Marc Marquez voerde vrijdagochtend na de eerste vrije training van de Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland de tijdlijst aan. Vrijdagmiddag tijdens de tweede vrije training besloot de Repsol Honda Team coureur echter geen zachte band te gebruiken, iets dat resulteerde in een rondetijd buiten de top tien. Ondanks dat het een bewuste keuze was, het volgens eigen zeggen zijn beste vrijdag van het seizoen was, had de Spanjaard verwacht minder fysieke problemen te hebben.
Donderdag voorafgaand aan de Grand Prix op de Sachsenring, het circuit waar hij tot nu toe alle MotoGP races waarin hij aan deelnam winnend af wist te sluiten, liet Marc Marquez weten dat het zijn eerste weekend sinds zijn comeback zou worden waaraan hij zou beginnen zonder fysiek ongemak. Vrijdagmiddag na afloop van de eerste dag moest de Spanjaard echter deels terugkomen op zijn woorden van een dag geleden.
Marc Marquez: “Ik had geen fysieke problemen verwacht, maar dat bleek vandaag niet helemaal het geval te zijn. Hier heb ik fysiek zeker minder last, maar ik had zelfs nul problemen verwacht. Mijn rechterelleboog staat nog steeds hoog en ik kan niet rijden zoals ik wil. Morgen zullen we proberen het rijden te verbeteren. Sommigen denken meteen dat ik hier zondag weer tot de favorieten behoor, maar zo denk ik niet. Ik kom uit een gecompliceerde situatie. Bovendien heb ik op het einde van de tweede vrije training geen nieuwe zachte band laten monteren, simpelweg omdat ik niet voldoende energie meer had om deze maximaal te kunnen gebruiken. Ik heb vandaag een beetje weer gewerkt op de manier van de oude Marc, dat wil zeggen dat ik me geconcentreerd heb op het vinden van een goede afstelling voor de race.”
Natuurlijk kreeg Marquez de vraag of we hem zondag na de race weer op het podium kunnen verwachten.
Marc Marquez: “Eén van mijn redenen om hier te zijn, is dat ik het leuk vind om competitief te zijn. Als ik voor mezelf zou weten dat ik dat niet meer zou zijn dan zal ik bepaalde dingen moeten heroverwegen, maar dat is niet het geval. Ik heb doelen, ik ben aan het werk en beschik nog steeds over veel motivatie om weer te rijden zoals voorheen. Maar het is waar dat een winnaar de sensaties van de overwinning nodig heeft als extra brandstof. De artsen vertelden me dat het na drie operaties de nodige tijd zou kosten, maar hoe lang? Een week, een maand, een jaar? De humerus is een enkel bot en ik wist dat een kleine rotatie mogelijk zou zijn. Spieren kunnen verschillende armposities of gebrek aan mobiliteit compenseren. Ik ben veel bezig met de functie, maar het is zeker geen gemakkelijke situatie. Wat voor mij op dit moment belangrijk is, ik moet de buitenwereld vergeten en mijn eigen plan blijven volgen.”
Naast het fysieke aspect van de achtvoudig wereldkampioen is er ook nog het technische aspect, de situatie waarin Honda momenteel verkeerd.
Marc Marquez: “Allereerst zoeken we naar een acceptabele basis voor de fiets. Tijdens de test in Catalunya hebben we een paar dingen geprobeerd. Een aantal van deze dingen hebben we hier vandaag uitgeprobeerd. Daarnaast is het een feit dat dit soort dingen ook in je hoofd gaan spelen. Natuurlijk is het op dit moment niet gemakkelijk maar ik moet gewoon blijven doen wat ik doe. Nogmaals, ik moet proberen de buitenwereld een beetje te vergeten en me op mezelf blijven concentreren: de anderen verwachtten dat ik terug zou komen en zou winnen, daar hoopte ik natuurlijk zelf ook op, maar dat is nu eenmaal niet zo. In plaats daarvan is het pad een beetje langer, maar ik werk eraan om weer te worden zoals voorheen! Het wordt ook hier een lange en moeilijke race. Ik voel me beter dan op de andere circuits, maar we moeten afwachten hoe het weekend verder gaat. Ik kan niet verwachten dat ik voor pole en overwinning ga vechten, dat zou niet realistisch zijn. Eerst gaan we morgenvroeg proberen om me direct te plaatsen voor Q2. Dit zal belangrijk zijn, evenals om me op de eerste twee rijen zien te kwalificeren. Mijn doel is om zondag in de race dichter bij de leiders te blijven, niet voor de leiders.”
Marquez sloot de eerste vrijdag de eerste dag af met een snelste ronde van 1’22.537, een rondetijd die goed was voor de dertiende plaats op de samengestelde tijdlijst na twee vrije trainingen.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter