Marc Marquez: “Zeer veeleisende dag, nieuwe aero compleet anders”

4714
marc-marquez
Marc Marquez | foto© Red Bull Content Pool

Marc Marquez noteerde vrijdagmiddag op de Red Bull Ring de dertiende rondetijd tijdens Training 1. De Repsol Honda Team coureur offerde zichzelf tijdens deze eerste dag van de CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich volgens eigen zeggen deels op door veel testwerk voor zijn rekening te nemen. Het zorgde wel voor een zeer veeleisende dag zo liet de Spanjaard na afloop weten.

Terwijl Takaaki Nakagami en Joan Mir zich vrijdag op de Red Bull Ring volledig toelegden op de nieuwe door Honda gehomologeerde kuipdelen, koos Marc Marquez ervoor om regelmatig van machine te wisselen, zich op te offeren en een aantal ‘back-to-back’ tests uit te voeren.




Honda heeft sinds de Grand Prix in Silverstone namelijk een compleet nieuwe bovenkuip laten homologeren, een soort van een nieuwe high-downforce aero pakket. Liet Marquez in Silverstone nog weten er nog onvoldoende vertrouwen in te hebben (mede gezien zijn fysieke gesteldheid op dat moment), vrijdag tijdens de eerste dag van de CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich was dat anders. De achtvoudig wereldkampioen offerde zijn eigen prestaties deels op door gedurende de dag regelmatig van machine te wisselen en afwisselend met de bestaande en nieuwe kuipdelen op de baan te verschijnen.

Het zorgde er wel voor dat Marquez in tegenstelling tot het weekend in Silverstone meer risico wenste te nemen en deed hij vrijdagmiddag zelfs een poging om zich rechtstreeks te plaatsen voor Q2. Hij leek aardig op weg om hierin te slagen maar zijn voormalig Repsol Honda teamgenoot Pol Espargaró – die hiervoor na afloop een penalty aan zijn broek kreeg – gooide roet in het eten waardoor hij bleef steken op een dertiende plaats.

Marc Marquez: “Het was mentaal een veeleisende dag, want met deze nieuwe aero is de manier van rijden compleet anders. Ik ben vele, vele jaren gewend geweest aan de bestaande Honda. En nu met deze aero was het ineens een compleet andere fiets. Ik was de hele dag zo geconcentreerd om te proberen te profiteren van deze nieuwe aero en mijn rijstijl erop aan te passen, en dat leek me stap voor stap ook te gaan lukken. Het klopt wel dat ik de enige Honda coureur was die vandaag van de ene aero naar de andere sprong. Vanmorgen maakte ik een paar fouten omdat het rempunt en de manier waarop je de bocht moet benaderen heel anders is. Vanmiddag, toen ik tijdens de sessie overstapte op de machine met de nieuwe aero wist mijn crew een goede stap te maken en begon ik me steeds beter te voelen. Ik besloot hierna om met deze nieuwe aero een time attack te doen.”

Ondanks dat de nieuwe kuip zeker een verbetering is, de anti wheeli control minder hoeft in te grijpen lost het zeker niet alle problemen op, met name de acceleratie blijft nog een zwak punt.

Marc Marquez: “De acceleratie is nog steeds één van onze zwakke punten, en dan bedoel ik met name het spinnen bij het uitkomen van de bochten. Maar goed, ik besloot vandaag mijn eigen resultaat een beetje op te offeren om te proberen de engineers van goede informatie te voorzien. Morgen heb ik beide motoren met de nieuwe aero tot mijn beschikking, omdat die hier meer prestaties levert, en dan gaan we op het circuit van Catalunya weer back-to-back om te proberen het ook in de snelle bochten te begrijpen. Dit is zeker niet de beste- en ideale manier om een goed resultaat te behalen, maar ik denk dat dit de goede aanpak is [voor de toekomst].

Hoewel Marquez zich fysiek en mentaal in betere vorm voelt in vergelijking met Silverstone, houdt hij vol dat hij alles onder controle zal houden tijdens de races.

Marc Marquez: “Morgen zal hetzelfde zijn, gewoon pushen tijdens de kwalificatie. In die ene ronde kun je crashen, maar de rest van de dag moeten we gewoon zoveel informatie als mogelijk zien krijgen en dingen blijven proberen. Twee weken terug in Silverstone had ik nog te weinig vertrouwen vanwege mijn crash in Assen en ik had veel moeite met mijn fysieke conditie. Ik was nog steeds niet 100% hersteld. Hier voel ik me fysiek goed. Dat is al een grote hulp. En daarom begin ik agressiever te rijden, maar rijden zoals bijvoorbeeld aan het einde van FP2 is niet de manier om het hele weekend te rijden. Omdat je dan 3 of 4 keer crasht. Een aantal ronden kun je accepteren dat je een bepaald risico neemt – maar niet gedurende een hele race.”

Marc Marquez noteerde vrijdag in de eerste vrije training slechts de achttiende rondetijd terwijl merkgenoot Takaaki Nakagami de zevende rondetijd op de klok wist te zetten. Toen het er vrijdagmiddag om ging in Training 1, de training waarin de rondetijden meetelden voor rechtstreekse plaatsing voor Q2, noteerde de achtvoudig wereldkampioen een snelste ronde van 1’29.356, dit ondanks dat hij in zijn snelste ronde werd opgehouden door Pol Espargaró. Ondanks dit ongemak was Marc Marquez in deze tweede sessie van de dag wel de snelste Honda coureur van het veld.







Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag






Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’