Menigeen tipte hem de afgelopen dagen als de grote favoriet voor de dit weekend te verrijden Gran Premio Tissot de Aragón. De achtvoudig wereldkampioen is zelf echter minder overtuigd, hij acht zijn kansen op een tweede MotoGP zege dit seizoen dan ook niet heel realistisch. De Repsol Honda Team coureur sprak donderdag voorafgaand aan het weekend op Motorland Aragon heel open en eerlijk over zijn huidige situatie en de problemen waarmee hij nog steeds te kampen heeft.
Het zal voor veel MotoGP fans geen geheim zijn dat Marc Marquez een liefhebber is van circuits die tegen de klok in gereden worden. Het zal voor velen ook geen verrassing zijn dat de Spanjaard op dit moment het minste hinder ondervindt van zijn nog steeds geblesseerde rechterarm op circuits waar de linkerbochten de overhand hebben. De Repsol Honda Team coureur bevestigde dit nogmaals eerder dit seizoen tijdens de Duitse Grand Prix op de Sachsenring waar hij voor het eerst weer op de hoogste trede van het podium plaats mocht nemen sinds zijn bovenarm blessure, een blessure die hem maar liefst negen maanden langs de kant hield.
Het Motorland Aragon circuit wordt ook tegen de klok in gereden en ook de linkerbochten zijn er duidelijk in de meerderheid. Kortom, een circuit waar Marquez graag rijdt, iets dat ook duidelijk te zien is aan de prestaties welke de Spanjaard er in het verleden wist te boeken. Zo wist hij er vijf van de zeven races welke hij er reed in de koningsklasse te winnen en is hij er sinds het seizoen 2016 niet meer geklopt tijdens zijn laatste vier gereden races.
Ondanks deze indrukwekkende staat van dienst tempert Marquez de verwachtingen voor komend weekend, dit ondanks dat veel van zijn collega MotoGP coureur hem als de te kloppen man zien voor de zondag te verrijden race.
Marc Marquez: “Ik weet dat ik me tijdens de eerste vrije training heel goed zal voelen. Maar we zullen moeten afwachten hoe dit de rest van het weekend zal gaan. Het is waar dat Motorland Aragon een circuit is dat me bevalt, een lay-out die me bevalt, en veel linkerbochten kent die mijn rechterarm minder zwaar belasten. Maar we zullen zien, want soms is de positie in de linkerbochten niet helemaal natuurlijk. Maar ik wil gewoon op de motor rijden en niet te veel denken aan de motor en de blessure.”
Marquez sinds zijn comeback al de nodige veranderingen doorgevoerd aan de Honda RC213V en ook zien we dat hij sinds kort gebruik maakt van een zogenaamde duimrem op zijn linker stuurhelft. Volgens de hoofdrolspeler zijn dit maar slechts details en zijn er andere zaken die hem veel meer parten spelen in zijn lange weg naar een volledig herstel.
Marc Marquez: “Het is waar dat ik het dit jaar op vele vlakken moeilijk heb. Sommige van deze gebieden zijn dezelfde gebieden als waar we in het verleden mee worstelden, maar sommige zijn nieuw. Sommige dingen waar we ons in het verleden wel mee wisten te redden en een automatisme waren lukken nu gewoon even niet. In mijn hoofd weet ik het, probeer ik het maar het lukt gewoon niet. Als gevolg hiervan probeer ik de motor dan aan te passen, en manieren te vinden om zo op specifieke punten van de baan de problemen te omzeilen en zo min mogelijk tijd te verliezen. Zo heb ik in het verleden al eens met een duimrem gereden, maar destijds had ik niet het gevoel dat het een verbetering was, maar nu probeer ik het opnieuw. Als je het op sommige punten moeilijk hebt en je wilt iets extra’s vinden, dan werkt het soms wel en soms niet.”
In Silverstone zagen we in de eerste ronden een agressief rijdende Marquez, een strategie waarmee hij tegenwoordig het verschil kan en moet maken. Ondanks een crash en dat het niet de manier is waarop hij per se wil racen, lijkt het erop dat hij er nu toe gedwongen wordt om zo het verschil te kunnen maken in de openingsronden.
Marc Marquez: “Normaal probeer ik in de eerste ronden een goede positie te vinden. Maar het is niet hetzelfde om vanaf de eerste of tweede rij te starten als vanaf de derde of vierde rij. Het is compleet anders. Het is waar dat ik dit jaar meestal in de eerste ronden veel posities win, want dat is één van mijn sterke punten en daar moet ik van profiteren. Maar we moeten onze snelheid verbeteren, want hoe verder je vooraan begint, hoe makkelijker alles wordt. We hebben op dit moment echter meer moeite met het rijden van die ene snelle ronde, ik ben nu min of meer weer in staat om een goed racetempo te hebben. Je moet in de eerste ronden bij de kopgroep blijven, want als je die verliest, verlies je de race. Het gevecht tijdens het rijden van die ene snelle ronde komt door de schouder, want met de nieuwe band wordt alles fysiek een stuk zwaarder. Als je een gebrek aan grip hebt, heb je wat beweging en is alles een stuk soepeler. Je moet soepeler rijden. Maar in een snelle ronde met veel grip is alles agressiever en daar heb ik het nog moeilijk mee. Ik kan de winst van een nieuwe band niet optimaal benutten.”
Marquez bezet momenteel, na twaalf gereden Grand Prix weekenden, met 59 gescoorde WK-punten de twaalfde plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Of dit er zondagmiddag na de MotoGP race in Aragon 25 meer zullen zijn is dus nog maar de vraag. Een aantal van zijn MotoGP collega’s hebben er in ieder geval meer vertrouwen in dan de achtvoudig wereldkampioen zelf.
Handige links Gran Premio TISSOT de Aragón:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter