Marc Marquez is voor veel van zijn collega MotoGP coureurs, experts binnen de paddock en echte MotoGP fans één van de favorieten voor de 2023 MotoGP wereldtitel. De achtvoudig wereldkampioen is zelf echter een iets andere mening toegedaan. In een uitgebreid interview met “GQ” spreekt Marquez openlijk over zijn kansen voor komend seizoen en de zware en moeilijke momenten die hij gekend heeft sinds zijn crash tijdens de 2020 editie van de Spaanse Grand Prix in Jerez.
Het verhaal is bekend, Marc Marquez kwam zondag 19 juli 2020 tijdens de eerste MotoGP race van het seizoen in het Spaanse Jerez de la Frontera zwaar ten val. Twee dagen na de crash werd de Repsol Honda Team coureur door Dr. Xavier Mir geopereerd in het Dexeus Universitair Ziekenhuis in Barcelona aan zijn bij de crash opgelopen bovenarmbreuk.
Wat een aantal dagen later volgde was een mislukte comeback bij de tweede Grand op Circuit de Jerez Angel Nieto. Marquez verbeet in eerste instantie de pijn maar na drie vrije trainingen zag ook hijzelf en zijn begeleidingsteam in dat het onverantwoord was om deel te nemen aan de rest van het weekend.
Wat volgde was een tijd van vallen en opstaan en nog eens drie operaties waarvan de laatste in juni 2022. Marquez besloot tijdens de eerste dag van de Italiaanse Grand Prix in Mugello dat het zo niet verder kon en greep zijn laatste kans op een ‘volledig’ herstel met beide handen aan om zich in een speciale Amerikaanse kliniek nogmaals te laten opereren.
Marquez keerde tijdens de Grand Prix in Aragon – veel eerder dan verwacht al terug op de motor – om deel te nemen aan de resterende zes Grand Prix weekenden van het seizoen. Het werd tijdens deze Grand Prix weekenden duidelijk dat de vierde en laatste operatie goed was verlopen en Marquez steeds dichter bij zijn oude vorm leek terug te keren.
Het is moeilijk te zeggen wat de grootste prestatie van Marquez is – het winnen van 59 MotoGP races en zes MotoGP wereldtitels in zeven jaar (2013 tot 2019) – of de enorme mentale veerkracht die hij de afgelopen twee en een half jaar heeft getoond tijdens zijn revalidatie waar hij de ene na de andere tegenslag te verwerken kreeg. De Repsol Honda Team coureur wist zich gedurende deze tijd keer op keer te motiveren en het vertrouwen in een succesvolle terugkeer nooit en te nimmer te verliezen.
Marquez verdient bewondering omdat hij alle tegenslagen steeds maar heeft geaccepteerd, overwonnen en tussendoor met zijn gehavende lichaam ook nog eens een aantal topprestaties heeft neergezet. Zo won hij in 2021 ondanks zijn gehavende lichaam nog drie MotoGP races (Sachsenring, Misano en Austin) scoorde hij in 2022 in Japan de pole en miste hij op slecht 0,186 sec. de overwinning tijdens de Australische Grand Prix op Phillip Island.
Na bijna drie jaar van frustratie en pijn, die hem op de rand van zijn pensioen hebben gebracht, lijkt Marc Marquez in 2023 opnieuw één van de kanshebbers voor de MotoGP wereldtitel.
Jerez 19 juli 2020: De dag waarop alle ellende begon
Achteraf is het makkelijk praten, as is verbrande turf maar inmiddels weten Marquez en zijn omgeving dat ze in de euforie van het moment in juli 2020 ernstige inschattingsfouten hebben gemaakt. De Honda coureur had destijds een paar maanden rust moeten nemen om zijn geblesseerde bovenarm te laten herstellen, daarmee had hij zichzelf zo goed als zeker een paar jaar ellende kunnen besparen. In een interview met de Spaanse editie van het maandblad “GQ” blikt Marquez terug op de periode van juli 2020 tot heden.
Vanwege de coronapandemie stonden er in 2020 slechts 14 Grand Prix weekenden op het programma. Na al in de eerste (uitgestelde) race te zijn gecrasht, twee dagen te zijn geopereerd wilde Marquez enkele dagen al op zijn motor stappen om op hetzelfde circuit tijdens de Gran Premio Red Bull de Andalucía de nodige punten te scoren, dit om als regerend MotoGP wereldkampioen niet te veel punten te verliezen in zijn strijd voor prolongatie van de titel. Het resultaat is, zoals eerder vermeld, bekend.
