Marc Márquez na tijdstraf in Assen: “We zaten er slechts 0,01 bar naast, maar regels zijn regels”

2748
Marc Márquez geeft tekst en uitleg - TT Circuit Assen | © Guido Fenneman

Marc Márquez heeft zondag na afloop van de MotoGP race op het TT Circuit Assen een tijdstraf gekregen vanwege het rijden met te lage bandenspanning. De Spanjaard werd daardoor teruggezet van de vierde naar de tiende plaats en was het ondanks zijn teleurstelling met het besluit eens.

De MotoGP race op het TT Circuit Assen was misschien niet de meest spannende aller tijden maar toch gebeurde er genoeg. Terwijl Pecco Bagnaia al gauw een comfortabele voorsprong in handen had, en Jorge Martin een relatief eenzame race reed op de tweede plaats, werd daarachter een interessant en spannend duel uitgevochten voor de derde en laatste podiumplaats.







In de openingsronde reed Marc Márquez op de vierde plaats achter Maverick Viñales maar al gauw wist hij zijn landgenoot te passeren. Hierdoor reed de Gresini Racing coureur ineens aan de leiding in het groepje dat streed voor de derde plaats terwijl Bagnaia en Martin al een voorsprong hadden opgebouwd. Dit betekende dat Márquez een vrije baan voor zich had, iets waar hij en zijn team schijnbaar niet op gerekend hadden.

Marc Márquez voor Fabio di Giannantonio tijdens de MotoGP race op het TT Circuit Assen | © Jan Timmerman

Op zijn dashboard zag de achtvoudig wereldkampioen dat de spanning van zijn voorband meerdere ronden achter elkaar lager was dan de minimale 1,8 bar waardoor hij wist dat er ingegrepen moest worden. In de achtste ronde keek Márquez om bij het uitkomen van de Stekkenwal om vervolgens Fabio di Giannantonio er bij het aanremmen voor De Bult voorbij te laten.

Deze volgorde werd tien ronden lang gehandhaafd waarna er een schermutseling was en met acht ronden te gaan ineens Viñales weer was opgeklommen naar de derde plaats; Márquez reed nog steeds op de vierde positie. Daarachter was Enea Bastianini inmiddels op stoom gekomen en de Italiaan had achtereenvolgend afgerekend met Brad Binder, Alex Márquez, Pedro Accosta en Fabio di Giannantonio.

Bij het ingaan van de 21e ronde besloot Bastianini om aan te vallen in de Haarbocht maar hij raakte Márquez die daardoor naast de baan terechtkwam. Bastianini schoof op dat moment op naar de vierde positie en zou vervolgens ook nog voorbijgaan aan Viñales waardoor hij als derde eindigde. Voor Márquez betekende het dat hij op dat moment terugviel naar de vijfde positie en weer even tijd nodig had om op snelheid te komen.

Uiteindelijk kwam Márquez als vierde over de streep en zou hij daarmee dertien punten hebben gescoord. Een kleine twee uur na de race werd echter bekendgemaakt dat dat toch niet het geval was. In de reglementen staat dat de minimale bandenspanning in minstens de helft van de ronden gehaald moet worden, in het geval van Márquez reed hij uiteindelijk één ronde teveel met slechts 0,01 bar te weinig spanning in de voorband. Het resulteerde in de standaard tijdstraf van zestien seconden en betekende dat de Gresini Racing coureur uiteindelijk als tiende op de uitslag stond en daarmee zes punten scoorde.

Na afloop van de race en het bezoek van Márquez aan de FIM MotoGP Stewards gaf hij tekst en uitleg.

Marc Márquez: “We zaten er uiteindelijk maar 0,01 bar naast in één ronde. Het is jammer maar de regels zijn de regels. Ik heb nog wel een tijdje met de FIM MotoGP Stewards gediscussieerd, vandaar dat het ook lang duurde voordat de penalty er uiteindelijk was.

Zoals je tijdens de race kon zien startte ik goed maar ik kwam er al gauw achter dat er iets niet helemaal goed was met de voorband. De temperatuur en de spanning van de voorband was behoorlijk laag waardoor ik Fabio di Giannantonio voorbij liet gaan, alleen om de bandenspanning weer onder controle te krijgen. Vervolgens reed ik voor het grootste gedeelte van de race achter hem en had ik het wel redelijk onder controle. Ik zag dat de bandenspanning weer goed was maar vervolgens verwachte ik niet dat Enea [Bastianini] mij in de eerste bocht aan de kant zou drukken.

Ik kwam daardoor naast de baan terecht en in die ronde was ik een seconde langzamer. Ik pushte niet hard in bocht 3 (Ossebroeken) en bocht 5 (Strubben) omdat je nooit precies weet of je banden vuil zijn wanneer je naast de baan bent geweest. De bandenspanning zakte daardoor iets en het duurde twee ronden voordat deze weer goed was. Die twee ronden zorgden er uiteindelijk voor dat ik meer dan het toegestane aantal ronden met te lage spanning heb gereden.”

Márquez wilde niet de vinger wijzen naar een schuldige maar stak de hand in eigen bezoem en die van het team.

