Marc Márquez: “Tijdens de test in Valencia wist ik dat ik weer kon winnen”

2082
Marc Márquez - Motorland Aragón | © Randy van Maasdijk

Marc Márquez heeft afgelopen zondag voor het eerst in 1043 weer een Grand Prix gewonnen. Na een aantal zeer moeizame seizoenen op de Honda besloot hij een jaar geleden over te stappen naar Gresini Racing, en meteen na die eerste kennismaking met de Ducati in Valencia wist de achtvoudig wereldkampioen al dat hij weer zou kunnen winnen.

Ruim vier jaar geleden begon de nachtmerrie voor Marc Márquez met de zware crash op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto waarbij hij zijn rechterbovenarm brak. Hij liet zich meteen opereren en probeerde een week later alweer terug te keren maar dat bleek een grote fout te zijn waardoor de problemen alleen maar groter werden. Er volgde nog een operatie waarna hij zijn arm nog eens beschadigde met het openen van een schuifdeur waardoor het 2020 seizoen ten einde was gekomen en hij nog verder van huis was.







In 2021 keerde Marc Márquez terug en wist hij op de Sachsenring en het Misano World Circuit Marco Simoncelli weer races te winnen, ruim 500 dagen na zijn laatste zege in 2019 in Valencia. Echter kreeg hij aan het einde van dat jaar te maken met diplopie (dubbelzien) na een trainingscrash waardoor ook dat seizoen vroegtijdig ten einde kwam.

In de tweede Grand Prix van 2022 op het Mandalika International Street Circuit zou hij nog een keer zwaar ten val komen waardoor hij opnieuw last kreeg van diplopie en er weer voor lange tijd uit lag. Ook hier kwam de Spanjaard weer van terug maar na de Italiaanse Grand Prix in Mugello werd het besluit genomen om zich te laten opereren aan zijn arm in de Verenigde Staten omdat hij hier nog te veel last van ondervond. Het betekende dat hij weer ruim honderd dagen uit de roulatie was en opnieuw moest herstellen.

In 2022 wist hij zijn snelheid weer te vinden maar met de Honda ging het achteruit. Terwijl de Ducati’s steeds sterker werden stagneerde de ontwikkeling van de Japanse machine en werd het duidelijk dat er een grote achterstand was ontstaan. Het zorgde er uiteindelijk voor dat Márquez een jaar geleden besloot zijn contract met Honda te ontbinden en naar Gresini Racing te gaan, het satellietteam dat beschikt over één jaar oude Ducati’s.

Het bleek een gouden greep te zijn want de Spanjaard kon weer vooraan meerijden, wist zijn vertrouwen terug te vinden en had ook weer plezier in het racen. Met name in de beginfase van het seizoen stond hij meerdere keren op het podium terwijl het in de afgelopen Grand Prix weekenden duidelijk werd dat vooral de 2024-machines van Ducati een grote stap hadden gemaakt.

Op Motorland Aragón, een circuit waar Márquez zeer succesvol is geweest en waar er zelfs een bocht naar de achtvoudig wereldkampioen is vernoemd, viel alles samen zodat hij na ruim duizend dagen weer kon winnen. Het opnieuw geasfalteerde circuit bleek weinig grip te bieden, omstandigheden waarbij de Spanjaard floreerde. Na het behalen van pole position op zaterdagochtend en het winnen van de Sprint race op zaterdagmiddag wist hij ook de Grand Prix op zondagmiddag te domineren. De emoties waren duidelijk te zien bij Márquez die in de afgelopen vier jaar veel geleden heeft om weer op dit niveau terug te keren.

Maar wanneer was Márquez er zelf weer van overtuigd dat hij een MotoGP race kon winnen?

Marc Márquez: “Tijdens de test in Valencia wist ik al dat ik weer zou kunnen winnen. Daar realiseerde ik dat we kansen zouden gaan krijgen. Echt vechten voor het kampioenschap is nog een ander verhaal, daar moeten we nog voor blijven werken. Maar in Valencia begreep ik al dat [deze overwinning] vroeg of laat zou komen en daar bleef ik rustig onder, ik was niet over de limiet aan het rijden.”

De Spanjaard erkent wel dat de omstandigheden in Aragón uitzonderlijk waren en dat met name Pecco Bagnaia en Jorge Martin op de Ducati Desmocedici GP24 dit jaar de sterksten zijn.

Marc Márquez: “Het weekend op Motorland Aragón was super goed en het gevoel was geweldig, maar we moeten realistisch zijn want de omstandigheden waren heel uitzonderlijk. Voor mij was de Oostenrijkse Grand Prix belangrijker omdat ik me daar heel goed voelde en heel dicht bij snelste jongens was. Deze overwinning is ontzettend veel waard voor mij terwijl dat in het verleden misschien iets minder het geval was. Hoe dan ook, er zullen nog weekenden gaan komen waar wij het misschien lastiger hebben dan de anderen.”

In het begin van dit seizoen gaf Márquez aan dat hij de Ducati nog vaak bestuurde als een Honda, omdat hij dit immers gewend was na elf seizoenen met dezelfde machine. Inmiddels heeft hij zich aan weten te passen en is het instinct veranderd naar Ducati waar hij nota bene volgend jaar in het fabrieksteam zal rijden.

Marc Márquez: “Sinds een paar GP’s geleden ben ik wat natuurlijker gaan rijden en begon ik de achterband beter te begrijpen. Ik kijk er naar uit om naar andere circuits te gaan om te kijken of we daar ook beter zijn. We hebben veel gekeken naar de GP24 maar dat is gewoon een andere machine. We moeten naar onszelf kijken, onze eigen prestaties en in onszelf geloven. Het team doet het geweldig en stap voor stap rijd ik vloeiender en meer op instinct, dus dat is het verschil.”

De MotoGP coureurs komen vanaf morgen weer in actie tijdens de dertiende Grand Prix van het seizoen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Het is de eerste van twee raceweekenden op het Italiaanse circuit want over twee weken wordt er opnieuw een Grand Prix verreden ter vervanging van de afgelaste Grand Prix van Kazachstan.



zs-728x90



Handige links Gran Premio Red Bull di San Marino e della Riviera di Rimini:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer



  • Marco Bezzecchi
  • Andrea Dovizioso
  • Brad Binder
  • Marc Márquez
  • David Alonso
  • Ivan Ortola
  • Adrian Fernandez
  • Celestino Vietti
  • Pedro Acosta
  • Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • Marco Bezzecchi
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Bo Bendsneyder
  • Collin Veijer



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.