Nu Marc Marquez sinds afgelopen zondag weet dat Honda, in het geval men hem voor 2024 geen competitieve MotoGP machine aan kan bieden, mee wil werken aan een mogelijk vroegtijdig vertrek hebben we alle alternatieven voor de achtvoudig wereldkampioen eens op een rijtje gezet. Wie, wat, hoe en waar……….
Laten we beginnen met de meest waarschijnlijke en reële optie, een langer verblijf bij zijn huidige werkgever Honda en het normaal uitdienen van zijn nog tot aan het einde van het seizoen 2024 doorlopende contract. Of dat wel of niet gebeurt zal hoogstwaarschijnlijk afhangen van de MotoGP Test op maandag na afloop van de Grand Prix op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Hier zullen de meeste fabrikanten namelijk voor het eerst met hun nieuwe MotoGP machines voor het 2024 seizoen voor de dag komen. Mocht Honda hier met een machine komen waar Marquez een goed gevoel bij heeft, een machine waarmee hij het komende seizoen weer mee kan doen voor topklasseringen dan lijkt het wel zo goed als zeker dat de Spanjaard zijn huidige contract uit zal dienen.
Honda verlaten zou niet alleen een enorme sprong in het onbekende betekenen, maar ook een enorm financieel offer, een offer dat de zesvoudig MotoGP-kampioen waarschijnlijk minstens €25 miljoen zal gaan kosten. Dat is veel geld om een groot risico te nemen, en als HRC iets uit de hoge hoed kan toveren dan zullen we zo goed als zeker geen vroegtijdig vertrek zien van de coureur die tot aan de Motul TT Assen steeds heeft volgehouden dat hij het liefst zijn huidige werkgever trouw wil blijven en samen uit de malaise wil zien te komen.
Nu we de meest voor de hand liggende optie hebben benoemd kijken we naar de alternatieven bij de overige vier in het MotoGP wereldkampioenschap actief zijnde fabrikanten.
Ducati
Ducati heeft al kenbaar gemaakt dat er voor 2024 geen plaats zal zijn voor Marc Marquez binnen het officiële Ducati fabrieksteam, het Ducati Lenovo Team. Daarnaast lijkt het idee dat Marquez op een Ducati MotoGP satelliet machine plaats zal gaan nemen in eerste instantie onwaarschijnlijk. Maar zeg nooit nooit, want Marco Bezzecchi en Luca Marini bewijzen dit seizoen dat je met een overjarige Ducati niet altijd in het nadeel hoeft te zijn, sterker nog Bezzecchi heeft bewezen dat je er ook gewoon mee kunt winnen. Een Marquez in goeden doen kan ook zeker op een dergelijke fiets potten breken. Mocht de oudste van de twee broers Marquez er zelf in geloven dat hij met een dergelijke motor en binnen een team met minder technische ondersteuning kan winnen dan zou het een optie kunnen zijn.
Hoewel, zoals al eerder gezegd, Ducati altijd heeft volgehouden dat het Marc Marquez niet nodig heeft en er in 2024 sowieso geen plaats voor hem is, is dat altijd uit de mond te horen geweest van een Ducati vertegenwoordiger van de fabriek of van het officiële fabrieksteam. Maar laat Ducati nu wel één van de weinigen zijn die een zitje beschikbaar hebben voor het komende seizoen nu het steeds duidelijk wordt dat het éénjarige contract van Fabio Di Giannantonio binnen Gresing Racing MotoGP niet verlengd zal gaan worden. Daarnaast liet een vertegenwoordiger van het team ons in Assen weten dat men eind augustus of medio september pas een uitspraak zal doen over hun rijdersduo voor komend seizoen. Opvallend omdat uitgerekend in september de reeds genoemde MotoGP test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli plaats gaat vinden.
