Marc Márquez (P4): “Dankzij het Spaanse publiek bleef ik zitten”

5372
Het moment van de 'save' van Marc Márquez tijdens de MotoGP race in Jerez in beeld | © Jaco Veenstra

Marc Márquez kwam zondag als vierde over de finish in de MotoGP race op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De Spanjaard reed lange tijd achter Jack Miller en kon er, ondanks dat hij veel sneller leek te zijn, maar moeilijk langskomen. In de slotfase zorgde Márquez voor spektakel door in de laatste bocht zijn onderuit schuivende machine met een geweldig reflex overeind te houden.

Terwijl Pecco Bagnaia het tempo aangaf en Fabio Quartararó er alles aan deed om hem bij te benen werd er zo’n tien seconden daarachter een interessante strijd gevoerd voor de derde plaats. Jack Miller reed voor het grootste gedeelte van de race op deze positie maar hij had de Spanjaarden Marc Márquez en Aleix Espargaró in zijn nek hijgen.







In de 21e ronde viel de Repsol Honda aan en wist hij uiteindelijk in bocht 6 voorbij te gaan aan Miller. Vervolgens was het zaak om te verdedigen maar in bocht 13 (Curva Jorge Lorenzo) ging het bijna mis. Márquez verloor zowel de voor- als achterkant van zijn Honda RC213V en het leek erop dat hij onderuit zou glijden. Echter wist de achtvoudig wereldkampioen op karakteristieke wijze met zijn knie en elleboog de machine weer overeind te houden.

In voorgaande jaren was dat de normaalste zaak van de wereld voor Márquez maar sinds zijn armblessure in 2020 hebben we dat niet meer gezien. Het was voor de Spanjaard dan ook een goed teken, alhoewel het voor hem pas echt weer goed zit als hij dit soort ‘saves’ ook weer aan de rechterkant kan doen met zijn geblesseerde arm.

Marc Márquez: “Het is lang geleden dat ik zo’n ‘save’ heb gedaan, ik denk dat het in de afgelopen twee jaar niet gebeurd is. Zodra ik dit ook weer in rechterbochten kan dan staan we er weer goed voor. Deze save was aan de linkerkant en daar voel ik me ook prima, maar ik denk dat ik deze vandaag overeind heb kunnen houden dankzij de Spaanse fans. Zij hielden mij omhoog want ik lag al volledig op de grond, beide wielen waren aan het glijden maar ik kon de machine oppakken. We moeten dit meenemen als een positief punt en het geeft me meer motivatie en energie.”

In de hedendaagse MotoGP wordt er vaak geklaagd over stijgende (banden)temperaturen bij het volgen van andere coureurs. Márquez reed vrijwel de hele race kort achter Jack Miller en vertelde wat voor een invloed dat heeft op een MotoGP machine.

Marc Márquez: “Het volgen van andere rijders voelt in de MotoGP klasse als een ‘handicap’. Soms ben je zelfs een aantal tienden langzamer wanner je iemand volgt omdat je de downforce van de vleugels niet hebt en je kunt niet op dezelfde manier rijden. In de race was ik misschien iets sneller [dan Jack Miller] maar er zat veel risico aan vast. Ik probeerde eerst achter hem te blijven en wilde er al eerder langs op, maar ik was op zoek naar een plaats waar ik hem kon passeren en tegelijkertijd Aleix [Espargaró] achter me kon houden. Want als ik Miller zou inhalen op een rempunt zouden we allebei wijd gaan en zou Aleix er voorbij kunnen. Ik probeerde het eerst in bocht 5 waar we het normaalgesproken nooit proberen, vervolgens pushte ik flink en probeerde mijn positie te verdedigen. In de laatste bocht maakte ik een foutje maar gelukkig kon ik terugkomen en uiteindelijk als vierde finishen.”

In zijn media debrief ging Márquez er verder op in hoe hij zijn MotoGP weekenden tegenwoordig moet indelen. Hij kan er niet meer in alle sessies vol voor gaan aangezien omdat dat teveel energie kost, tegenwoordig moet de Spanjaard daar zuinig mee omgaan.

Marc Márquez: “Vorig jaar heb ik ervaring opgedaan met het rijden met mijn blessure waardoor ik dit jaar de weekenden anders probeer te benaderen met als doel om energie te sparen voor de zondag. Op vrijdag probeerde ik om niet al te veel energie te gebruiken voor het rijden van een ritme. Het is moeilijk om op deze manier te werken maar het zorgt ervoor dat ik me op zondag beter voel. Op zaterdag probeerde ik te pushen voor snelle rondetijden en in FP4 te werken aan mijn raceritme, op zondag heb ik in de race alles gegeven.”

Kan Marc Márquez dit jaar meestrijden voor de wereldtitel? Na de crash in Indonesië en het missen van de race in Argentinië leek dat uiterst onwaarschijnlijk maar na de race in de Verenigde Staten was dat ineens weer een heel ander verhaal. Vorige week in Portimão was het niets bijzonders van de achtvoudig wereldkampioen maar dit weekend in Jerez was er toch weer hoop dat hij in langste MotoGP seizoen ooit de strijd aan kan gaan voor een negende wereldtitel.

Marc Márquez: In Portimão zou ik het ermee eens zijn dat we niet in staat zijn om voor het kampioenschap te vechten. Er zijn momenteel twee rijders die veel sneller zijn dan wij: Fabio [Quartararó] en Pecco [Bagnaia]. Al in het voorseizoen zei ik dat deze twee het zouden gaan doen dit jaar en nu staan ze er dan ook. Maar het is inderdaad zo dat we steeds dichterbij komen. Morgen hebben we een belangrijke test en zullen we weer hard aan het werk gaan. Ik kan niet zeggen dat we dezelfde weg zullen volgen die we tot nu toe gevolgd hebben, we moeten namelijk nog veel leren met deze nieuwe motor. Het is tot nu toe niet gelukt om de motor aan te passen aan mijn rijstijl dus zal ik zelf anders gaan moeten rijden. Ik heb nog steeds problemen maar ik kan resultaten waar we momenteel blij mee zijn.”

Op zaterdag gaf Márquez aan dat hij een plaats in de top vijf als doel stelde. Voor iemand van het kaliber van de 29-jarige Spanjaard misschien een verrassende en laag ingeschatte doelstelling, maar sinds zijn blessures denkt hij daar anders over.

Marc Márquez: “Eén van mijn doelen vandaag was om in de top vijf te finishen, en uiteindelijk ben ik vierde geworden. Je moet realistische doelen stellen want anders raak je veel te gefrustreerd. Het is natuurlijk niet de positie waar ik wil staan, maar ik ben me ervan bewust dat je moet weten waar je staat en doelen stellen die je daadwerkelijk kunt halen.”

Veel rust heeft Márquez niet, op maandag zal hij weer in actie komen op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de belangrijke ééndaagse IRTA test. Honda zal ongetwijfeld met nieuwe onderdelen komen maar de Spanjaard zal vooral ook zelf moeten werken aan zijn manier van rijden met de volledig nieuwe RC213V.




ziggo-sport




Handige links Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


  • MotoGP podium
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Moto2 race
  • Ai Ogura
  • 64 Bo Bendsneyde
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • Volle tribunes
  • Izan Guevara
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Miguel Oliveira #88
  • Alex Rins #42
  • Motogp Racesport Zaterdag-20
  • Jorge Martin #89
  • Darin Binder #40
  • Luca Marini #10
  • Andrea Dovizioso #04
  • Brad Binder #33
  • Remy Gardner #87
  • Lorenzo Salvadori #32
  • Marco Bezzecchi #72
  • Marc Marquez #93
  • Motogp Racesport Zaterdag-15
  • Enea Bastianini #23
  • Maverick Viñales #12
  • Jack Miller #43
  • Fabio Quartararo #20
  • Aleix Espargaro #41
  • Joan Mir #36
  • Pol Espargaro #44
  • Andrea Dovizioso #4
  • Remy Gardner #87
  • Jorge Martin #89
  • Jack Miller #43
  • Alex Marquez #73
  • Fabio Quartararo #20
  • Enea Bastiannin
  • Franco Morbidelli #21
  • Marco Bezzecchi #72
  • Joan Mir #36
  • Marc Marquez #93
  • Brad Binder #33
  • Miguel Oliveira #88
  • Pol Espargaro #44
  • Luca Marini #10
  • Stefan Bradle #6
  • Alex Rins #42
  • Fabio Digiannantonia #49
  • Francesco Bagnaia #63
  • Maverick Vinales #12
  • Johan Zarco #5
  • Bo Bendsneyder #64
  • Bo Bendsneyder #64
  • Bo Bendsneyder #64
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • Bo Bendsneyder #64
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • RacesBarry Baltus - RW Racing #7port-7
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • 93 Marc Marquez
  • Dani Pedrosa
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 87 Remy Gardner
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 41 Aleix Espargaro
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 40 Darryn Binder
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 10 Luca Marini
  • 05 Johann Zarco
  • 04 Andrea Dovizioso
  • Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Aleix Espargaró
  • Alex Rins
  • FIM MotoE World Cup startveld 2022
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Circuito de Jerez Angel Nieto


Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter