Marc Márquez: “Ik heb mijn rib gebroken en tijd nodig om zowel fysiek als mentaal te herstellen”

5094
Marc Márquez tijdens zijn media debrief op zondagochtend - TT Circuit Assen | © Guido Fenneman

Marc Márquez is zondag niet in actie gekomen op het TT Circuit Assen. De rib waarvan hij gedurende het weekend steeds meer last kreeg bleek gebroken te zijn waardoor de achtvoudig wereldkampioen zelf besloot om niet te racen in Assen.

Dat Marc Márquez momenteel in de hoek zit waar de klappen vallen is wel duidelijk. Na het horrorweekend op de Sachsenring, waarin hij vijf keer ten val kwam en na de laatste high-sider besloot om niet meer te racen, ging het dit weekend op het TT Circuit Assen niet veel beter.







In de eerste twee trainingen deed de Spanjaard het rustig aan maar zodra hij aan het einde van de tweede sessie begon te pushen ging het mis en schoof hij onderuit. Het was op vrijdagmiddag weliswaar een relatief onschuldige schuiver maar het gaf weer hoe groot de problemen momenteel zijn bij Honda.

Dat Márquez er niet helemaal bij was bleek zaterdagochtend tijdens de kwalificatiesessie. Hij was op zoek naar een sleepje bij Enea Bastianini maar toen de Italiaan aan de kant ging om ruimte te maken voor de snelle coureurs die eraan kwamen keek Márquez achter zich en zag hij niet dat hij achterop Bastianini zou knallen. Het was wéér een valpartij en ook nog een vrij beschamende deze keer, alleszeggend over de situatie waarin Márquez en Honda zitten.

‘s Middags in de Sprint race ging Márquez nog wel van start maar vanaf een zeventiende startplaats eindigde hij ook als zeventiende. In zijn media debrief gaf de achtvoudig wereldkampioen al aan dat hij veel last had van zijn rib en dat het steeds erger werd. Uiteindelijk hakte hij zondagochtend zelf de knoop door en besloot de dertigjarige coureur om niet van start te gaan tijdens de MotoGP race op het TT Circuit Assen.

Marc Márquez: “Ik had afgelopen dinsdag een heel uitgebreide medische check in Madrid en op dat moment was het allemaal in orde. Mijn enkel was gekneusd en mijn duim gebroken zoals we weten, maar het probleem was de rib. We wisten niet zeker of er een scheurtje in zat of dat deze gebroken was. We hebben meerdere röntgenfoto’s gemaakt en op dat moment was het niet zo goed zichtbaar, de artsen dachten dat het een klein scheurtje was.

Voorafgaand aan het weekend op donderdag zei ik al dat ik pijn had en op vrijdagavond was het erger geworden. Zaterdagmiddag na de Sprint race was het nog erger geworden en ‘s avonds werd de pijn steeds heviger. Ik heb daarna niet kunnen slapen waardoor ik besloot om niet te racen. Toen ik wakker werd ben ik meteen naar het medical centre gegaan om te vertellen dat ik niet in staat was om te rijden. Zij hebben de rib nog eens gecheckt en nu blijkt die dus gebroken te zijn. Nu heb ik anderhalve maand de tijd om alles weer op te bouwen, zowel op fysiek als mentaal vlak.”

In een persmoment zei Repsol Honda teammanager Alberto Puig (verhaal komt later op de site) dat hij niemand bij Honda wil laten blijven als diegene dat zelf niet wil. Daarmee werd de suggestie gewekt dat het huwelijk tussen de Spanjaard en de Japanse fabrikant wellicht vroegtijdig ten einde komt, maar daar wil Márquez zelf nog niet aan denken.

Marc Márquez: “Momenteel zitten we in een heel lastige situatie en ik wil niet nadenken over de toekomst. Op zo’n moment moet je niet bepaalde besluiten nemen. Nu moet ik zowel lichamelijk als mentaal herstellen, ik zit momenteel in de moeilijke periode van mijn carrière. Gelukkig zit ik in mijn privéleven wel in een goede periode met goede mensen om mij heen, dat helpt me om te blijven pushen en me erin te laten geloven dat ik het kan doen. Met die mensen om me heen zal ik proberen om in Silverstone weer met dezelfde inzet aan de start te staan als in Portimão. De aanpak zal natuurlijk iets anders zijn maar de inzet niet.”

Donderdagmiddag vertelde Márquez dat hij naar Assen was gekomen om de eerste seizoenshelft niet af te sluiten met een zware crash in de Sachsenring. Hij wilde racen in Assen om in ieder geval met een goed gevoel de zomer in te gaan, iets wat nu dus niet helemaal gelukt is.

Marc Márquez: “Het is natuurlijk niet de beste manier om zo het eerste gedeelte van het seizoen te eindigen maar het is in ieder geval al beter dan na de Sachsenring met een zware high-sider. Ik eindig niet met het beste gevoel maar ik heb in ieder geval weer een MotoGP machine gereden. Om dat op Assen te doen met een gebroken rib en een gebroken vinger, en dan maar iets meer dan een halve seconde achter de snelste te staan, geeft me meer vertrouwen dan vorige week.”

Aangezien er momenteel weinig plaats is bij fabrieksteams in de MotoGP klasse zou een satellietteam wellicht een uitweg bieden voor Márquez. Ook daarop kon hij nog niet echt reageren maar de mogelijkheid werd niet van tafel geveegd.

Marc Márquez: “Om eerlijk te zijn kan ik dat nu nog niet allemaal overwegen. Ik kan deze beslissingen nu niet maken, ik heb even wat tijd nodig om op adem te komen en te praten met mijn mensen. Als ik daarna weer op de motor heb gereden in een goede fysieke gesteldheid moeten we onze manier van aanpak wat aanpassen. Momenteel zijn we niet klaar om voor de top te strijden, je kunt niet tegen een muur vechten. Als iets niet klaar is dan moet je dat accepteren. Ik ben een vechter en zal proberen te blijven pushen, ik zal altijd het maximale eruit halen zoals je mij kent. Het maakt dan niet uit op welke plaats dat is, in welke kleuren of voor welke naam.”

Márquez en de rest van de Grand Prix coureurs hebben de komende vijf weken rust en zullen in het weekend van 6 t/m 8 augustus weer in actie komen. Dan wordt de negende Grand Prix van 2023 verreden op Silverstone in Groot-Brittannië.

 


Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag

  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Francesco Bagnaia
  • Marco Bezzecchi
  • Moto2 race
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Jack Miller
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Ellen ten Damme
  • MotoGP race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • (vlnr) Frank van der Linden - Peter Oosterbaan - Arjan Bos
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Start MotoGP
  • sfeer grid
  • Sfeer grid
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • sfeer grid
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Sfeer grid
  • Grid Girl Ducati
  • Grid girl Mooney
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • Sfeer
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Podium Moto3 (vlnr) #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP - #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW - #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #71 Dennis Foggia - (ITA) - Italtrans Racing Team - Kalex - #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • Sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Sfeer
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • sfeer
  • Crash
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Podium MotoGP (vlnr) #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22 - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • crash #70 Joshua Whatley - (GBR) - Visiontrack Racing Team - Honda NSF 250RW
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Sfeer
  • #32 Lorenzo Savadori - (ITA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Crash #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Crash #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Crash #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Podium Moto2 (vlnr) #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex - #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • Sfeer
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Crash #28 IZAN GUEVARA - (SPA) - GASGAS ASPAR TEAM - KALEX
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • Collin Veijer

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.