Marc Márquez sloot de eerste dag op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto af met de negentiende rondetijd. De Spanjaard was niet blij met zijn Honda maar ook niet met zijn eigen rijstijl waarbij hij in FP2 ook nog eens twee keer crashte binnen dertig seconden. Daarnaast had hij ook een reactie op de gebaren van Aleix Espargaró.
Het blijft altijd maar afwachten welke Marc Márquez er in het weekend naar het circuit komt voor een Grand Prix. Na zijn gigantische crash in Indonesië kwam Marc Márquez drie weken later in de Verenigde Staten weer spectaculair terug. Na een slechte start kwam de Spanjaard uiteindelijk vanaf de laatste plaats terug naar de zesde positie.
Afgelopen weekend in Portimão was het allemaal iets minder spectaculair en had Márquez het lastig. Vanaf de negende plaats op de grid werd de Repsol Honda coureur wederom zesde maar werd het duidelijk dat hij het tempo van de snelste coureurs niet bij kon benen.
Het Grand Prix weekend in Portugal was echter wel zeer lastig met de zeer wisselende weersomstandigheden. Daarom wordt dit weekend voor bijna iedereen, maar met name voor Marc Márquez en Honda, een heel belangrijk weekend omdat het Circuito de Jerez – Ángel Nieto een circuit is waar ze ontzettend veel informatie hebben, ook met de volledig nieuwe RC213V waarmee ze afgelopen november nog op het Spaanse circuit hebben getest. Daarna zullen de gunstige weersomstandigheden ervoor zorgen dat alle sessies droog zijn en er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare rijtijd.
Op donderdag gaf de achtvoudig wereldkampioen dat hij en het Repsol Honda Team dit weekend vooral zien als een test en zich met name willen voorbereiden op de zeer belangrijke testdag op maandag. Wat betreft de resultaten leek dat niet bijzonder goed uit te pakken want Márquez sloot de eerste dag in Jerez af met de negentiende rondetijd. Daarnaast kwam hij in FP2 twee keer ten val binnen een halve minuut.
Marc Márquez: “We hebben vandaag een risico genomen door een aantal grote aanpassingen te maken en ingrijpende dingen te proberen. Wanneer je dit soort dingen probeert heb je natuurlijk twee verschillende afstellingen op de twee motoren, maar ik heb vandaag bijna alles gedaan met één motor.
In de middag voelde ik me goed maar ik crashte vervolgens waardoor ik die machine niet meer kon gebruiken. Ook met de basisafstelling van de motor staan we momenteel te ver van de top, maar het is pas vrijdag. Morgen zullen we terugkeren naar wat we kennen, het maximale uit het weekend proberen te halen en dan maandag verder werken in de richting die we op willen.
Ik crashte eigenlijk maar één keer echt. De tweede was dankzij de natte plek op de baan. Omdat er de hele dag geen regen gevallen is verwachtte ik dit niet. Ik reed langzaam om terug te keren naar de pits en zat daardoor ook niet op de racelijn, ineens raakte ik een natte plek en schoof ik onderuit. Ze moeten voor de toekomst een manier vinden om ervoor te zorgen dat die natte plekken er niet de hele dag blijven.”
One tiny tip off followed by another! 💥 @marcmarquez93 picked his bike up after one crash in #MotoGP FP2 only to be lucklessly brought down again by a small damp patch on track! 😮 #SpanishGP 🇪🇸 pic.twitter.com/8OEeLSpiD7
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 29, 2022
In zijn mediadebrief op vrijdag werd hem gevraagd of hij wel weer helemaal de oude is sinds zijn mega crash in Indonesië. De Spanjaard gaf daar eerlijk antwoord op.
Marc Márquez: “Ik probeer met mijn manier van rijden altijd het maximale eruit te halen. Het moge duidelijk zijn dat ik me nog niet helemaal goed voel en dan is het moeilijk om het uiterste van jezelf en de machine te vragen, je kunt niet alles geven wat je hebt. Sinds de crash in Mandalika heb ik voor mezelf gezegd dat ik niet verder zal pushen dan wat goed voelt. Ik hoop dat ik me in de toekomst beter zal voelen want momenteel rijd ik niet goed. Ik zei gisteren al tegen de Spaanse televisie dat niet alleen de motor beter moet worden, ikzelf ook. De Honda eindigde vandaag op P5 met Takaaki [Nakagami] en op P7 met Pol [Espargaró] dus ook ik moet beter worden.”
Ook de relatief zachte voorband wil dit weekend nog niet echt meewerken, maar Márquez erkent dat dat momenteel niet het grootste probleem is waar ze mee kampen.
Marc Márquez: “De voorband is te zacht aan de rechterkant, daar hebben we vorig jaar ook al over geklaagd. Het is een band die iedereen goed kent, maar voor ons zeker aan de zachte kant. Dat is nu niet ons voornaamste probleem, we hebben andere problemen.”
Daarnaast was Marc Márquez op vrijdag tweemaal aanstichter van een boze collega-coureur. Het eerste moment was met teamgenoot Pol Espargaró en Remy Gardner.
Marc Márquez: “In het momentje met Remy reed ik achter iemand maar diegene remde af om de pits in te gaan. Toen kwam Pol [Espargaró] eraan en probeerde ik uit te wijken, maar ik denk dat Pol niet wist dat Remy [Gardner] er ook nog aan kwam.”
Aan het eind van de tweede vrije training was het Aleix Espargaró die druk gebaarde naar Marc Márquez omdat hij dankzij de Repsol Honda coureur zijn snelle ronde moest afbreken.
Marc Márquez: “Met Aleix [Espargaró] is het normaal dat hij boos wordt, dat zijn we inmiddels gewend. Hij klaagt altijd maar nu moet hij juist trots zijn dat er mensen zijn die op zoek zijn naar een slipstream van hem omdat hij nu snel is. Eerst was dat altijd het tegenovergestelde maar nu zoeken mensen ook voor zijn slipstream omdat hij derde staat in het kampioenschap en en momenteel goed rijdt. Dit is gewoon de MotoGP, coureurs zullen altijd zoeken naar een snelle rijder om de rondetijd aan te scherpen. In dit geval was ik echter niet op zoek naar een slipstream, ik reed met een machine waar ik niet goed mee overweg kon en was op weg naar de pitbox.”
Marc Márquez en zijn MotoGP collega’s komen zaterdagochtend om 09:55 uur weer in actie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de derde vrije training. De vierde vrije training met aansluitend de twee kwalificatiesessies begint om 13:30 uur.
Handige links Gran Premio Red Bull de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter