Marc Márquez: “We gingen dit jaar met de verkeerde verwachtingen in, winnen was voor ons niet mogelijk”

2687
Marc Márquez - Silverstone | © Randy van Maasdijk

Marc Márquez keert dit weekend weer terug in de MotoGP klasse na twee rampzalige Grand Prix weekenden voorafgaand aan de zomerstop. De geruchten over een vroegtijdig vertrek bij Honda zijn getemperd maar de Spanjaard gaf openhartig aan dat er in de eerste fase van het seizoen fouten zijn gemaakt.

De drie Grand Prix weekenden voorafgaand aan de zomerstop waren een regelrechte ramp voor het Repsol Honda Team en HRC. Joan Mir raakte geblesseerd op het Autodromo del Mugello en zou er daardoor tot na de zomer niet meer bij zijn, datzelfde gold voor Alex Rins die een ernstige beenblessure opliep en voorlopig nog uitgeschakeld zal zijn.




Tijdens de Duitse Grand Prix op de Sachsenring kwam Marc Márquez maar liefst vijf keer ten val waardoor hij besloot om ‘s zondags niet meer te racen. Een week later op het TT Circuit Assen crashte de Spanjaard wederom twee keer, één daarvan was een beschamende valpartij doordat hij achterop Enea Bastianini reed. Na de Sprint race besloot de dertigjarige coureur om het op zondag in Assen voor gezien te houden.

Márquez stond de pers toen nog wel te woord en gaf duidelijk toe dat hij een dieptepunt had bereikt.

Lees: Marc Márquez: “Ik heb mijn rib gebroken en tijd nodig om zowel fysiek als mentaal te herstellen”

Dit weekend in Silverstone is de Spanjaard er weer bij en na een vijf weken durende zomerstop heeft hij tijd gehad om volledig te herstellen van zijn op de Sachsenring en het TT Circuit Assen opgelopen blessures. In de persconferentie voorafgaand aan het weekend gaf hij tekst en uitleg over hoe hij de afgelopen weken heeft ervaren en hoe hij de eerste helft van het seizoen beoordeelt.

Marc Márquez: “De zomerstop kwam op het juiste moment voor mij want mijn lichaam was ‘gesloopt’. Ik had tijd om mezelf op mentaal en fysiek gebied weer op te bouwen en de batterijen weer op te laden. Ik heb tijd gehad om wat plezier te maken, te trainen en de tweede helft van het seizoen goed voor te bereiden. We moeten het vertrouwen terug zien te krijgen wat we tijdens de eerste races verloren zijn.

In Assen besloot ik om na de Sprint race te stoppen en de artsen zeiden dat dat beter was. Wat aanvankelijk een klein scheurtje in mijn rib leek bleek uiteindelijk een volledige breuk te zijn. Ik had tijd om mezelf weer op te bouwen tijdens de zomerstop alhoewel mijn rechterbeen en enkel nog steeds niet helemaal functioneren zoals ik dat zou willen. Maar we zullen niet haasten, we hebben tijd en zullen proberen om hier in Silverstone het ritme weer op te bouwen. We zullen het racen nu op een andere manier benaderen maar hopelijk wel op een goede manier.”

Terwijl de vaste MotoGP coureurs genoten van hun zomervakantie was het voor het testteam van HRC hard werken om de RC213V te verbeteren.

Marc Márquez: “Honda heeft hard gewerkt en ze hebben met Stefan Bradl in Misano en Jerez getest. Ze hebben een aantal dingen geprobeerd maar de Japanse staf heeft besloten dat ik voorlopig met dezelfde machine als in Assen begin, het is namelijk nog niet allemaal uitgewerkt. We hebben daarnaast een kleine upgrade wat betreft de elektronica om te kijken of dat beter werkt. Ook is er een nieuwe aerodynamische kuip die ikzelf voorlopig nog niet zal laten homologeren (Takaaki Nakagami heeft hier vrijdagochtend in FP1 mee gereden, GF). Ik ben hier om samen met Honda te werken aan de toekomst.”

Na de Dutch TT werd er veel gesproken over de toekomst van Marc Márquez bij het Repsol Honda Team. De Spanjaard heeft nog een doorlopend contract tot en met 2024 bij HRC maar tijdens een persconferentie gaf Repsol Honda teammanager Alberto Puig aan dat ze niemand tegen hun zin in bij het team willen houden. De suggestie werd daarmee gewekt dat Márquez wel eens zou kunnen vertrekken maar dat lijkt, gezien de woorden van de achtvoudig wereldkampioen, een kleine kans.

Marc Márquez: “Tijdens de zomerstop heb ik veel tijd gehad om erover na te denken en mijn conclusie is dat onze werkwijze in de eerste helft van het jaar niet juist was. We begonnen het seizoen met de gedachte om races te winnen en te vechten voor de wereldtitel maar daar zijn we niet klaar voor. We moeten samen werken om daar in de toekomst wel klaar voor te zijn en in de tweede helft van het seizoen zullen we daar met een andere instelling aan werken. We moeten realistischer zijn over onze huidige prestaties. Samen moeten we het project verbeteren, dat houdt in rijder, motorfiets en team. Al deze factoren moeten samenwerken om er in de toekomst beter voor te staan.”

Marc Márquez komt vrijdagmiddag om 15:00 uur lokale tijd, 16:00 uur Nederlandse tijd weer in actie voor Training 1 op het Silverstone Circuit in Engeland.







Handige links Monster Energy British Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Start MotoGP Sprint
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • Zonta van den Goorbergh
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • 3M
  • Parc Ferme QP MotoGP (VLNR) #43 Jack Miller - #72 Marco Bezzecchi - #73 Alex Marquez
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Wilco Zeelenberg - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • 3M95
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #27 Iker Lecuona - (SPA) - LCR Honda Team - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1 & #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • vlnr #89 Jorge Martin  - #1 Francesco Bagnaia - #72 Marco Bezzecchi
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • 09_MotoGP_Silverstone_03 augustus 2023_DSB8170
  • vlnr #89 Jorge Martin  - #1 Francesco Bagnaia - #72 Marco Bezzecchi
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’