Marc Márquez (P11): “Ik was de snelste vandaag, maar het ontbrak me een beetje aan geduld”

6151
marc-marquez
Marc Márquez | foto© Red Bull Content Pool

Marc Márquez leek zondag in Buriram op zijn vierde MotoGP zege af te stevenen totdat een klein foutje in de veertiende ronde hem duur kwam te staan. Uiteindelijk passeerde de achtvoudig wereldkampioen nog wel als elfde de finish, maar gezien wat er na zijn crash allemaal gebeurde had het voor de achtvoudig wereldkampioen nog slechter af kunnen lopen.

De MotoGP race van de PT Grand Prix of Thailand bezorgde de coureurs op voorhand de nodige kopzorgen. Nadat alle sessie op vrijdag en zaterdag op een droog Chang International Circuit werden afgewerkt zorgde regen voor een moeilijke en listige race op zondag.




Deze omstandigheden zorgden met name voor de twee titelrivalen, Jorge Martin en Francesco Bagnaia voor de nodige stressmomenten. Een onder dergelijke omstandigheden makkelijk te maken fout zou zo maar eens beslissend kunnen zijn voor de titelstrijd. Voor Marc Márquez koren op de molen, immers de achtvoudig wereldkampioen had weinig te verliezen en gezien zijn optreden eerder in het weekend was hij in één klap misschien wel de belangrijkste kandidaat voor de overwinning.

Dat leek ook zo te zijn toen de Gresini Racing MotoGP coureur na een goede start in de vierde ronde naar de tweede plaats opschoof, terwijl leider in het kampioenschap, Jorge Martin, aan de leiding rijdend een fout maakte.

Márquez loerde vervolgens op de tweede plaats, achter Francesco Bagnaia, rijdend op zijn kans om de leiding over te kunnen nemen. De Spanjaard probeerde het vervolgens een aantal keren bij de tweevoudig wereldkampioen, echter zonder resultaat. Márquez wachtte vervolgens geduldig op de tweede plaats ondanks dat het wel duidelijk was dat hij over het beste racetempo beschikte. Dat Márquez later in de race nogmaals toe zou slaan was wel duidelijk. Velen zaten dan ook al in spanning te wachten – ook Bagnaia – op een volgende aanval waarbij de laatste bocht voor start en finish de meest geschikte plaats leek te zijn.

In de veertiende van de zesentwintig ronden tellende race kon het plan van Márquez echter de prullenbak in toen hij in bocht acht de voorkant van zijn GP23 kwijtraakte. Leek het er in eerste instantie nog op dat de Spanjaard een crash kon voorkomen, de kurbstones bleken echter een te groot struikelblok met een schuiver tot gevolg.

Marc Márquez: “Ik was vandaag de snelste, maar misschien was ik op het moment van de crash iets te ongeduldig. Het is waar dat het super lastig was, want het was niet makkelijk om Bagnaia op een nette en verantwoorde manier in te halen, en ik plande steeds een duidelijke inhaalactie. Ik had de snelheid, ik had meer kansen. In de betreffende bocht was mijn hellingshoek net anderhalve graad meer, ik verloor de voorkant en ik kon het niet redden. Het scheelde niet veel, maar we zijn allemaal mensen, we maken fouten en vandaag was het mijn beurt.”

Gezien de omstandigheden twijfelde Márquez geen moment, pakte hij zijn Ducati op om vervolgens zo snel als mogelijk zijn race te vervolgen op een beschadigde machine. Van een positie van net buiten de punten zagen we meteen weer een snelle Márquez die daarbij gelijk alweer de nodige ‘rode’ sectortijden op de screens liet zien. Geheel vlekkeloos ging zijn opmars echter niet waarbij zijn optreden op sommige momenten deed denken aan de Márquez van vroeger.

Op een gegeven moment naderde Márquez zijn voormalige Honda teamgenoot Joan Mir om deze bij de eerste mogelijkheid gelijk te passeren. Bij deze inhaalactie raakte het tweetal elkaar waarbij de in de voorgaande ronde al ver terugvallende Mir nog eens veel extra tijd verloor. Mir was na afloop woedend toen hem gevraagd werd naar de actie van de Gresini Racing MotoGP coureur.

Joan Mir: “Over the limit. Het was heel erg vergelijkbaar met hetgeen hij me flikte tijdens de Sprint in Jerez. Ik zal geen commentaar geven, want als ik commentaar geef, werkt het altijd averechts voor mij. Ik laat het oordelen over deze dingen graag aan anderen over.”

supporter-728-90-3

Vanzelfsprekend was Márquez het na afloop niet eens met de visie van Mir, sterker nog hij wees met de beschuldigende vinger naar de Honda coureur toen hem gevraagd werd naar het voorval.

Marc Márquez: “Na het voorval dacht dat ik meteen al wel dat ik hiervoor bestraft zou worden. Al voor het rempunt reed ik parallel aan Joan, maar wat mij overkwam, is dat hij een ronde eerder drie posities had verloren en hij wilde gewoon niet opgeven. Op een gegeven moment liet hij de rem los en kwam ik langszij, en ik had geen keus omdat ik geen achterrem meer had na de crash. En toen raakte ik hem.”

Marquez werd even later inderdaad door de wedstrijdleiding bestraft en kreeg het sein om één positie terug te geven. Eenieder dacht vervolgens dat gaat Márquez heel veel tijd kosten want Mir was inmiddels al op zo’n drie à vier seconden gereden. Maar het pakte anders uit, Márquez had op het moment dat de wedstrijdleiding de straf bekend maakte even daarvoor al de volgende coureur weten te verschalken, te weten Takaaki Nakagami. Bij het horen van zijn straf kneep Márquez meteen in de remmen, liet Nakagami passeren om de Japanner vervolgens meteen weer te passeren op het rechte stuk.

Niemand had dit opgemerkt en de commentaren waren na afloop van de race dan ook niet van de lucht toen de wedstrijdleiding Márquez terugzette van de elfde naar de twaalfde plaats in de uitslag. Velen waren van mening dat deze straf veel te licht was aangezien hij nu slechts één positie kwijt was en hij normaalgesproken als hij Mir voorbij had gelaten minimaal drie à vier seconden zou hebben verloren. De roep om Márquez na afloop een vergelijkende tijdstraf te geven was dan ook groot. Met een dergelijke straf zou Márquez geen elfde maar dertiende of veertiende zijn geworden. Maar eenieder, inclusief de wedstrijdleiding kwam van een koude kermis thuis.

De inhaalactie van Márquez op Nakagami en omgekeerd was zo kort op elkaar en binnen dezelfde sector waardoor zelfs de wedstrijdleiding deze in eerste instantie niet had opgemerkt. Na de race bleek Márquez gelijk te hebben en kon de wedstrijdleiding niks anders doen dan de beslissing terug te draaien en hem de verdiende elfde plaats terug te geven. De commotie was dan ook groot, waren velen van mening dat de na de finish opgelegde straf te laag was, bleek daar ineens helemaal geen sprake meer te zijn van een straf aangezien de achtvoudig wereldkampioen in de race heel slim en doordacht zijn taak al had volbracht.

Maar of dit allemaal nog niet voldoende commotie was bleek er na afloop na een ander issue. Na de crash bleek de rits van het Alpinestars pak opengegaan te zijn en zou de Gresini Racing MotoGP coureur de laatste tien ronden van de race gereden hebben met een deels opengeritst pak. Hoe, wat, waar, ondanks dat het probleem duidelijk zichtbaar was bleef een sanctie na afloop tot verrassing van velen uit.

Of dit laatste nog een staartje krijgt is nog onduidelijk, wel is duidelijk het niet de eerste keer is dat dit gebeurt. Zo ondervonden Fabio Quartararo en Jorge Martin in het verleden ook al eens dergelijke problemen. De Fransman (Catalunya 2021) kreeg er destijds een penalty voor (tijdstraf van drie seconden) waardoor hij zijn podiumklassering in rook op zag gaan. Martin (India 2023) werd er tijdens de race mee geconfronteerd, kreeg vervolgens een melding op zijn dashboard waarna hij het probleem meteen tijdens het rijden kon verhelpen en een sanctie uitbleef.

De MotoGP race van de 2024 editie van de TP Grand Prix of Thailand gaat voor Marc Márquez de boeken in als een bewogen race, een race waar hij op voorhand als de grote favoriet werd gezien, in de eerste helft van de race ook duidelijk beschikte over het beste racetempo en zijn favorietenrol waar leek te gaan maken maar waarin in het tweede deel van de race het kwartje de verkeerde kant opviel en waar hij het bekende spreekwoord “Een vos verliest wel zijne haren maar niet zijn streken” eer aan deed.

Hoe dan ook, Márquez verlaat zondagavond Buriram met 356 WK-punten achter zijn naam. Met deze puntenstand bezet de Spanjaard nog steeds de derde plaats en wist hij zondag 2 punten meer te scoren dan Enea Bastianini (345), zijn belangrijkste rivaal in de strijd voor de derde plaats in het kampioenschap.



zs-728x90



Handige links PT Grand Prix of Thailand:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer


  • Ai Ogura Moto2 wereldkampioen
  • Ai Ogura Moto2 wereldkampioen
  • Moto3 podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Francesco Bagnaia
  • Moto2 podium
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van denm Goorbergh
  • Zonta van denm Goorbergh
  • Zonta van denm Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Barry Baltus
  • Barry Baltus
  • Top 3 Moto3 Q2
  • Sprint podium
  • Top3 MotoGP Q2
  • Top3 Moto2 Q2
  • Sprint
  • Start Sprint
  • Sprint
  • Enea Bastianini
  • Sprint
  • Enea Bastianini




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.