Slechts drie overwinningen wist Honda te behalen in de afgelopen drie MotoGP seizoenen. Als we ons bedenken dat Marc Marquez in de jaren ervoor Honda gemiddeld acht overwinningen per seizoen schonk dan mogen en kunnen we rustig stellen dat Honda momenteel redelijk in de hoek zit waar de klappen vallen. Maar ondanks dit alles blijft Marquez vertrouwen houden in zijn werkgever zo liet hij onlangs weten voor de camera van DAZN Spanje.
Marc Marquez debuteerde in het seizoen 2013 als coureur in de koningsklasse in de kleuren van het Repsol Honda Team. Dat de Spanjaard een snelle leerling was bleek al snel, zo wist hij meteen in zijn achttien races tellende debuutseizoen niet alleen negen poles, zestien podiumplaatsen en zes overwinningen te scoren maar eiste hij ook meteen zijn eerste MotoGP wereldtitel op.
In de jaren 2014 tot en met 2019 voegde Marquez nog eens vijftig MotoGP zeges en maar liefst vijf MotoGP wereldtitels toe aan zijn palmares – alleen in het seizoen 2015 moest hij genoegen nemen met de derde plaats in de eindstand.
In het seizoen 2020 sloeg tijdens het eerste Grand Prix weekend in Jerez het noodlot toe. Bij een crash in de race blesseerde Marquez zijn rechterbovenarm, hetgeen het begin was van een lange, moeilijke en zware herstelperiode met maar liefst vier operaties. Ondanks dat de Repsol Honda Team coureur het in eerste instantie al vrij snel weer ging proberen volgde vervolgens tegenslag op tegenslag kwam er steevast weer een terugval. In 2021 probeerde de Spanjaard het wel, wist hij weliswaar nog drie races te winnen, maar in mei van het afgelopen jaar besloot Marquez het voor gezien te houden en zijn laatste kans op een volledig herstel aan te grijpen door zich in Amerika nogmaals te laten opereren. Waren de geluiden in eerste instantie dat Marquez de rest van het seizoen niet meer in actie zou gaan komen, niets bleek minder waar toen de Repsol Honda Team coureur half september in Aragon aan de start stond en sindsdien nog aan de laatste zes Grand Prix weekenden van het seizoen kon deelnemen.
Ondanks dat Marquez fysiek gezien nog niet helemaal fit was bleek tijdens de laatste zes wedstrijdweekenden van het seizoen al snel dat ook de Honda RC213V niet meer de machine was waarmee de Spanjaard tot aan het seizoen 2020 iedereen zijn wil oplegde en tot dan toe de MotoGP klasse jarenlang had weten te domineren.
Terwijl Marquez zelf fysiek gezien per weekend beter werd – in Japan scoorde hij een pole en op Phillip Island greep hij met de tweede plaats net naast de zege – werden de zorgen groter en groter aangaande de prestaties van de Honda RC213V. Na afloop van het seizoen tijdens de MotoGP test in Valencia werd dit nogmaals pijnlijk duidelijk. Een teleurgestelde Marquez stak na afloop tijdens zijn media debrief niet onder stoelen en banken dat hij met de door Honda meegebrachte nieuwe RC213V in 2023 niet tot de titelkandidaten zou gaan behoren.
Maar de soep wordt vaak niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Ondanks de reeds genoemde uitspraken en de stevige woorden aan het adres van zijn werkgever dat ze hem van een winnende motor moeten voorzien als hij op lange termijn wil blijven blijft Marquez volgens eigen zeggen voorlopig volledig achter de Japanse fabrikant staan.
Marc Marquez: “Ik heb nog steeds 100% vertrouwen in Honda. Het is het motormerk dat me alle titels heeft gegeven, zes in de MotoGP, wat geen kleinigheid is. Het is waar dat we in een dynamiek kwamen waarin ik geblesseerd raakte, waardoor hun nummer 1-coureur geblesseerd raakte en de fabrikant een beetje uit koers raakte. Maar ik vertrouw ze volledig. Ik vertrouw erop dat ze een goede motor zullen bouwen en het is mijn plicht om me zo goed mogelijk voor te bereiden om vervolgens te vechten voor een wereldkampioenschap. Dat is mijn doel, het doel van Honda en het doel van het hele team, een team dat weet dat we allemaal samen moeten optrekken als we dat willen bereiken.”
Marquez vormt in 2023 samen met 2021 MotoGP wereldkampioen Joan Mir het Repsol Honda Team. Het is na Jorge Lorenzo, Alex Marquez en Pol Espargaró de vierde nieuwe teamgenoot voor de achtvoudig wereldkampioen in vijf jaar tijd.