Marc Marquez, Honda en het Losail International Circuit, het is tot op heden nooit echte vrienden geweest. De Repsol Honda Team coureur wist er ondanks dit de afgelopen jaren wel steeds de schade beperkt te houden, echter tijdens de 2020 editie van de Official MotoGP Test lijkt het maar niet te willen lukken; de achterstand en de problemen zijn nog niet eerder zo groot geweest.
De grote vraag of Marc Marquez op tijd fit zal zijn voor de eerste Grand Prix van het seizoen werd de afgelopen twee dagen op het Losail International Circuit aangepast in de vraag of de nieuwe 2020 Honda RC213V wel op tijd klaar zou zijn voor aanvang van het 2020 MotoGP seizoen.
Kon Marquez tijdens de voorgaande Official MotoGP Test in Sepang nog de nodige tegenslagen verklaren i.v.m. met de naweeën van zijn schouderoperatie, de afgelopen twee dagen in Qatar werd duidelijk dat geen van de Honda coureurs potten kon breken. Takaami Nakagami was zondag met de tiende rondetijd van de dag de best geklasseerde Honda coureur, en de Japanner reed zijn snelste rondetijd van de dag ook nog eens op een 2019 editie van de Honda RC213V.
Marc Marquez (14e) en Cal Crutchlow (21e) kwamen daarnaast gedurende de tweede dag ook nog eens lelijk ten val. Marc Marquez ontsnapte aan een blessure, Crutchlow daarentegen zat de rest van de dag uit vanwege een bij de crash opgelopen armblessure. Het is zelfs nog de vraag of de LCR Honda Castrol coureur maandag tijdens de derde en afsluitende testdag in actie kan komen.
De regerend MotoGP-wereldkampioen had het zondag zichtbaar moeilijk, en het stoorde de Spanjaard dat men de vinger nog steeds niet echt op de zere plek weet te leggen.
Marc Marquez: “Ook al is Qatar altijd moeilijk voor ons, het stoort me dat het dit jaar weer niet goed gaat. Natuurlijk wil ik hier heel snel zijn en wil ik op alle circuits goede rondetijden kunnen rijden. Het stoort me dat we niet weten waar onze problemen vandaan komen en hoe we ze kunnen oplossen. Ik veranderde mijn rijstijl gedurende de dag. Als ik moe ben, duw ik nu veel met mijn benen omdat ik niet met mijn schouders kan duwen. Omdat ik te hard duwde verloor ik de controle over de voorkant. Doordat ik minder kracht heb ik mijn schouder kon ik het glijden van de voorband niet meer compenseren, dus viel ik van de motor. Maar gelukkig is er niets ergs gebeurd. Maar hoe dan ook, we proberen verschillende dingen, maar Qatar is een circuit waar we altijd problemen hebben met de Honda. We proberen uit te zoeken waar de problemen vandaan komen, want op dit moment hebben alle Honda-rijders met de nieuwe motor dezelfde zorgen. Maleisië was niet zo slecht, maar hier in de woestijn is het allemaal erg moeilijk. We werken ons stap voor stap verder. We weten niet of het de motor is. We hebben een paar dingen veranderd en nu is het tijd om alles te analyseren. Maandag is een belangrijke dag voor de eerste wedstrijd van het seizoen. De rest van het seizoen is een ander verhaal, maar hier hebben we het tijdens de eerste race altijd lastig. Als we over twee weken een goed resultaat willen behalen, moet alles werken. Losail is zeker de meest speciale baan voor Honda op de gehele MotoGP kalender.”
Zondag tijdens de tweede dag in Qatar moest Marquez iets meer dan een seconde prijsgeven op de snelste tijd gereden door Fabio Quartararo. Met zijn snelst gereden ronde van zaterdag is het verschil echter slechts 0,785 seconde. De Repsol Honda Team coureur heeft wel voor hetere vuren gestaan, en zoals Andrea Dovizioso het zondagavond in Qatar typerend vertelde: “Het laatste wat we moeten doen is om ons zorgen te gaan maken over Marc Marquez, die staat er namelijk gewoon weer als zondag 8 maart de lichten op groen gaan voor de eerste race van het seizoen.”
Handige links Official MotoGP Test Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App