Marc Márquez was vrijdagavond het snelst in regenachtige omstandigheden op het Lusail International Circuit. Belangrijker voor hem was dat het in de droge sessie in de middag ook goed ging, ook al is hij zijn oude gewoonten nog niet volledig verleerd.
Waarschijnlijk de grootste verhaallijn van het afgelopen en komende MotoGP seizoen is de overstap van Marc Márquez naar het Gresini Racing Ducati team. In Valencia, aan het einde van 2023, leek het aanpassingsproces vlekkeloos te verlopen maar nadat de concurrentie tijdens de tests in Sepang en Qatar stappen heeft gemaakt is de achtvoudig wereldkampioen zich ervan bewust dat hij zichzelf ook nog verder moet verbeteren.
Nu is het raceweekend op het Lusail International Circuit niet echt een goede graadmeter voor waar de coureurs en teams echt staan aangezien het een avondrace is. Hierdoor zijn de sessies overdag niet echt relevant om in te schatten wat de daadwerkelijke krachtsverhoudingen zijn. Hoe dan ook begon Marc Márquez op vrijdagmiddag goed aan het eerste Grand Prix weekend van 2024 met een vierde rondetijd, ook al gaf hij aan dat hij bepaalde gewoonten van elf seizoenen op een Honda RC213V nog niet volledig afgeleerd heeft.
Marc Márquez: “Het was een solide eerste dag en daar was ik ook naar op zoek. Het was ook voor het eerst dat ik met de Ducati in de regen heb gereden, om dat dat in Qatar te doen was wel vreemd. Het gevoel was goed maar het belangrijkste was dat ik in de eerste sessie meteen hetzelfde gevoel met de machine had als tijdens de test. Er zijn nog steeds zo’n 4 à 5 rijders sneller dan ik. Zaterdag zal een hele lastige dag worden want we moeten in de eerste sessie meteen strijden voor een plaats in Q2 en als we daarin slagen is het zaak om een goede ronde in de kwalificatie te rijden. Dit heeft namelijk grote invloed op de rest van het weekend. Ik heb nog moeite in de snelle bochten, dat is meestal het punt waar je moeite hebt met een nieuwe machine, en ik ben sterk in de rempunten.
Toen ik in de eerste vrije training de baan op ging, met meerdere rijders tegelijk, viel ik meteen terug in mijn oude ‘Honda stijl’. Zodra ik dat realiseerde liet ik me even terugvallen, toen reed ik alleen op de baan en begon ik pas echt aan mijn sessie. In de tweede run zag ik Jorge Martin maar ik liet me weer even zakken, ik bleef vervolgens mijn eigen ding doen. Met de Honda was ik altijd op zoek naar een slipstream maar nu moet ik aan mezelf werken en nog veel dingen leren.”
Vanwege de regenval in de avond werd besloten om de officiële trainingssessie, waarin de tien snelste coureurs zich verzekeren van een plaats in Q2, te verplaatsen naar zaterdagmiddag. Hierdoor wordt op zaterdag deze officiële trainingssessie – in de paddock ook wel gekscherend Q0 genoemd – meteen gevolgd door de kwalificatie met later op de dag de Sprint race. Márquez was het daar niet mee eens.
Marc Márquez: “We waren in een meeting en hebben met z’n allen gestemd. Ik heb gestemd om het schema te houden zoals het was. Mijn mening is dat als het veilig genoeg beoordeeld is om de baan op te gaan, we dan ook op jacht kunnen gaan naar een snelle rondetijd. Nu moeten we op zaterdag eerst de officiële training, dan de kwalificatie en daarna de Sprint race doen en dat is wat mij betreft alleen nog maar slechter. We hebben in het verleden besloten dat we hier kunnen racen wanneer het regent, de grindbakken zijn gigantisch. Als het glad is ben je misschien wat langzamer maar hoe dan ook, er is gestemd door iedereen en ik respecteer het besluit maar ik ben het er niet mee eens.”
Ook Jack Miller was het absoluut niet eens met het besluit om het programma te veranderen. Zoals we de Australiër kennen windde hij er geen doekjes om.
Jack Miller: “Het was regenachtig, de omstandigheden waren zoals ze waren en wij hadden deze dag af moeten sluiten met een vierde plaats. Om dan het hele fucking weekend weer op z’n kop te gooien is gewoon een grap. Het was niet nodig. We zijn coureurs en we worden betaald om te rijden in de omstandigheden zoals ze zijn, niet om telkens te klagen wanneer het regent of wanneer het waait of wat dan ook. Regen is regen, je kon zien waar de schone lijn was en voor mij was het geen probleem.”
De MotoGP coureurs komen zaterdag om 13:40 uur lokale tijd, 11:10 uur Nederlandse tijd weer in actie voor de 45-minuten durende trainingssessie waarin bepaald wordt welke tien coureurs rechtstreeks door mogen naar Q2. De kwalificatie wordt meteen hierna verreden, de 11 ronden lange Sprint race gaat ‘s avonds om 19:00 uur lokale tijd, 17:00 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.