Michael van der Mark en het Pata Honda Team na het behalen van de World Supersport titel | foto© Honda Pro Racing
Dinsdagochtend 02 augustus kwam er een einde aan misschien wel het slechts bewaarde geheim van de afgelopen weken. Stefan Bradl wordt in 2017 de nieuwe teamgenoot van Nicky Hayden binnen het Honda WorldSBK Team waar hij de plaats in zal gaan nemen van Michael van der Mark.
Na het bekendmaken van het Honda WorldSBK Team dat Stefan Bradl komend seizoen de nieuwe teamgenoot zal worden van Nicky Hayden binnen het in Nieuwleusen gerunde Honda team is het duidelijk; er komt na zes jaar een einde aan de samenwerking met Michael van der Mark.
Na twee jaar in de toenmalige EK Superstock 600 klasse, twee jaar in de World Supersport klasse, twee jaar in de World Superbike klasse en met twee titels op zak – 2012 EK Superstock 600 kampioen en in 2014 World Supersport kampioen – begint Van der Mark aan een nieuw avontuur in het World Superbike kampioenschap.
Hoewel het nieuws nog niet officieel bevestigd is (de verwachting is dat Yamaha Europe begin volgende week het nieuws wereldkundig zal maken) is het inmiddels wel duidelijk dat de Rotterdammer komend seizoen de nieuwe teamgenoot zal worden binnen het Pata Yamaha Official WorldSBK Team van de Brit Alex Lowes.
Wilde Honda Europe niet verder met Van der Mark, wilde het Honda WorldSBK Team niet verder met de Nederlander of heeft de Rotterdammer voor zichzelf een andere weg uitgestippeld voor de toekomst?
Na zijn in 2014 behaalde World Supersport titel promoveerde Van der Mark binnen het Honda WorldSBK Team van de World Supersport klasse naar de World Superbike categorie. De Nederlander tekende hiervoor een twee jarige overeenkomst met Honda Europe met daarin een optie voor het derde seizoen.
Aangezien Van der Mark aan zijn tweede seizoen bezig is binnen het Honda WorldSBK Team moest er gekeken worden naar een vervolg na dit seizoen waarbij de Nederlander nadrukkelijk de eerste keus was om ook in 2017 als teamgenoot van Nicky Hayden actief te blijven binnen het Honda WorldSBK Team.
Nadat hierover tijdens de World Superbike ronde in Misano de eerste gesprekken tussen het management van Van der Mark en Honda Europe gevoerd werden deed Honda voorafgaand aan de wedstrijden in Laguna Seca de Nederlander een aanbieding voor het komend seizoen. Afspraak hierbij was dat Honda tot aan het evenement in Amerika uitsluitend met Van der Mark zou onderhandelen en geen andere coureurs een aanbieding zou doen voor komend seizoen.
In Laguna Seca werden er vervolgens opnieuw een aantal gesprekken gevoerd waarbij Honda Europe Van der Mark te kennen gaf dat men wel graag een antwoord wilde, zo niet dat men dan volgens afspraak ook vrij was om gesprekken aan te gaan met andere coureurs.
Om een lang verhaal kort te maken; Van der Mark en zijn management lieten Honda weten deze deadline te zullen laten verlopen om vervolgens open kaart te spelen door mede te delen dat men meerdere serieuze opties had en dat men deze wilde onderzoeken alvorens een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.
Nadat alle opties op een rij gezet waren besloot Van der Mark niet in te gaan op het aanbod van zijn huidige werkgever en te kiezen voor een nieuwe uitdaging in zijn tot nu toe al imposante motorsport carrière.
Ondertussen houden Van der Mark en zijn management de lippen nog stijf op elkaar aangezien de laatste details in de nieuwe overeenkomst nog uitgewerkt dienen te worden alvorens deze door zijn nieuwe werkgever middels een officieel persbericht wereldkundig gemaakt worden.
Michael van der Mark
Nadat de carrière van Van der Mark in 2009 op sterven na dood leek en hij het zoveelste Nederlandse coureur leek te worden, die na een paar seizoenen in het MotoGP wereldkampioenschap geacteerd te hebben, met de stille trom via de achterdeur zijn carrière leek te moeten beëindigen, kwam de ommekeer in 2010 toen Ferry Schoemaker de Nederlander een kans bood om voor zijn EAB Ten Kate Junior Team uit te komen in het EK Superstock 600 kampioenschap.
De rest is bekend, de Nederlander greep in zijn tweede volledige seizoen de titel, stapte vervolgens over naar het door Ten Kate gerunde World Supersport team waar hij hetzelfde trucje herhaalde door opnieuw in zijn tweede seizoen de titel te behalen. In de World Superbike klasse wist de Nederlander vervolgens al in zijn eerste seizoen direct drie podiumplaatsen te scoren en als zevende te eindigden in het kampioenschap. Ondanks dat er dit seizoen al vijf podiumplaatsen achter zijn naam staan en hij halverwege het seizoen de vijfde plaats inneemt in de tussenstand zal het zo goed als zeker niet lukken om in het tweede seizoen in de klasse opnieuw met de titel aan de haal te gaan.
Wederzijds respect
Na zes seizoenen komt er dus een einde aan de samenwerking tussen de Nederlander en het Nederlandse team. Van der Mark heeft zijn keuze gemaakt, Honda Europe heeft zijn keus gemaakt, een keus waarbij beiden ongetwijfeld niet over één nacht ijs zijn gegaan.
Komend seizoen gaat het door Ten Kate gerunde Honda WorldSBK Team op jacht naar succes met Nicky Hayden en Stefan Bradl en gaat Van der Mark op een nieuw motormerk en met een nieuw WorldSBK team op jacht naar succes. Wie van de twee partijen de beste keus heeft gemaakt zal de toekomst uit moeten wijzen, feit is wel dat beiden partijen elkaars keus respecteren en terug kunnen kijken op zes fantastische seizoenen.