Marc Márquez: “Het is niet de fout van één iemand, we zijn het team dus het is onze gezamenlijke fout. We hebben het redelijk goed onder controle kunnen houden maar het is zo dat de meeste Ducati’s op de limiet zaten. Het was heel lastig om het in te schatten want de ene keer was het bewolkt en het volgende moment scheen de zon weer, de asfalttemperatuur veranderde daardoor ook steeds. Het verschil was uiteindelijk heel klein en ik kon het goed controleren, maar wat ik niet kan controleren is het contact met een andere rijder. Door hem ging ik wijd, moest ik weer terugkomen en was uiteindelijk de spanning net iets te laag.”

Uiteindelijk bleek de gewaagde inhaalactie van Bastianini in de Haarbocht dus bepalend te zijn voor de uitkomst van de race en deze tijdstraf voor Márquez. Gezien de manier waarop er tot dusver dit seizoen gestraft wordt door de FIM MotoGP Stewards had de Spanjaard verwacht dat Bastianini een plekje moest teruggeven vanwege zijn inhaalactie maar dat bleek dus niet het geval. Naast dat de inhaalactie van Bastianini hem sowieso al tijd kostte, doordat hij naast de baan terechtkwam, kostte het hem uiteindelijk dus nog veel meer tijd vanwege de uitgedeelde tijdstraf.

Marc Márquez: “Om eerlijk te zijn verwachtte ik dat hij een plekje zou moeten teruggeven. Als je iemand inhaalt en diegene raakt, waardoor de andere rijder naast de baan terechtkomt, verwacht ik geen grote straf maar wel een ‘Drop 1 position’ penalty. Hij heeft die penalty uiteindelijk niet gekregen maar ik wel met deze tijdstraf voor te lage bandenspanning. Hoe dan ook, de regels zijn er zoals ze zijn en ik ben het ermee eens. Ik was bij de Stewards en zij konden mijn data zien, ze hebben gezien dat mijn bandentemperatuur zakte na het contact met Enea.”

Tijdens de race was te zien dat Márquez bewust aan de kant ging om Fabio di Giannantonio voor te laten. Hierdoor kon hij dicht achter de Italiaan rijden en de spanning en temperatuur van zijn voorband iets op laten lopen. Het maakte geen groot verschil maar wel net genoeg om daarmee binnen de marge te vallen.

Marc Márquez: “Vandaag maakte dat niet zoveel verschil, normaal is het verschil wel groot [wanneer je achter iemand anders rijdt of niet]. Om de een of andere reden kon ik in de race de voorband niet zo goed opwarmen. We hadden verwacht dat ik in een groep zou rijden maar tijdens de race reed ik ineens aan de leiding van het groepje op de derde plaats, daardoor moest ik Di Giannantonio voorlaten. Toen ik hem volgde liep de spanning met ongeveer 0,1 bar op.”

Zoals gezegd kostte de inhaalactie van Bastianini hem dus al tijd en posities in de race en werd dat met de tijdstraf een tweede deksel op de neus. Márquez was lang in gesprek met de FIM MotoGP Stewards om te zien of daar geen uitzondering voor gemaakt kan worden maar dat staat (momenteel nog) niet in de reglementen.

Marc Márquez: “[Het maken van een uitzondering] is een mogelijkheid en dat is ook wat ze me verteld hebben. In de toekomst kan het zo zijn dat er een uitzondering gemaakt kan worden maar op dit moment zijn de regels de regels. In de toekomst kan er een uitzondering gemaakt worden als je geraakt wordt door iemand anders en daardoor buiten de baan terechtkomt, nu kunnen ze dat niet doen omdat dat niet in de reglementen staat. Als je nu één of twee seconden langzamer bent in een ronde dan daalt je bandenspanning al meteen met 0,05 bar. Ik denk dat we die regel zo moeten aanpassen en ik heb het ook gevraagd of het in dit geval mogelijk zou zijn om die uitzondering te maken, maar ze zeiden nee en wat dat betreft ben ik het dan ook met ze eens.”

Aankomend weekend wordt alweer de volgende Grand Prix verreden en dat gebeurt op de Sachsenring in Duitsland. Van 2010 tot en met 2021 was Márquez daar ongeslagen en is het voor hem het circuit waar hij het meeste succes heeft behaald. Velen verwachten dan ook dat dit het circuit gaat worden waar de Spanjaard zijn eerste overwinning met de Ducati kan behalen.

Marc Márquez: “Als we snel zijn op de Sachsenring dan denk ik dat we op hetzelfde niveau zitten als [Pecco] Bagnaia en [Jorge] Martin. Het is niet zo dat ik sneller dan hen zal zijn maar het is mogelijk om op hetzelfde niveau te komen. Als we voor welke reden dan ook een probleem hebben dan zullen zij sneller dan ik zijn. Sinds Barcelona rijden zij sneller dan iedereen en hebben ze iets extra’s gevonden. Net als in Barcelona eindigde de rijder op de derde plaats ook zo’n zes seconden achter hen.”

De eerste vrije training voor de MotoGP klasse op de Sachsenring begint vrijdagochtend om 10:45 uur.



zs-728x90



Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)

 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.