Natuurlijk heeft Marquez vandaag de dag pijt van deze roekeloze beslissing. Marquez heeft op de harde manier geleerd dat het geen zin heeft om met het lichaam te spelen en het te overbelasten, omdat zulke ernstige blessures tijd nodig hebben om te herstellen, anders wordt het alleen maar erger. Marquez en Honda hebben die les geleerd. Daarom gebeurde de comeback na de vierde operatie in de zomer van 2022 niet meer overhaast, maar volledig in samenspraak met de artsen van Mayo-Klino in Amerika en de specialisten in Madrid.
Maar in de bewuste zomer van 2020 leek het Marquez een goed idee om de deadlines te verleggen en een vroege comeback te riskeren. Hij beschouwde zichzelf als onverslaanbaar en onkwetsbaar – na de reeks overwinningen. In 2019 had hij 12 van de 19 races gewonnen en zes tweede plaatsen behaald. Destijds vertrouwde Marquez op zijn instinct – en een beetje op zijn bijna bovenmenselijke capaciteiten, waarmee hij zijn tegenstanders jarenlang tot wanhoop dreef.
Marc Marquez: “Het incident in Jerez gebeurde vanwege mijn mentaliteit en mijn ambitie. Maar alles wat ik van 2013 tot 2020 heb bereikt, heb ik ook bereikt door deze mentaliteit en deze ambitie. Als je deze tien jaar bij elkaar optelt, is de balans in evenwicht.”
Marquez werd in 2020 vervangen door Stefan Bradl, hij moest zijn comeback steeds uitstellen. Hij was immers niet eens fit voor seizoenstart in 2021, want na de eerste twee operaties was begin december 2020 een derde serieuze operatie nodig. Er vond tijdens deze operatie een tweede bot transplantatie plaats. Later bleek: het was mislukt, het bot groeide scheef. Daarom liet Marquez de derde operatie in Madrid uitvoeren in plaats van in Barcelona.
Door het missen van de eerste races (Marquez verscheen pas tijdens de eerste Europese Grand Prix van het seizoen in Portimão aan de start) kon de kans op het winnen van de wereldtitel ook in 2021 in de prullenbak, het tweede verloren jaar. Het seizoen 2021 had daarentegen wel het einde van alle ellende moeten brengen, maar het begon echter jammerlijk. Marquez voelde zich niet op zijn gemak vanwege zijn rechterarm, maar ook niet op de Honda. Ondanks het behalen van drie respectabele overwinningen, eindigde hij in het kampioenschap op de zevende plaats. Voor sommige tegenstanders zou dat een verheugend resultaat zijn geweest; maar voor Marquez en het Repsol Honda Team was het opnieuw een ramp. In de illustere carrière van Marquez was het eigenlijk ondenkbaar om twee jaar lang geen titelkans te hebben. En zelfs de grootste pessimisten konden zich geen derde mager jaar voorstellen. De fans, supporters, rivalen, media en leidinggevenden van Honda verwachtten allemaal dat Marquez volledig zou herstellen voor het 2022 seizoen. Omdat hij in het laatste deel van het seizoen 2021 meer punten had verzameld dan wereldkampioen Fabio Quartararo en met drie overwinningen weer op de goede weg leek te zijn.
Het seizoen 2022 zou zijn triomfantelijke terugkeer moeten documenteren. En de videocamera’s van Prime, het platform waarmee hij net een deal had gesloten om een documentaire uit te brengen, gingen overal mee naartoe om de afleveringen van zijn all-in-serie te filmen.
Marc Marquez: “Ik stemde ermee in om een documentaire te maken om het verhaal van de terugkeer naar de top te vertellen. Hoewel ik al wist dat ik het in 2022 nog steeds moeilijk zou hebben, voelde ik dat ik beperkingen zou krijgen, maar mijn doel was om weer voor het WK te vechten.”
Wat de camera’s vervolgens vastlegden, was echter heel ander materiaal: het meest menselijke facet van een held met een gebarsten ego, een zware wond en een verbrijzelde geest.
In plaats van de terugkeer aan het front beschrijft ‘All in’ nu het epos van de terugkeer van een depressieve man die op het circuit met pijn kampt, zijn vaardigheden niet optimaal kan oproepen vanwege de geblesseerde bovenarm, die worstelt met de valkuilen van zijn Honda RC213V, een machine die noch competitief is tijdens het rijden van die ene snelle ronde in de kwalificatie, noch over een raceafstand.
Marquez wordt opgeschrikt door gezondheidstegenslagen die hij niet kan weerstaan en nooit volledig zal overwinnen.
De documentaire “All in” laat daarom de andere kant zien van een medaille die tot nu toe voor ons verborgen is gebleven. De film toont de pijn van een kampioen die hulpeloos getuige is van een onverklaarbare tegenslag.
