Marc Márquez werd zondagmiddag vierde in de MotoGP race op de Red Bull Ring. Door een reeks aan gebeurtenissen werd hij in bocht 1 geraakt door Franco Morbidelli, kwam hij naast de baan terecht en viel hij terug naar de dertiende plaats waarna een knappe inhaalrace naar de vierde positie volgde.
Het raceweekend op de Red Bull Ring in Oostenrijk verliep voor Marc Márquez toch weer behoorlijk merkwaardig. Op vrijdag eindigde hij als vierde en dat was naar eigen zeggen één van zijn beste vrijdagen van het jaar. Vervolgens wist hij zich zaterdagochtend als derde te kwalificeren en reed hij tijdens de Sprint race op de tweede plaats. Die kon hij uiteindelijk niet over de streep trekken vanwege een crash in de tiende ronde, iets dat de achtvoudig wereldkampioen niet vreemd is. Ondanks dat bestempelde hij ook de zaterdag in Oostenrijk als misschien wel zijn beste zaterdag van het jaar.
Op zondag waren er weer nieuwe kansen en na het rijden van de snelste rondetijd in de warm up sessie waren de verwachtingen hooggespannen. Die verwachtingen konden echter al gauw de prullenbak in want na een slechte start werd Marc Márquez geraakt door Franco Morbidelli, kwam hij in de eerste bocht buiten de baan terecht en viel hij terug naar de dertiende plaats. Het betekende dat de Spanjaard aan een inhaalrace moest beginnen en dat een podiumfinish zo goed als onmogelijk was gezien het tempo van de fabrieks Ducati coureurs.
De oorzaak van deze slechte start was echter een best wel bijzondere en begon al een halfuur voor de race toen bleek dat het ventiel van het voorwiel, waarop zijn raceband gemonteerd zat, lek bleek te zijn.
Marc Márquez: “Vandaag hadden we een beetje pech. Een halfuurtje voor de race, toen de monteurs de bandenspanning gingen controleren, ging het ventiel van het voorwiel kapot. Je zag de monteurs vervolgens met dat voorwiel naar Michelin rennen om die band op een andere velg te leggen. Ze deden geweldig werk om dat nog voor elkaar te krijgen maar met die procedure zakte de temperatuur van de voorband enorm. Die chaos veroorzaakte nog meer chaos.”
View this post on Instagram
Marc Márquez: “In de warm up ronde hield ik me vooral bezig om de voorband weer op temperatuur te krijgen. Op het rechte stuk van start / finish remde ik hard genoeg om het startdevice aan de voorkant te activeren maar daarna remde ik nog een keer en daardoor werd het startdevice weer gedeactiveerd. Vervolgens had ik niet meer genoeg snelheid om het startdevice alsnog te activeren.
Hierdoor was het heel moeilijk om een goede start te maken maar ik bleef kalm bij het ingaan van bocht 1. Ik besloot om vroeg te remmen maar daardoor werd ik hard geraakt aan de linkerkant en gingen we wijd. Maar vanaf de dertiende plaats kwamen we stap voor stap weer naar voren.”
🚦 @marcmarquez93’s race start went from bad to worse! 📉
The 8-time World Champ had an issue engaging the holeshot device and then he collided with Franky which dropped him to P13 💥#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/yCl7Ik3ojK
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 18, 2024
De ride height devices zijn al sinds de introductie ervan regelmatig onderdeel van gesprek en vanaf 2027, wanneer de nieuwe MotoGP reglementen gelden, zijn deze verboden. Tot en met het einde van 2026 zullen ze dus nog gebruikt mogen worden ondanks dat ze voor de meeste coureurs wel eens een race hebben verpest en talloze keren voor gevaarlijke situaties hebben gezorgd.
Marc Márquez: “Dat verbod komt er in 2027 dus wat dat betreft hebben ze al een afspraak, ook wat betreft de aerodynamica. Maar van nu tot 2027 zullen we nog veel ontwikkelingen gaan zien op die gebieden. Vandaag ging het bij ons mis met het device en het was mijn fout, we kunnen ze niet verbieden omdat ik een fout heb gemaakt.
Wel is het zo dat we nu zoveel dingen erbij hebben gekregen. Coureurs die vanuit de Moto2 klasse komen zeggen iedere keer weer dat ze verrast zijn hoeveel extra dingen ze moeten doen op een MotoGP machine. Door de chaos die we vandaag hadden met de voorband, en vanwege het feit dat ik me meer bezighield met de temperatuur daarvan was ik minder geconcentreerd op het correct activeren van het startdevice aan de voorkant. Het is wat het is.”
Nadat Márquez weer verder naar voren was gekomen vanaf de dertiende plaats en zijn eigen tempo kon rijden was het te zien dat dit niets onder deed voor wat Pecco Bagnaia en Jorge Martin lieten zien. Een podiumfinish was dus zeker mogelijk, misschien zelfs meer.
Marc Márquez: “Ja, we zijn vandaag een podium misgelopen. In Barcelona werden we tweede in de Sprint race en derde in de Grand Prix maar dat was één van onze slechtste weekenden. Dit weekend was één van de beste wat betreft het gevoel met de motor en hoe de sessies verliepen, alleen hebben we het wel laten liggen met nul punten in de Sprint race en een vierde plaats vandaag. Hoe dan ook heb ik het dit weekend enorm naar m’n zin gehad en de snelheid was er.”
Het is inmiddels ruim 1000 dagen geleden sinds de laatste Grand Prix overwinning van Marc Márquez tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna in oktober 2021. In zijn media debrief werd gevraagd of hij daar zo langzamerhand niet gek van wordt maar dat is volgens de achtvoudig wereldkampioen en 85-voudig Grand Prix winnaar niet het geval.
Marc Márquez: “Het maakt me nu nog niet uit dat ik niet win. Ik weet dit een jaar is om op te bouwen en dat is wat ik op dit moment aan het doen ben. Ik probeer het vertrouwen weer op te bouwen. Het is inderdaad zo dat we heel goed begonnen zijn, vervolgens een stap achterwaarts hebben gemaakt en nu weer terug lijken te komen. In dit tweede gedeelte van het seizoen moeten we blijven bouwen en proberen op het podium te komen. Als de overwinning dit jaar niet komt dan komt die volgend jaar wel.”
Earning the comeback king title yet another weekend 🚀
After a dreadful race start the @marcmarquez93 managed to recover from P13 to P4! 🔥#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/9hjlH3lLb9
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 18, 2024
De volgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 30 augustus t/m 1 september op Motorland Aragón in Spanje. Voor het eerst sinds 2022 staat dit circuit weer op de MotoGP kalender.
Handige links Motorrad Grand Prix von Österreich:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.