Marc Marquez: ‘Misschien is dit de sterkste MotoGP-bezetting ooit’

138
marquez
Marc Marquez | foto© Repsol media

Voor het derde jaar op rij wordt het MotoGP-seizoen als het spannendste ooit bestempeld. Met het seizoen halverwege, lijkt het erop dat er nog vier kandidaten voor de titel zijn. Marc Marquez hoort daar ook nu weer bij.

Honda Motor Magazine sprak met de Repsol Honda coureur over zijn seizoen tot nu toe, de verwachtingen voor de rest van het seizoen. Onderstaan het gehele interview.




Het is exact vier jaar geleden dat we elkaar hier spraken. Toen had je een wisselvallige eerste seizoenshelft en zei je dat je geen kans meer maakte op de titel. Assen was een ommekeer en je werd alsnog wereldkampioen. Hoe kijk je nu tegen de rest van het seizoen aan?

“Na vier jaar en drie titels in de MotoGP-klasse is mijn situatie hoe dan ook anders. In 2013 had ik geen enkele druk, nu is de druk er wel. Ik moet elk jaar voor de titel gaan en er wordt altijd van me verwacht dat ik voorin eindig. Dat is logisch gezien mijn resultaten, maar het betekent wel dat ik niet meer zonder druk naar de wedstrijden kan toeleven zoals ik dat toen wel nog kon. Terugkijkend op dat eerste MotoGP-jaar, moet ik zeggen dat ik me toen bijzonder sterk voelde en we hadden ook de beste motor, vond ik. Heerlijk om zo te debuteren.”

In welk opzicht is dit seizoen dan anders?

“We zoeken nog naar oplossingen op een paar vlakken. Maar het is goed om nog steeds in ditzelfde team te zijn, met dezelfde mensen om me heen en dezelfde merken die me blijven steunen. Dat geeft me veel vertrouwen.”

 

“Goh… weet je, als je in de MotoGP aan de start komt, ben je op zich al een toprijder”

 

Enkel de banden zijn veranderd…

“Inderdaad, maar iedereen heeft die overstap moeten maken en het is interessant om te zien hoe de verschillende rijders en teams hier mee omgaan.”

2016 was een topjaar met maar liefst negen verschillende winnaars. Maar het niveau dit jaar lijkt zo mogelijk nog hoger. Klopt die indruk?

“Goh… weet je, als je in de MotoGP aan de start komt, ben je op zich al een toprijder. Van de eerste tot de laatste, iedereen heeft talent. Maar het klopt dat tot een paar jaar terug maar een viertal rijders voor de zege konden vechten. Dat is nu anders. Je moet heel hard rijden om in de top tien te komen. Zelfs om in Qualifying Practice 2 rechtstreeks geplaatst te zijn, is het moeilijk. Om bij de tien snelste rijders te zijn, moet je echt je limieten opzoeken. Dat was inderdaad nooit eerder het geval. Misschien is dit wel de sterkste bezetting ooit. Maar ik vind dit goed voor de fans. Dorna deed uitstekend werk door de Magneti Marelli-software op alle motoren te verplichten zodat iedereen meer op gelijke voet van start gaat en ook de banden zijn voor iedereen hetzelfde. Dat zorgt voor spanning in de wedstrijden en een zeer mooi kampioenschap.”

Ben je, vier jaar na je debuut, minder impulsief geworden?

“Buiten het circuit ben ik altijd een heel rustige jongen geweest. Als ik op de motor zit, ga ik altijd voluit, mijn stijl weerspiegelt dat ook. Maar ik heb ondertussen wel geleerd om mezelf minder stress op te leggen.”

Je bent Spanjaard en Spanje is een motorland. Kun jij met jouw status nog een normaal leven leiden daar?

“Eerlijk gezegd, in Spanje lukt dat inderdaad niet meer. MotoGP is er erg belangrijk en alle GP-rijders zijn er net zoals F1-coureurs mega populair. Dus ik kan niet meer gewoon aan de wandel gaan in Barcelona. Maar het hoort er wel bij en ik vind het leuk, het gaat immers om je fans, mensen die je altijd steunen en ik vind dat je daar dankbaar voor moet zijn. Natuurlijk kun je niet altijd voor iedereen goed doen, maar ik probeer dat wel. Ik probeer een zo normaal mogelijk leven te leiden, ik heb nog steeds dezelfde vrienden en ik woon nog in dezelfde plaats. Ik voel me daar goed bij.”

Vertel eens over je interesse in andere takken van motorsport.

“Ik houd van offroad rijden, zo ben ik begonnen met motorrijden. En ik geniet er nog steeds van.”

Helpt je offroad ervaring je bij het rijden met de RC213-V MotoGP-motor?

“Uiteindelijk zijn het allemaal motoren met gashendel, koppeling en remmen. Ik vind het belangrijk om veel motorgevoel te hebben. Maar het is niet meetbaar of dat nu helpt of niet. Voor mij maakt het in elk geval wel deel uit van mijn training.”

Heel wat mensen weten wat het betekent om met een crossmotor te rijden, maar slechts een handvol kent het gevoel van een MotoGP-motor. Hoe zou je die twee vergelijken op fysiek vlak? Hoe fysiek is MotoGP?

“Motorcross is brutaler dan MotoGP. De impact bij sprongen en bij het nemen van knippen is zeer groot. Het is agressiever. In MotoGP werken de spieren meer statisch en zachter. De krachten die op je inwerken zijn groter; de G-krachten zijn enorm. En je moet mentaal sterker zijn. Als je met driehonderd kilometer per uur een rempunt niet goed inschat, is de race over. De concentratie is nog groter, het mentale aspect is nog belangrijker.”

Tot slot zouden we je nog kunnen vragen wat je doelstelling voor dit jaar is, maar we weten eigenlijk al dat je zult antwoorden dat je wereldkampioen wilt worden. Zullen we het hier dan maar bij laten?

“Dat heb je goed ingeschat… Dank je voor dit gesprek!”

De eerstvolgende wedstrijd voor de MotoGP coureurs is van 4 t/m 6 augustus als op het circuit van Brno de Tsjechische Grand Prix wordt verreden.