Marc Marquez: ‘Mijn zwaarste maar tevens meest saaie winter ooit’

223
marc-marquez
Marc Marquez | foto© Honda Racing

Marc Marquez onderging begin december een operatie aan zijn veel geplaagde linkerschouder. De operatie bleek achteraf complexer dan verwacht en voor de regerend MotoGP wereldkampioen is het vooralsnog een race tegen de klok om op tijd hersteld te zijn voor de start van het seizoen op 10 maart in Qatar.

Woensdag 23 januari vond in de Spaanse hoofdstad Madrid de presentatie plaats van het Repsol Honda Team. Met Marc Marquez en Jorge Lorenzo in de gelederen op papier zonder twijfel het sterkste MotoGP team in de geschiedenis. Maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.







Zonder deze garanties hebben zowel Lorenzo als ook Marquez op dit moment nog een andere uitdaging, namelijk op tijd hersteld te zijn en fit te worden voor de opening Grand Prix van het seizoen in het weekend van 10 maart in Qatar.

Woensdag tijdens en na afloop van de Repsol Honda Team presentatie sprak Marquez openlijk over zijn schouderproblemen, zijn operatie, het herstel en zijn verwachtingen voor komend seizoen.

De meest prangende vraag aan de zevenvoudig wereldkampioen was vanzelfsprekend hoe het gesteld is met zijn schouder na zijn operatie begin december.

“Tijdens de eerste MotoGP test van 2019 in Sepang zal mijn schouder zeker niet 100% zijn, mijn doel is echter om tijdens de eerste Grand Prix in Qatar weer volledig fit te zijn of in ieder geval daar zo dicht mogelijk bij te zitten. Terug naar de operatie, deze was complexer en moeilijker dan we vooraf dachten. De operatie duurde maar liefst vier uur, dit omdat het allemaal ingewikkelder was dan de artsen dachten. De artsen hebben me direct na de operatie verteld dat het herstel voor dergelijke blessures tussen de drie en vier maanden is. Maar ik werk hard, heel hard en we zijn inmiddels ruim zes weken verder en het gaat de goede kant op. Ik merk elke dag dat we stapje de goede richting op gaan, en dat is op dit moment het belangrijkste.”

De voorbereidingen op het nieuwe seizoen verlopen dus niet helemaal volgens plan, een vergelijkbare situatie met het seizoen 2014 toen Marquez ook een moeilijk voorseizoen kende – de Spanjaard brak destijds in februari zijn been.

“Het klinkt misschien gek, maar dat seizoen is mijn sterkste jaar tot nu toe geweest. Nee, zonder gekheid, deze keer is het wel een iets ander verhaal. De operatie in december was, zoals al eerder gezegd, complexer dan vooraf verwacht. Op dit moment ben ik er echt op gefixeerd om zo snel en zo goed mogelijk te herstellen, ik heb dit na de operatie ook aangegeven aan de artsen maar zij hebben me duidelijk gemaakt dat ik naar mijn lichaam moet luisteren en dat ieder lichaam anders is. Samen met een aantal specialisten werken we op de best mogelijke manier aan het herstel, waarbij we geen risico’s nemen omdat ik niet weer in een vergelijkbare situatie als het afgelopen seizoen terecht wil komen. Tijdens de eerste MotoGP test van 2019 in Sepang zal ik dan ook de nodige voorzichtigheid in acht moeten nemen, een kleine crash kan zomaar grote gevolgen hebben. Testen komen er nog wel meer, een (linker) schouder heb je er tenslotte maar één van, dus alles stap-voor-stap deze keer.”

Als we zo om ons heen kijken naar de blessures in onze sport dan lijkt het erop dat de kans om een blessure op te lopen tegenwoordig groter is tussen de races door dan tijdens een Grand Prix weekend. Ook kijkend naar de huidige blessure van Lorenzo is dat volgens Marquez echter niet zo verrassend.

“Als MotoGP coureur moet je tussen de races door en gedurende het voorseizoen veel en hard trainen en veel op een motor rijden. Als ik naar mezelf kijk dan stap ik het liefst elke dag op een motor en rij ik zoveel als mogelijk, ik doe namelijk niets liever. In verhouding rijden we tussen de races door dus veel meer dan tijdens een Grand Prix weekend, de kans op blessures is daarmee automatisch ook groter tussen de races door. Ik heb sinds mijn operatie in december nog niet weer op een motor gereden. Het is mede hierdoor mijn zwaarste en meest saaie winter ooit.”

