Marco Bezzecchi liet voor dit seizoen een Ducati fabrieksmachine aan zich voorbijgaan. De Italiaan had dit seizoen op een Prima Pramac Racing Ducati kunnen zitten maar koos ervoor om nog een jaar in dienst te rijden van VR46 Racing waar hij momenteel de beschikking heeft over een GP23 Ducati. Voor 2025 heeft hij echter zijn zinnen gezet op een fabrieksmachine zo liet hij onlangs weten voor de camera van SKY Italia.
Marco Bezzecchi zijn Grand Prix-overwinningen in 2023 en het feit dat hij lange tijd zicht had op de wereldtitel resulteerden in een aanbod om voor 2024 een overstap te maken naar Pramac Racing, het Ducati MotoGP satellietteam waar hij de beschikking kon krijgen over een fabrieks Ducati met de nieuwste specificaties. Hij legde het aanbod naast zich neer en koos ervoor om bij VR46 Racing te blijven met de wetenschap dat hij het in 2024 met een één jaar oude machine (GP23) moest doen. Volgens eigen zeggen heeft hij destijds lange tijd getwijfeld en wist hij in eerste instantie geen keus wist te maken.
Marco Bezzecchi: “Ik geef eerlijk toe dat ik destijds twijfelde. Maar ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze en het heeft geen invloed op mijn huidige presteren. Het is altijd makkelijk om achteraf te praten, maar ik sta nog steeds achter mijn beslissing.”
Maar voor 2025 is het doel duidelijk, fabriekscoureur worden. Een goed streven, laat dat duidelijk zijn maar de Italiaan zal de laatste weken ongetwijfeld meermaals naar zijn voormalige teamgenoot Luca Marini hebben gekeken. De halfbroer van Valentino Rossi koos er namelijk voor om VR46 Racing te verlaten en te kiezen voor het Repsol Honda Team. De zo gewilde status van fabriekscoureur heeft hij, maar Marini is momenteel de enige fulltime MotoGP coureur die dit jaar nog geen enkel WK-punt heeft weten te scoren.
Marco Bezzecchi: “Ik denk dat ik gegroeid ben als coureur en ik zou graag fabriekscoureur willen worden, iets dat de ambitie van iedereen is. Maar ik moet mezelf dit seizoen nog bevestigen als snel en competitief om een kans te verdienen.”
De meest gewilde plek om als fabriekscoureur aan de slag te gaan is vanzelfsprekend het tweede zitje naast Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team. Maar het moge duidelijk zijn dat de Pertamina Enduro VR46 Racing Team coureur op dit moment geen kandidaat is voor deze positie, deze strijd zal gaan tussen Jorge Martin, Marc Márquez en Enea Bastianini. Maar bij Yamaha en Aprilia zouden er mogelijkheden kunnen ontstaan op het moment dat de kogel door de kerk is bij Ducati Corse. Bij Aprilia is er sprake van dat Aleix Espargaró stopt als actief MotoGP coureur en kiest voor een rol als MotoGP testcoureur, bij Yamaha is de plaats naast Fabio Quartararo nog beschikbaar terwijl Yamaha tevens nog naarstig op zoek is naar een MotoGP satellietteam.
Marco Bezzecchi: “Bij dit soort zaken is er nooit sprake van eenrichtingsverkeer. Maar ik denk dat het een keuze is die je samen maakt, net zoals bij een ‘huwelijk’. Op dit moment is het nog wat vroeg om daarover te praten.”
Nu lijken de uitslagen tijdens de eerste vijf Grand Prix weekenden niet in het voordeel uit te vallen voor Bezzecchi. Het zit allemaal nog niet mee, de uitslagen zijn nog niet op hetzelfde niveau als in 2023. Met name het wennen aan de voor hem nieuwe GP23 machine verloopt nog niet zoals gewenst.
Marco Bezzecchi: “Het is een iets ingewikkelder motorfiets. Daarnaast zijn de banden nieuw. Ik heb me vrij snel aangepast aan bepaalde zaken. Bocht in is geen probleem, maar met name in het midden van de bocht en het moment van op het gas gaan zijn nog steeds lastig. De motor heeft de neiging om wat meer grip te krijgen en ik heb altijd het gevoel dat ik onderstuur heb, maar we werken eraan, ik heb er vertrouwen in.”
Bezzecchi zijn beste resultaat tijdens de eerste vijf Grand Prix weekenden van het seizoen is een derde plaats tijdens de Spaanse Grand Prix in Jerez de la Frontera. Met 36 gescoorde WK-punten en een tiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap is er dus werk aan de winkel voor de Italiaan die overigens uitkijkt naar de twee komende Grand Prix weekenden in Catalunya en Mugello, twee circuits die op het lijstje staan van de meest favoriete circuits van Pertamina Enduro VR46 Racing Team coureur.
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.