Marc Marquez kende de afgelopen maanden een aanzienlijk betere voorbereiding op het seizoen dan een jaar geleden, maar wat hebben we tot nu toe gezien van de Repsol Honda coureur tijdens de pré-season testen?
Een korte terugblik.
Sepang
Marc Marquez verliet de eerste officiële MotoGP test van 2017 in Sepang met een derde rondtijd achter zijn naam, een tijd die een tiende van een seconde langzamer was dan de snelste tijd van Maverick Viñales. Een positief slot voor de regerend MotoGP wereldkampioen na twee niet bijzondere eerste dagen. De derde en afsluitende dag bracht hem meer en aan het einde van de dag stond hij dus op plek 2. Marquez liet na afloop weten dat hij en zijn team een nieuwe en andere manier van werken hadden ingesteld, iets dat dus goed uitpakte en waar men in Phillip Island verder mee zou gaan.
Phillip Island
In Australië ging Marquez er meteen goed voor zitten, met als resultaat een snelste tijd op dag 1 en een tweede plek op dag 2 – een dag waar hij het ongelooflijke aantal van 102 ronden achter zijn naam zag staan. Op de derde en laatste dag reed hij nog eens 96 ronden, en ook hier eindigde hij als tweede en reden alleen Marquez en Viñales een tijd onder de 1:29, dit terwijl Marquez zich volgens eigen zeggen niet had gefocust op het rijden van één specifiek snelle ronde. De Honda’s zijn altijd snel op Phillip Island en dat werd nu ook bewezen door Marquez en teamgenoot Dani Pedrosa, die de test op P3 eindigde.
Jerez Privé Test
Na het cancellen van de privé test afgelopen november in Jerez, had het Repsol Honda Team een nieuwe test gepland tussen Phillip Island en Qatar. Marquez was tevreden met het werk dat gedaan was op de enige dag dat er getest kon worden – regen zorgde ervoor dat er op dag 1 niet gereden kon worden. Marquez ontwrichtte bij een crash wel zijn schouder, maar gelukkig bleek de blessure mee te vallen.
Qatar
De meest uitdagende test voor Marquez was die op het Losail International Circuit in Qatar waar hij buiten de top tien eindigde. Met een groot aantal crashes – inclusief drie op de derde dag- was deze baan dit keer niet zo vriendelijk voor de Repsol Honda coureur. Op dag twee werden er wel wat oplossingen gevonden waardoor hij de zesde tijd op de klok wist te zetten. De derde dag bracht dus echt weinig geluk met maar liefst drie crashes. Ondanks deze tegenslag en een resultaat buiten de top tien was de regerend MotoGP wereldkampioen na afloop nog redelijk positief: “Als we morgen zouden racen, denk ik dat we voor het podium kunnen gaan…”
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV
Het weer in Doha