Ducati en de rest van het MotoGP veld zullen in Qatar in het voordeel zijn aangezien beide Repsol Honda coureurs gezien hun blessures zeker nog niet in topvorm zullen zijn.

“Ik verwacht zeker een lastige start van het seizoen, niet alleen een lastige start maar ik denk dat 2019 sowieso een zwaar seizoen gaat worden. We zullen echt op elk klein detail moeten letten als we competitief willen zijn. Jammer genoeg zijn zowel Jorge als ook ikzelf momenteel niet in onze beste vorm, maar iemand van ons zal toch de nieuwe onderdelen moeten gaan testen (Alberto Puig bevestigde tijdens de presentatie dat Stefan Bradl tijdens de komende MotoGP testen aanwezig zal zijn en als HRC-testcoureur het nodige testwerk voor zijn rekening zal nemen). Op dit moment is onze machine competitief maar we zullen ons moeten zien te verbeteren, met name op het gebied van ‘corner exit’. We zullen zien wat nodig is en hetgeen we samen met de engineers moeten doen.”

De term ‘dreamteam’ viel tijdens de presentatie veelvuldig. Op papier is het 2019 Repsol Honda Team het sterkste MotoGP team ooit, dus we kunnen met recht spreken van een ‘dreamteam’.

“Ik ben vooralsnog niet zo’n fan van deze term. Als we deze term willen gebruiken dan dienen we te wachten tot aan het einde van het seizoen, dit omdat alleen de zaken die er gebeuren op de circuits en de uitslagen die er behaald worden bepalend zijn en ertoe doen. Als je deel uitmaakt van een team als Repsol Honda dan betekent dat sowieso dat je elke race mee moet doen voor de overwinning of een podiumplaats, gebeurt dat niet dan hebben we gefaald.”

Ondanks dat jijzelf al de nodige ervaring hebt op de Honda zie jij dus ook Jorge direct van het begin van het seizoen al mee doen voor top drie klasseringen?

“Dit is Jorge’s eerste seizoen bij Honda, maar ik reken hem vanaf het begin meteen tot de favorieten. In de racerij is er een regel die zegt, je teamgenoot is ook meteen je grootste rivaal. Jorge kan over hetzelfde materiaal beschikken als ik, dus zouden we elkaar zelfs kunnen helpen zonder het te beseffen, aangezien de lat ook dit jaar weer hoger wordt gelegd. Maar laten we ook Ducati met Dovizioso, de twee Yamaha’s met Rossi en Viñales maar ook de Suzuki’s niet uitvlakken. Zoals al eerder gezegd verwacht ik echt een zwaar en moeilijk seizoen met meerdere favorieten en verschillende winnaars.”

Verslagen worden is nooit goed, maar als je verslagen wordt door je teamgenoot komt dat vaker nog harder aan, en helemaal als je luistert naar de naam Marc Marquez of Jorge Lorenzo. Er kan slechts één van hen deze strijd winnen. Een uitdaging dus voor de Repsol Honda Team-managers en voor HRC als werkgever van het tweetal. Geen probleem volgens een HRC-directeur Tetsuhiro Kuwata woensdagmiddag in Madrid, want uitdagingen daar houdt men wel van bij Honda. Vijfvoudig wereldkampioen, MotoGP Legend en voormalig Honda coureur Mick Doohan vatte het misschien na afloop nog wel het meest passend samen:

“Het hebben van een sterke teamgenoot binnen jouw eigen pitbox is een voordeel voor jezelf en het team, omdat de informatie die jij en het team ontvangen beter zal zijn. En als het met jouzelf even iets minder gaat dan kun je een beetje kijken naar wat ze doen en dan kun je uitzoeken waar je moet verbeteren.”

Al hebben Ducati en de rest van het veld in het begin van het seizoen misschien nog een klein voordeeltje vanwege het feit dat Márquez en Lorenzo beiden op dit moment nog niet op hun best zijn, maar als het tweetal eenmaal weer fit is dat zullen beiden er echt alles aan doen om in 2019 de term ‘dreamteam’ waar te maken. Ja, en wie van de twee dan de sterkste zal zijn……..na afloop van de negentiende Grand Prix van het seizoen in Valencia zullen we het weten en kunnen zeggen.

 
Google Photos Refresh Token invalid. Please authenticate from Photonic → Authentication.
Error encountered during authentication:
{
  "error": "invalid_grant",
  "error_description": "Bad Request"
}
See here for documentation.

 


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App