Marco Bezzecchi: “Concessies voor Honda en Yamaha? Het baart mij geen zorgen”

3660
Marco Bezzecchi
Marco Bezzecchi (l) en Valentino Rossi (r) | foto© VR46 Racing

Marco Bezzecchi is enthousiast over het nieuwe MotoGP-seizoen. De nummer drie in de eindstand van het kampioenschap in 2023 sprak woensdag tijdens de presentatie van het Pertamina Enduro VR46 Racing Team met de media. Zo kwamen o.a. zijn plannen voor komend seizoen, de verschillen tussen de GP22 en GP23 en de concessies welke Honda en Yamaha in 2024 hebben ter sprake.

Woensdag 24 januari was het Pertamina Enduro VR46 Racing Team na Gresini Racing MotoGP, Ducati het Pertamina Enduro VR46 Racing Team het derde MotoGP team dat haar plannen voor het 2024 MotoGP presenteerde tijdens een drukbezochte teampresentatie in Riccione. Met de komst van Pertamina Enduro als nieuwe titelsponsor en met Marco Bezzecchi en Fabio Di Giannantonio als de twee coureurs begint het team onder leiding van negenvoudig wereldkampioen aan het derde seizoen als team in de koningsklasse.




Voor Bezzecchi wordt het zijn derde seizoen als coureur in de koningsklasse en tevens zijn derde in dienst van het team. Na in 2023 zijn eerste overwinning te hebben geboekt en als derde te zijn geëindigd in de eindstand van het kampioenschap wordt de lat door de Italiaan weer iets hoger gelegd voor komend seizoen, dit nadat zijn tweede deel van het 2023 ontsierd werd door een blessure.

Marco Bezzecchi: “Met mijn schouder gaat het prima, dit ondanks dat de plaat en de pinnen er nog steeds inzitten en deze ook het hele komende seizoen zullen blijven zitten. Deze moeten volgens de artsen ongeveer zes maanden blijven zitten, en de zes maanden na de operatie zijn verstreken precies op het moment dat het nieuwe seizoen van start gaat. Dat is niet het meest geschikte moment om ze te laten verwijderen, dus we hebben besloten om ze het hele komende seizoen te laten zitten. Maar dat is geen probleem, de schouder werkt goed zo blijkt tijdens de motorcross trainingen en het trainen op de VR46 Ranch. Wat dat betreft ben ik klaar voor het seizoen.
Vorig jaar was het fantastisch, maar elk jaar is anders. Het is nog een beetje vroeg om nu al een doel te stellen voor komend seizoen, de eerste test van het jaar moet immers nog plaatsvinden. Maar het mag duidelijk zijn dat ik het natuurlijk na vorig jaar net zo goed of zelfs nog beter wil doen. Het is op dit moment het belangrijkst om vooral kalm te blijven, na te denken over de komende testdagen en hier de voor mij nieuwe GP23 beter te leren kennen. Na de test in Sepang hebben we een beter beeld waar we staan en wat de mogelijkheden zijn in 2024.”

Bezzecchi koos, ondanks dat hij een aanbod van Ducati had om in 2024 de beschikking te krijgen over de nieuwe GP24, voor het verlengen van zijn contract bij zijn huidige werkgever. Dit betekende echter wel dat hij het komend seizoen zal moeten doen met een overjarig model, een GP23.

Marco Bezzecchi: “Het afgelopen seizoen reed ik met de GP22, dit seizoen krijg ik inderdaad de beschikking over een GP23. Deze fiets is een wel iets anders maar niets geks vergeleken met mijn vorige fiets. Het is wel zo, als je aan een bepaalde stijl gewend geraakt bent is het best wel een dingetje om je aan te passen, ook al zijn de veranderingen heel klein. In Valencia heb ik een aantal positieve punten gezien, maar ook aspecten waarop ik nog me nog moet verbeteren, met name op het gebied van mijn rijstijl. Het is wel een iets groter verschil dan een jaar geleden met de overstap van de GP21 naar de GP22. Ik weet wat ik moet doen en waar ik tijdens de testdagen in Sepang aan zal moeten werken.”

Tijdens de Ducati presentatie eerder deze week werd duidelijk dat de GP24 een aantal flinke verbeterpunten heeft ten opzichte van de vorige modellen. Hoe kijk je daar tegenaan?

Marco Bezzecchi: “Je zou het Bagnaia of één van de andere fabriekscoureurs moeten vragen. Ik zal mijn best doen om er altijd te zijn en te staan. Ik kijk uit naar de testdagen in Sepang, een circuit waar ik graag kom. Een nieuwe ronde, nieuwe kansen en ik wil zien hoe ik me voel op de voor mij nieuwe fiets en dat is voor mij de GP23. Er zijn zoveel dingen waar ik geen invloed op heb, zo kunnen Honda en Yamaha vanwege de nieuwe concessie regels in 2024 meer testen. Dat zal voor hun zeker een voordeel zijn. Ik denk echter alleen aan mezelf en mijn team: de Ducati GP23 werkt heel goed en ik maak me geen zorgen.”

Na het vertrek van Luca Marini heeft Bezzecchi in 2024 Fabio Di Giannantonio als teamgenoot, de eerste coureur binnen het team die geen deel uitmaakt van de VR46 Riders Academy.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.