Nadat Ducati het getouwtrek over de reglementen om de veelbesproken achterbrugspoiler heeft gewonnen, ligt de bal nu bij de andere fabrikanten. In Argentinië werd al verwacht dat Honda met eenzelfde soort aanpassing zou komen, maar dat bleef uit. Op de eerste trainingsdag van de Red Bull Grand Prix of the Americas debuteerde Marc Marquez echter met de achterbrugspoiler van het Japanse merk.
Honda had aan het begin van het seizoen al een onderdeel ontwikkeld die veel weg had van de spoiler van Ducati. Destijds was de fabriek echter de mist in gegaan door te zeggen dat het onderdeel bedoeld was om aerodynamisch voordeel te behalen. Hierop werd de spoiler afgekeurd. Na de zaak tegen Ducati heeft Honda de beschrijving aangepast waardoor hetzelfde onderdeel nu als functie heeft om de band te koelen.
Tijdens de tweede vrije training voor de MotoGP klasse reed Marc Marquez als enige Honda-coureur de eerste paar ronden met de aanpassing op de achterbrug. Het vleugeltje is een stuk kleiner dan die van Ducati, maar is op dezelfde plaats bevestigd. Na afloop van de training vertelde de regerend wereldkampioen zijn bevindingen.
“Het is een onderdeel die de stijfheid van de achtervork verbeterd!” lachte Marquez, om vervolgens serieus op de kwestie in te gaan. “Het geeft ons iets dat best interessant is. Vooral bij het aanremmen geeft de spoiler me meer downforce. Dat is echter maar een heel klein beetje. Daarentegen heeft het ook wat nadelen en we moeten de komende tijd goed analyseren om te begrijpen of de spoiler een positief effect heeft op onze rijstijl.”
L’élément sur le bras oscillant utilisé par @marcmarquez93 en FP2. #AmericasGP pic.twitter.com/QH8M2djyP6
— Thomas Morsellino (@Off_Bikes) 12 april 2019
Valentino Rossi heeft echter gezien dat de spoilers wel degelijk een positief effect hebben op de prestaties van Ducati en Honda en dringt nu ook aan bij Yamaha om iets vergelijkbaars te ontwikkelen.
“Ik denk dat een achterbrugspoiler heel belangrijk voor ons kan zijn, omdat het kan helpen de temperatuur van de achterband naar beneden te brengen, net zoals ze bij Ducati doen. Dat is vooral een voordeel in de race. We hebben al een vergelijkbaar onderdeel voor in de regen, maar ik zou graag zien dat Yamaha ook een voor de droge omstandigheden maakt. Het zal denk ik niet veel verschil maken, maar alle kleine beetjes helpen,” aldus Rossi.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App