Want zelfs in 2022 kon de gehoopte droom op het behalen van een zevende MotoGP wereldtitel niet worden gerealiseerd. Er was iets mis met die arm die scheef was en niet goed stond. Bij de eerste Grand Prix van het jaar in Qatar kwam Marquez niet verder dan een vijfde plaats. Zijn nieuwe Repsol Honda teamgenoot Pol Espargaró troefde hem af en eindigde als derde. Na een gruwelijke vierde crash tijdens de tweede GP in Indonesië werd opnieuw een episode van diplopie (dubbelzien) waargenomen. Marquez moest hierdoor afzien van deelname aan de races in Mandalika en Termas de Río Hondo.
Een technisch probleem tijdens zijn comeback in Texas was veelzeggend. Bij de start van de race weigerde zijn RC213V even dienst met als gevolg een compleet verprutste start. Marquez had anders kunnen winnen, maar eindigde nu slechts als zesde na helemaal als laatste aan de race te zijn begonnen. Desalniettemin kregen de fans en Honda na deze Grand Prix hoop.
De werkelijkheid was echter anders. In plaats van enige vooruitgang te boeken, leed Marc steeds meer pijn en moeilijkheden. Tijdens het wedstrijdweekend in Portugal had hij de grenzen van zijn emotionele en fysieke veerkracht bereikt.
Marc Marquez: “Eerlijk gezegd weet ik niet eens hoe ik in 2021 drie races heb weten te winnen. Maar ik ben nog meer verbaasd over hoe ik aan het begin van het seizoen 2022 als vijfde of zelfs vierde kon eindigen in Jerez, omdat ik niet de mentale kracht of fysieke kracht had om de strijd aan te kunnen gaan met de concurrentie. Er was een moment in het seizoen voorafgaand aan de Grand Prix weekenden in Portimão en Jerez dat ik mijn hoofd liet hangen en zei dat ik er niet meer tegen kon. En toen, vlak voor het weekend in Portimão, ging ik naar mijn artsen in Madrid en vertelde hun: ‘Er is iets mis met deze arm omdat mijn gezondheid achteruitgaat’. Ik had het moeilijk in de sportschool, ik had het elke dag moeilijk bij de fysio, maar het ging achteruit, het werd erger, Ik voelde een steeds toenemende pijn. Dan beginnen ze echt alles te beoordelen en zien ze dat de bovenarm 34 graden rotatie had.”
Daarom besloot Marquez, in overleg met zijn behandelende artsen in Madrid om nog een pauze en de vierde operatie te ondergaan, dit keer in de Mayo Clinic in Amerika. In de praktijk betekent een humerusrotatie van 34 graden dat de patiënt zijn arm niet normaal naar binnen kan draaien. Een kleine ergernis voor elke normaal mens, maar een grote tegenslag voor een fabrieks MotoGP coureur en achtvoudig wereldkampioen.
Maar aan de andere kant betekende het ook dat er nog maar één kans over was om deze blessure definitief en volledig te kunnen laten herstellen, dit aangezien deze gehavende en gehavende bovenarm geen verdere operatie zou doorstaan. Marquez was zich dan ook terdege bewust van het feit dat als deze operatie niet het gewenste effect zou hebben dat in dat geval zijn carrière als MotoGP coureur voorbij zou zijn.
Marc Marquez: “Mijn mentaliteit is niet veranderd. Als ik meedoe, wil ik echt goede resultaten behalen en mijn inspanningen beloond zien worden. De manier waarop mijn sportcarrière de afgelopen jaren is verlopen, is voor mij onbegrijpelijk. Zo ben ik niet. Want er kwam een tijd dat lijden de passie overtroefde. Dus zei ik tegen mezelf: ‘Of ik word beter, of het is het niet waard om voor te vechten.’ Want de symptomen namen niet alleen veel van mijn kwaliteit van leven weg. De pijn leidde van de ene na de andere mislukking. De constante pijn veranderde mijn karakter, ik lachte niet eens meer. Het ging zo ver dat ik na het winnen begon te huilen van de pijn. Voor de blessure was dat anders. Na het succes wilde ik alleen maar feesten en lachen met mijn familie… Maar in 2021 was het andersom. Ik kon de pijn die ik constant in mijn bovenarm had niet vergeten, zelfs niet na het winnen van een race.”
De persoonlijke hel van het ‘wonderkind’ dat terugkeert om er weer bovenop te komen, wordt gedocumenteerd in de serie “Marc Marquez: All in” van Prime Video, die in februari in première gaat.
Onderstaand de trailer van de documentaire “Marc Marquez: All in”