Mocht het zover komen dan zal Marc Marquez zijn jongere broer Alex treffen als teamgenoot. Het zou dan voor het tweede seizoen op rij een bijzondere move worden van de Marquez familie, want wie had een jaar geleden verwacht dat Alex Marquez een contract zou gaan tekenen bij het MotoGP team van de familie Gresini. Nu is het wel een publiek geheim dat Alex Marquez een jaar geleden wel een groot probleem op lostte voor Gresini Racing, hij nam namelijk zijn persoonlijke sponsor Estrella Galicia 0,0 mee naar het team, een sponsor die naar verluidt jaarlijks zo’n 1 miljoen euro overmaakt naar het Italiaanse team. Nu zal Gresini Racing een Marc Marquez geen miljoenen salaris over gaan maken, maar iedereen weet dat de sponsors in de rij staan op het moment dat Marc Marquez in beeld komt. Een Estrella Galicia 0,0 maar ook b.v. Red Bull zijn ongetwijfeld bereidt om een flink aantal miljoenen over te maken naar Gresini Racing mocht de achtvoudig wereldkampioen in beeld komen voor een zitje naast zijn broer Alex. Iets dat voor een team als Gresini Racing MotoGP een wel heel lekker hapje zal zijn.
Yamaha
Als het gaat om het wisselen van team voor volgend jaar, is het moeilijk voor te stellen dat Marc Marquez de meest slechtste machine van het veld in gaat ruilen voor een op een na slechtste. Met andere woorden, met het overstappen van een Honda RC213V op een Yamaha M1 komt hij van de regen in de drup.
Het is daarnaast moeilijk voor te stellen dat – mocht hij de plaats innemen van Franco Morbidelli – dat Marc Marquez een team zal vormen samen met 2021 MotoGP wereldkampioen Fabio Quartararo, de op één na bestbetaalde MotoGP coureur achter Marc Marquez. Hier komt nog bij dat Yamaha Monster Energy als belangrijkste sponsor heeft en het zo goed als uitgesloten is dat Marc Marquez afscheid zal nemen van Red Bull als één van zijn belangrijkste grootste persoonlijke sponsors.
Aprilia
Het zal voor velen niet de meest voor de hand liggende optie zijn, maar wij denken dat hier misschien wel de meeste kansen liggen. Ook Marc Marquez zelf zou volgens een aantal doorgaans goed ingelichte bronnen zich al eens hebben laten ontvallen dat hij wel oren zou hebben in een overstap naar Aprilia.
Nu weten we inmiddels dat men bij Aprilia teleurgesteld is in het optreden van Raul Fernandez en de tijd begint te dringen voor de ‘koppige’ en nogal ‘eigenwijze’ Spanjaard. Hetzelfde geldt in mindere mate voor Maverick Viñales die zijn hooggespannen verwachtingen tot op heden niet waar heeft kunnen maken. Op een tweede plaats na tijdens het openingsweekend van het seizoen in Portimâo lijken de prestaties van de Spanjaard alleen maar minder goed te worden. Een mogelijk optie zou kunnen zijn; Fernandez exit, Viñales naar het CRYPTO Data RNF MotoGP Team op de plaats van Fernandez en Marc Marquez als teamgenoot van Aleix Espargaró binnen het officiële Aprilia Racing MotoGP team.
Hoewel het natuurlijk nog lang niet zover is zou dit in meerdere opzichten een hele interessante optie kunnen zijn. Ten eerste lijkt de Aprilia RS-GP – met één van de sterkste punten de enorme remkracht – uitstekend te passen bij de rijstijl van Marc Marquez. Ten tweede zou het financieel een wel heel aantrekkelijke optie zijn voor Aprilia, het MotoGP team dat het moet doen met veruit het kleinste budget van de fabrieksteam en momenteel nog niet de beschikking heeft over een titelsponsor. Zoals al eerder vermeld beschikt Marc Marquez over voldoende kapitaalkrachtige persoonlijke sponsors welke een flink duitje in het Aprilia sponsorzakje zouden kunnen doen. Met andere woorden een win win situatie
KTM
Net als Ducati heeft ook KTM inmiddels ook diverse keren geroepen dat men geen plaats heeft voor Marc Marquez binnen hun huidige MotoGP project. In Assen wist Red Bull KTM Factory Racing teambaas Francesco Guidotti nog te vertellen dat Marquez op dit moment geen haalbare optie is voor KTM.
Hoe – en of we deze uitspraken überhaupt wel serieus moeten nemen valt te betwijfelen en wel om een tweetal redenen. Ten eerste zou het zomaar eens kunnen zijn dat Guidotti niet nog meer onrust wil creëren binnen hun huidige groep MotoGP coureurs nu Pedro Acosta (er is KTM veel aan gelegen om hem aan boord te houden) te kennen heeft gegeven in 2024 sowieso over te willen stappen naar de koningsklasse en er in dat geval al één van de huidige vier coureurs plaats zal moeten maken. Ten tweede, en daar hoeven we niet omheen te draaien, wil elke teambaas wel een coureur van het kaliber Marc Marquez binnen zijn team maar dat in dit geval en rond dit tijdstip nog niet hardop roepen.
De meest verleidelijke manier waarop KTM zowel Marc Marquez als ook Pedro Acosta binnen zou kunnen hengelen is door met een extra MotoGP team op de proppen te komen. Het is een publiek geheim dat Aki Ajo naast zijn Moto3 en Moto2 project ook graag een MotoGP Team onder zijn hoede wil nemen. Maar in theorie is de komst van een extra MotoGP team alleen maar mogelijk in de vorm van een officieel fabrieksteam – na het vertrek van Suzuki uit de koningsklasse is er onderling afgesproken dat er tot aan het seizoen 2026 geen plaats is voor een extra klantenteam binnen de MotoGP. Dit in verband met het feit dat de MotoGP satellietteam jaarlijks kunnen rekenen op een flinke financiële bijdrage van Dorna, dit in tegenstelling tot de fabrieksteams die hun zelf helemaal dienen te bedruipen.
Nu liet KTM-baas zich de afgelopen tijd al ontvallen dat het met de huidige technische middelen niet nog twee extra MotoGP motoren kan ondersteunen, maar als het GASGAS-team in 2024 niet de beschikking krijgt over het nieuwste materiaal maar het nog een seizoen moet doen met het huidige materiaal dan is dit probleem al opgelost. Daarnaast is het zo dat als één fabriek het zich kan veroorloven om twee extra motoren in te zetten zonder gebruik te maken van de bijdrage van Dorna dan is dat KTM. De Oostenrijkers hebben met Red Bull als belangrijkste partner (het merk is eigenlijk veel meer dan alleen maar een sponsor) namelijk een goed gevulde portemonnee op zak. En laat hetzelfde Red Bull nu ook één van de belangrijkste partners zijn van Marquez. Kortom met een nieuw KTM MotoGP team (eventueel onder de naam Husqvarna) vangt men niet één, niet twee maar misschien zelfs wel drie vliegen in één klap. Zo kan lost men namelijk het ‘probleem’ Pedro Acosta op, stelt men zowel Marc Marquez als ook Red Bull tevreden en heeft men met Husqvarna (naast KTM en GASGAS) nog een belangrijk merk van binnen de groep actief in de koningsklasse.
Nu we een langer verblijf van Marquez bij Honda en een mogelijke overstap naar de overige motormerken hebben belicht is er nog één andere optie, namelijk dat Marquez in 2024 een sabbatical neemt en in alle rust toe kan werken naar een nieuw avontuur in 2025. Deze laatste optie lijkt echter een niet de meest voor de hand liggende keuze. Want laten we eerlijk zijn, de in 2020 in Jerez opgelopen blessure heeft de Spanjaard al bijna drie seizoenen gekost, een jaar extra uit de roulatie lijkt dan ook niet echt een serieuze optie. Het is daarentegen wel zo dat een langer verblijf bij Honda ook de nodige risico’s met zich meebrengt en fysiek gezien zijn tol kan eisen, maar de mentale impact van het thuis voor de tv toe te moeten kijken terwijl zijn huidige rivalen hun races rijden is misschien nog wel iets waar Marc Marquez banger voor is.
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag