Marc Márquez kon zondag niet op zijn gewenste manier afscheid nemen van het Repsol Honda Team. Nadat hij in de openingsronde betrokken was bij een incident met Marco Bezzecchi werd hij later van zijn machine getikt door titelkandidaat Jorge Martin met een flinke crash als gevolg.
Na elf seizoenen is de zeer succesvolle samenwerking tussen Marc Márquez en het Repsol Honda Team (voorlopig) ten einde gekomen. Nadat hij op zaterdagmiddag nog op het podium wist te eindigen in de Sprint race door als derde over de finish te komen – en daarbij zeer geëmotioneerd was – zat het op zondag niet mee.
Zoals wel vaker was Marc Márquez in de openingsronde betrokken bij een incident waarbij Marco Bezzecchi hard onderuitging. In bocht 3 zat de Spanjaard aan de binnenkant van de Italiaan waarbij ze elkaar raakten en Bezzecchi hard ten val kwam. Het incident werd onderzocht maar zou niet veel later bestempeld worden als ‘race-incident’. De woede was na afloop groot bij de Mooney VR46 Racing Team coureur die van mening was dat ze Márquez nooit straffen vanwege wie hij is en dat de Spanjaard ‘de smerigste coureur van allemaal’ is.
Nadat Jorge Martin in de derde ronde terugviel naar de achtste plaats omdat hij bijna achterop Pecco Bagnaia reed kwam de Prima Pramac Racing coureur al gauw weer naar voren. In de zesde ronde was hij aanbeland bij Marc Márquez en probeerde hij zo snel mogelijk af te rekenen met de Repsol Honda Team coureur. Dat kwam hem duur te staan want hij verkeek zich op zijn landgenoot en raakte het achterwiel van de Honda RC213V bij het ingaan van bocht 4. Martin schoot rechtdoor de grindbak in en kwam ten val terwijl Márquez met een gigantische high-sider van zijn machine werd geworpen en zijn periode met Honda letterlijk en figuurlijk met een klap ten einde kwam.
Dit bericht op Instagram bekijken
Marc Márquez: “Ik hoop dat ik me dinsdag met de test wat beter voel want het was een flinke impact op met name mijn hoofd en mijn enkel. Gelukkig is er niets gebroken, dat is het belangrijkste. Ik heb ook last van mijn nek want ik kwam hard in de grindbak terecht. Ditmaal was het niet onze fout maar we zijn niet op een goede manier geëindigd, of in ieder geval niet zoals ik de relatie met Honda had willen eindigen.
Onze aanpak van dit weekend was alsof we voor een kampioenschap aan het vechten waren, ik was volledig geconcentreerd tijdens alle ronden van alle sessies. Gisteren eindigde ik daardoor op het podium en vandaag, ook al zeg ik het liever niet, denk ik dat een podium mogelijk was. Het tempo was er, ik voelde me sterk en ik was de banden aan het sparen.
Jorge was iets te optimistisch met die inhaalactie maar ik begrijp dat, ik zal hem daar niet voor beschuldigen. Ik begrijp zijn instelling volledig, ik heb een stuk van de race gezien en hij was al een beetje aan het ‘opwarmen’ met Viñales. Ik kan me voorstellen dat hij alleen maar oog had voor die rode stip die voorop reed. Hij viel aan en als coureur begrijp ik dat. Hij heeft zich al verontschuldigd bij mij maar deze keer moeten wij het incasseren.
Dit verandert niets aan alle emoties die we dit weekend gehad hebben met het team, het was een heel mooi weekend. Ik wil ook niet zeggen dat het een afscheid is maar meer ‘tot later’. Vandaag in de pitbox was het ook erg emotioneel.”
Nadat Marco Bezzecchi in zijn media debrief zo fel reageerde op het incident in de openingsronde werd dit natuurlijk voorgelegd aan Márquez. De Spanjaard vertelde zijn kant van het verhaal en hield het kort.
Dit bericht op Instagram bekijken
Marc Márquez: “Ik wil niet teveel tijd verspillen aan deze rijder [Marco Bezzecchi]. Gedurende het seizoen heeft hij mij al heel vaak aan de kant gedrukt. Ik reed aan de binnenkant en hij probeerde de buitenlijn te houden om terug te komen in bocht 4. Maar als je aan de buitenkant rijdt verlies je, aan de binnenkant kun je de snelheid vasthouden. Dat is wat er gebeurde van bocht 2 naar bocht 3, we reden naast elkaar en hij probeerde zijn lijn te houden voor bocht 4. Maar ik zal niet verder tijd verliezen aan hem.”
Voor de MotoGP coureurs en teams is het jaar nog niet volledig ten einde. Nadat op zondagavond het seizoen 2023 wordt afgesloten met de traditionele ‘end of season party’ begint op dinsdag alweer het seizoen 2024 met de eerste officiële test op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’