een podium op zondag – één keer in Duitsland toen hij aan de leiding rijdend met nog twee ronden te gaan ten val kwam en één keer tijdens de Grand Prix van San Marino toen een bandenwissel niets opleverde.
Na zes tweede plaatsen in die periode begon Martin zondag in Indonesië weer te winnen – na een crash in de Sprint – en werd hij de favoriet voor de titel. Een tweede plaats in Japan, een Sprint-zege en een tweede plaats in Australië en een twee keer tweede in Thailand zorgden ervoor dat Martin in Maleisië aankwam met 17 punten voorsprong op zijn naaste rivaal Bagnaia.
In de Sprint pakte Martin de cruciale 12 punten omdat Pecco op dramatische wijze op de tweede plaats rijdend crashte. Dat betekende dat Martin een voorsprong van 29 punten had voor de in Sepang te verrijden hoofdrace van 20 ronden tellende race en met een tweede plaats zorgde Martin ervoor dat hij een gezonde voorsprong van 24 punten had Bagnaia voor de finaleronde in Barcelona.
In Barcelona kwalificeerde Martin zich als vierde en finishte hij op zaterdag als derde in de Tissot Sprint om zondag met een simpel doel aan de race te beginnen; bij de eerste negen zien te eindigen. En dat is precies wat hij deed. Ondanks het perfecte weekend van Bagnaia eindigde Martin op een veilige derde plaats voor zijn thuisfans en werd hij 2024 wereldkampioen – een jaar nadat hij in Valencia de kroon misliep.
Een fenomenale prestatie van de #89, want hij werd MotoGP wereldkampioen en tweevoudig wereldkampioen (Moto3 wereldtitel in 2018) voordat hij in 2025 Ducati verlaat en aan de slag gaat bij Aprilia.
Petje af voor Martin en Prima Pramac Racing voor een verbluffende campagne waarin zijn niet alleen als Independent Team de rijderstitel in wacht wisten te slepen, maar tevens ook als beste Independent Team het seizoen afsloten.
Handige links Motul Solidarity Grand Prix of Barcelona:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.