Marc Márquez (P10): “Hier duidelijk meer problemen dan op andere banen”

434
marc-marquez
Marc Márquez | foto© Randy van Maasdijk

Marc Márquez sloot vrijdag de eerste dag van de Petronas Grand Prix of Malaysia af met de tiende rondetijd achter zijn naam. De nummer drie uit de tussenstand van het kampioenschap plaatste zich hiermee met de hakken over de sloot voor Q2. Voor velen misschien een verrassing, voor de Gresini Racing MotoGP coureur zelf echter niet aangezien het Maleisische circuit nu eenmaal niet zijn terrein is.

Marc Márquez liet het de afgelopen dagen al meerdere malen doorschemeren dat er dit seizoen in Sepang geen wonderen van hem verwacht mochten worden. Het Sepang International Circuit is met zijn vele lange – en met name rechterbochten nu eenmaal niet het meest favoriete circuit van de achtvoudig wereldkampioen.







Dat Márquez voorafgaand aan het voorlaatste Grand Prix weekend van het seizoen in Maleisië geen broodje aap verhaal vertelde werd vrijdag tijdens de eerste dag op het Maleisische circuit wel duidelijk. De Spanjaard, dit seizoen met afstand de beste coureur op de overjarige Ducati GP23 machine, had duidelijk moeite met het tempo van de snelste mannen. In de eerste vrije training wist de Gresini Racing MotoGP coureur niet verder te komen dan de twaalfde rondetijd, een rondetijd die bijna twee seconden langzamer was dan de snelste rondetijd gereden in deze eerste sessie van het weekend door Francesco Bagnaia. Maar wat misschien nog wel opvallender was, de Spanjaard moest ook alle drie andere GP23 machines voor zich dulden op de tijdlijst waaronder die van Andrea Iannone die dit weekend voor het eerst sinds vijf jaar weer op een MotoGP machine stapt. Nu moeten er wel bij vertellen dat de dit weekend voor Fabio DI Giannantonio invallende Italiaan wel als enige aan het slot van deze sessie nog even een nieuwe (zachte) achterband liet noteren om zo even een flink aantal plaatsen te kunnen stijgen op de tijdlijst.

Later op de dag tijdens de Training wist de nummer drie in de tussenstand van het kampioenschap zich wel enigszins te herpakken door de tiende rondetijd op de klok te zetten en zich hiermee met de hakken over de sloot als laatste rechtstreeks te plaatsen voor de zaterdag te verrijden Q2 en was hij achter zijn jongere broer Alex (vijfde) de tweede GP23 coureur op de tijdlijst. Ondanks de tiende rondetijd moest de oudste van de twee broers Márquez wel 0,683 seconde prijsgeven opnieuw Bagnaia die ook in deze tweede sessie van de dag het snelst was.

Maar het was duidelijk, het was niet de dag van Marc Márquez vrijdag in Sepang. De hoofdrolspeler zelf wond er echter geen doekjes om tijdens zijn mediadebrief, puur om het feit dat niet de motor maar hijzelf het probleem was.

Marc Márquez: “Laten we maar beginnen met te zeggen, het ligt echt niet aan de motor want dit is duidelijk mijn eigen probleem. Ik heb op dit circuit duidelijk meer problemen dan op welk ander circuit op de kalender dan ook. Ik houd ook niet van testen hier, ook al geef ik toe dat Sepang een zeer geschikte baan is om te testen. Wat hier werkt, werkt namelijk ook op de meeste andere circuits. Maar goed, elke coureur kan niet overal even sterk zijn. En Sepang is één van de circuits waar ik het altijd al bijzonder lastig heb gehad. Het is moeilijk om alleen over de motor of problemen met de motor te praten als ikzelf het probleem ben. Je hoeft alleen maar naar mijn broer te kijken, hij is op dezelfde machine gewoon een stuk sneller dan mij. Daar is alles mee gezegd. Dit wordt een lastig weekend voor mij, maar daar was ik me vooraf van bewust. We gaan onze uiterste best doen zoals altijd, maar om me hier te meten met de snelste mannen wordt een lastig verhaal.”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 03:10 uur Nederlandse tijd opnieuw in actie, en wel tijdens hun 30 minuten durende tweede vrije training. Als het goed is dan is er tijdens deze sessie voor de vier GP23 coureurs een update beschikbaar, een update waarmee ze naar verwachting iets meer topsnelheid uit de overjarige Ducati kunnen krijgen. Dat laatste zal ook nodig zijn met het oog op de kwalificatie en de layout van het Sepang circuit nadat de vier GP23 mannen vrijdag op de lijst met de hoogste topsnelheden de laatste vier plaatsen innamen. Ja, u leest het goed…….vier Ducati motoren op de laatste vier plaatsen, iets dat tot voor kort nog onmogelijk leek te zijn op de Top Speed lijst.

supporter-2024