Marc Márquez sprak na afloop van de officiële MotoGP test in Valencia duidelijke taal over de nieuwe Honda RC213V. Het prototype was nauwelijks een verbetering van het 2022 model en de Spanjaard vertelde dat dit geen materiaal was om in 2023 mee te kunnen doen voor de wereldtitel.
Twee voormalig MotoGP wereldkampioenen, rijdend voor een Japanse fabrikant, waren na afloop van de officiële MotoGP test op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia niet tevreden. Fabio Quartararó gaf aan dat het nieuwe motorblok van Yamaha geen verbetering was en ook Marc Márquez vertelde na afloop van deze testdag dat het eerste 2023 prototype van Honda hem zeker niet tevreden stelt.
Marc Márquez: “We hebben een nieuw prototype voor 2023 getest met nieuwe aerodynamica, een nieuw chassis en hetzelfde motorblok met wat kleine aanpassingen. Verder hebben we niet veel andere dingen geprobeerd en ons voornamelijk gericht op dit prototype. Het verschil met de 2022 machine is niet groot, het gevoel aan de voorkant is misschien iets beter maar we verliezen weer wat op andere vlakken dus is het een compromis. De rondetijd met beide machines was nagenoeg hetzelfde dus uiteindelijk is het weinig vooruitgang.”
Het is al jaren duidelijk dat de Honda het onderspit delft ten opzichte van de andere fabrikanten en er duidelijk ontzettend veel moet gebeuren wil de Japanse fabrikant weer op dezelfde hoogte staan als een aantal jaren geleden. Sinds de terugkeer van Marc Márquez is de werkwijze wel flink veranderd maar tot een aanzienlijk verbeterde machine heeft dat tot dusver nog niet geresulteerd.
Marc Márquez: “Ik had zeker meer verwacht en ben niet blij met wat we nu hebben. Hetgeen wat ik verwacht had was er niet. Het belangrijkste is dat Honda aan het werk is en we weten dat ze meer voor februari (Sepang Test) werken dan voor nu. Ik verwacht daardoor een grote stap in februari tijdens de test in Maleisië.
Ik kan niet zeggen dat ik teleurgesteld ben want natuurlijk wil ik altijd meer en meer. Honda is aan het werk, ze proberen het en hebben een nieuwe machine gebracht maar we hebben meer nodig als we mee willen doen voor het kampioenschap. Met de machine die ze hier meegenomen hebben gaan we geen kampioen worden.”
Daarnaast reden ook voormalig Suzuki coureurs Joan Mir en Alex Rins op dinsdag voor het eerst op de Honda RC213V. Márquez wist dat het belangrijk was om de eerste reactie van zijn twee landgenoten te horen voordat ze zich gaan ‘aanpassen’ aan de moeilijk te berijden Honda.
Marc Márquez: “Ik heb niet echt met ze gesproken maar heb gehoord wat ze er van gezegd hebben. Ze waren een beetje verrast in het begin maar nu lijkt het erop dat ze vooruitgang boeken. We weten dat het heel lastig is om met deze machine een constant tempo te rijden, daarnaast is dit [Valencia] één van de beste circuits voor deze machine.
Ze zijn natuurlijk onderdeel van Honda en het was heel belangrijk voor mij om hun eerste indrukken te horen. Naarmate je meer met de machine rijdt raak je gewend aan de problemen en ga je je daaraan aanpassen, vooral als je zo getalenteerd bent als Rins en Mir. Als het een ‘makkelijke’ machine is ga je de baan op en rijd je al snel een goede rondetijd, als het een ‘moeilijke’ machine is heb je de hele dag nodig om op te bouwen naar een acceptabele rondetijd.”
Het leek voor Marc Márquez een spelletje van kat en muis om de problemen van de RC213V op te lossen waarbij het oplossen van het ene probleem ervoor zorgde dat een ander probleem de kop weer opstak.
Marc Márquez: “Voor het oplossen van één van de problemen zijn we de juiste richting ingegaan maar zoals we weten en al verwacht hadden verlies je het ergens anders weer als je een probleem oplost, het is een compromis. Het probleem is dat dit eigenlijk altijd hetzelfde verhaal is, het karakter van de machine blijft hetzelfde en als we één probleem oplossen komt er een ander probleem voor terug. Ze moeten dit begrijpen voor februari. Daarnaast hebben we ook de grip aan de achterkant niet verbeterd.”
Wel is het voor de achtvoudig wereldkampioen duidelijk dat er wat veranderd is bij HRC en dat men op een andere manier aan het werken is. Of deze veranderingen op tijd zijn doorgevoerd en of de Japanse fabrikant op tijd met een competitieve machine kan komen is de grote vraag.
Marc Márquez: “Het is lang geleden dat ik zoveel Japanse staf in de pitbox heb gezien, ik heb zo’n reactie [van Honda] lang niet meer gezien: dat is een signaal. Ze hebben veel informatie ontvangen en ik heb alleen de ronden gereden die nodig waren om de afgesproken dingen te proberen, meer niet. Het had ook geen zin om een zachte band te monteren en op jacht te gaan naar een snelle rondetijd. Ik heb mijn werk gedaan en mijn input geleverd, nu is het aan hen [Honda] om gedurende de winterstop te werken.”
Op de vraag of het motorblok dan wel een verbetering was gaf Márquez een veelzeggend antwoord.
Marc Márquez: “Ik ben blij met het motorblok want deze heeft een beetje meer vermogen, maar de nadruk op ‘een beetje’. We hebben een grotere stap nodig als we dichterbij de andere fabrikanten willen komen.”
Voor de MotoGP coureurs en teams begint er nu een periode van rust terwijl de ingenieurs hard aan het werk kunnen gaan met alle opgedane informatie van de test. De eerstvolgende officiële MotoGP test vindt plaats in het weekend van 3 t/m 5 februari 2023 op het Sepang International Circuit in Maleisië.
Handige links Official MotoGP Test Valencia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter