Luca Marini was maandag het snelst tijdens de eendaagse MotoGP test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Terwijl de Italiaan op zijn vertrouwde machine de snelste tijd klokte ging de meeste aandacht uit naar de nieuwe machines die Honda en Yamaha naar deze test hadden meegenomen.
Na wat wel eens een cruciale Grand Prix in Misano zou kunnen blijken te zijn wat betreft de titelstrijd gingen de MotoGP coureurs maandag weer van start voor wat wel eens een cruciale test zou kunnen blijken te zijn. In de middagsessie stond Luca Marini met zijn 47e ronde van in totaal 49 bovenaan de tijdlijsten, waarmee hij Maverick Viñales voorbleef afzette. Brad Binder eindigde als derde met nieuwe aerodynamica op zijn KTM.
De belangrijkste verhalen waren echter minder gericht op de tijdlijsten, want er waren veel nieuwtjes op een cruciale dag met actie op het circuit voor Honda en Yamaha.
Mooney VR46, Prima Pramac & Gresini
Niet alle coureurs waren maandag van de partij en in de pitlane ontbraken regerend kampioen Francesco Bagnaia omdat hij besloot om niet testen, teamgenoot Enea Bastianini staat voorlopig nog langs de kant met een blessure en testrijder Michele Pirro besloot om ook niet in actie te komen na zijn crash in de race op zondag. Marco Bezzecchi en Fabio Di Giannantonio reden ook niet tijdens deze testdag omdat er voor hen geen nieuwe onderdelen of iets dergelijks te testen waren.
Op het gebied van nieuwigheden was er niet veel te zien bij Ducati. Jorge Martin had beide motoren met de grotere ‘ground-effect’ zijkuipen in plaats van de ‘downwash duct’ setup die hij de laatste paar races heeft gebruikt, maar er was niets nieuws op het gebied van de gebruikelijke innovatiegedreven nieuwigheden waar Ducati normaalgesproken om bekend staat.
P1 Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) – 1’30.602
P4 Jorge Martin (Prima Pramac Racing) – 1’31.168
P9 Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP™) – 1’31.337
P14 Johann Zarco (Prima Pramac Racing) – 1’31.492
Aprilia & CryptoData RNF
Bij Aprilia was er een nieuw chassis. Aleix Espargaro zei dat het niet beter of slechter was maar gewoon anders: het voelde zachter aan en ging beter om met hobbels, iets waar de fabrikant uit Noale op sommige circuits last van heeft. Maverick Viñales zei donderdag tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix in Misano zelfs dat hij zich nooit had gerealiseerd dat het circuit hobbels had totdat hij bij Aprilia kwam.
In de pitbox van het CryptoDATA RNF MotoGP team kreeg Miguel Oliveira een 2023 Aprilia tot zijn beschikking naast de gebruikelijke 2022 machine. Zijn beoordeling? In alle opzichten een stap vooruit.
P2 Maverick Viñales (Aprilia Racing) – 1’30.836
P7 Miguel Oliveira (CryptoData RNF MotoGP™ Team) – 1’31.232
P10 Raul Fernandez (CryptoData RNF MotoGP™ Team) – 1’31.362
P11 Aleix Espargaro (Aprilia Racing) – 1’31.381
Red Bull KTM & GASGAS Tech3
Bij Red Bull KTM Factory Racing had Jack Miller een van de chassis die wildcard- en testrijder Dani Pedrosa in het weekend gebruikte tot zijn beschikking die volgens de geruchten volledig van carbon is gemaakt. Pedrosa zelf nam geen deel aan deze testdag. Binder focuste zich voornamelijk op aerodynamische onderdelen en reed met zijn gebruikelijke chassis.
Bij GASGAS Tech3 Factory Racing was er ogenschijnlijk niet veel te melden maar het duo reed rondjes om meer data te verzamelen. Pol Espargaro crashte opnieuw nadat hij tijdens de Grand Prix ook al vijf keer onderuit was gegaan. Hij ging ‘s middags niet naar buiten maar rookie-teamgenoot Augusto Fernandez bleef rondjes rijden.
P3 Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) – 1:31.154
P5 Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) – 1:31.175
P15 Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3) – 1:31.686
P17 Pol Espargaro (GASGAS Factory Racing Tech3) – 1:31.844
Monster Energy Yamaha
‘s Ochtends had één van Fabio Quartararo’s machines de grotere aero voor een paar runs voordat deze er weer werd afgehaald. Maar toen brak er een ander aero-pakket door: een combinatie van de eerste iteratie van de 2023 aero plus toevoegingen die eerder waren geprobeerd door Franco Morbidelli tijdens de Portimao Test.
Morbidelli probeerde ook zijn huidige aero en de originele 2023 aero gedurende de dag, evenals een nieuwe grotere airbox/tank cover. De Italiaan probeerde ook de dubbele uitlaat, die hij al eerder had gebruikt, opnieuw op Misano en een nieuw chassis dat geen goede beoordeling kreeg van de nummer 21. Omdat Morbidelli aan het eind van dit seizoen zal vertrekken bij Yamaha mocht hij het nieuwe motorblok niet testen.
Er stonden echter ook een vijfde motor in de Yamaha box, waarschijnlijk de machine met een nieuw motorblok. De berichten? Teammanager Massimo Meregalli was positief maar toen Quartararo de aanwezige pers ter woord stond tijdens zijn media debrief zei hij dat hij meer had verwacht. Kortom, opnieuw geen grote verbeteringen in het kamp van Yamaha.
P6 – Fabio Quartararo – 1:31.177
P8 – Franco Morbidelli – 1:31.301
Repsol Honda & LCR Honda Castrol
Voorafgaand aan de test werd er veel gesproken over Honda en dat zal na deze test niet minder worden. epsol Honda-teamgenoten Marc Marquez en Joan Mir hadden allebei één van de motoren die HRC-testrijder en wildcard Stefan Bradl tijdens het Grand Prix-weekend gebruikte met het nieuwe chassis, de nieuwe achterkant met massademper en de nieuwe uitlaten.
Mir reed een korte run op de “nieuwe” motor voordat het werk in de garage werd voortgezet en ging er pas veel later op de dag weer mee op pad. Marc Marquez reed ondertussen ook een paar runs op de machine en zorgde voor de nodige reuring met zijn uitspraken tijdens zijn media debrief.
Lees: Marc Marquez ‘not happy’ na eerste test met de nieuwe 2024 Honda RC213V
Bradl had een machine met het nieuwe chassis, de nieuwe achterkant met massademper en de nieuwe uitlaten, Takaaki Nakagami van LCR Honda Castrol probeerde deze ook. De algemene consensus voor degenen die hem voor het eerst probeerden waren dat het anders was maar niet per se beter in dit stadium.
P12 Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) – 1’31.434
P14 Marc Marquez (Repsol Honda Team) – 1’31.575
P16 Joan Mir (Repsol Honda Team) – 1’31.687
P18 Stefan Bradl (HRC Team) – 1’32.146
De teams hebben alles ingepakt en in vliegkisten gedaan waarna de lange overzeese trip met zeven Grand Prix weekenden begint. De eerstvolgende Grand Prix wordt in het weekend van 22 t/m 24 september verreden op het Buddh International Circuit in India, of dat is in ieder geval de planning …
Klik hier voor de volledige uitslag
A quick look to the near future!
Check out the very first glimpse of 2024! #MisanoTest ✅ pic.twitter.com/bHzL5FSjQx
— MotoGP™ (@MotoGP) September 11, 2023
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’