Marc Márquez: “Ik heb er alles aan gedaan om hier te kunnen rijden, Le Mans is het doel”

3543
Marc Márquez - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | © Guido Fenneman

Marc Márquez stond donderdagmiddag de aanwezige pers te woord op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De Spanjaard komt dit weekend niet in actie maar hij wilde graag een update geven over hoe hij er momenteel voorstaat met zijn blessure.

Het is inmiddels al meer dan een maand geleden sinds het incident op het Autódromo Internacional do Algarve tijdens de MotoGP race, waarbij Marc Márquez zich verremde en thuisrijder Miguel Oliveira van zijn machine afreed. De Portugees moest de Grand Prix van Argentinië missen maar was er twee weken later op het Circuit of The Americas weer bij, terwijl Marc Márquez een gebroken eerste middenhandsbeentje opliep en tot dusver nog steeds niet hersteld is.




Omdat hij donderdag in Jerez was om zijn eigen sportbar, de Garage 93, te openen, kwam de achtvoudig wereldkampioen ook langs in de paddock van het Circuito de Jerez – Ángel Nieto om de aanwezige media te spreken.

Marc Márquez: “Ik wilde graag even in het echt met iedereen spreken, de Spaanse Grand Prix is toch altijd een belangrijke op de kalender en ook één van de meest speciale. Ik heb geprobeerd om in vier weken te herstellen, maar de artsen zeiden vanaf het begin al dat het zo’n zes tot acht weken zou duren.

Toch was ik erg optimistisch en heb ik er alles aan gedaan om sneller te herstellen en hier in de Spaanse GP te kunnen rijden. Helaas werd het dinsdag duidelijk, na de CT scan met het medische team in Madrid, dat het te risicovol was. Zij hebben het vervolgens nog geverifieerd met de Clinica Mayo [in Barcelona] terwijl wij het ook nog hebben voorgelegd aan het Red Bull APC (Athlete Performance Center). Iedereen was het unaniem eens dat het te risicovol was om dit weekend te rijden. Er was wel een mogelijkheid om hier te rijden maar dan zou de kans heel groot zijn dat we het resultaat van de operatie weer zouden verpesten.

Om die reden, dat drie medische teams het eens waren dat het geen goed idee is om hier te racen, heb ik besloten om het niet te doen. Vanavond ga ik terug naar huis om verder aan het herstel te werken. Ik heb gesproken met het team en met Honda en aan mijn passie is niets veranderd, ik wil zo snel mogelijk terugkomen en het project verder te laten groeien. Het doel is om er in Le Mans weer bij te zijn.”

Waar het aanvankelijk op een onschuldige blessure leek is het nu dus duidelijk dat het breken van zijn eerste middenhandsbeentje meer voeten in aarde heeft. De krachten die op zijn vinger komen te staan en het risico om de situatie alleen maar erger te maken hebben de Spanjaard doen beslissen om in zijn geliefde Jerez nog niet te rijden.

Marc Márquez: “Ik heb er alles aan gedaan om hier te kunnen rijden maar als drie medische teams zeggen dat het gekkenwerk is, en dat ik opnieuw schade toebreng als ik rijd, dan moet je dat accepteren. Het voornaamste probleem is dat ik niet eens hoef te crashen om verdere schade op te lopen. Alleen al de druk die op de hand komt te staan met het rijden van een MotoGP machine zorgt voor problemen. Het is een hele kleine breuk maar wel precies op de plaats die normaal juist stabiliteit moet geven aan de duim. Met name bij het aanremmen is de duim juist heel belangrijk, en dat was ook precies het moment dat ik mijn duim brak. Die beweging zou ik bij ieder rempunt herhalen en ze vertelden me dat er verregaande schade ontstaat als ik er nog een keer mee zou crashen. Dat zou gevolgen hebben voor niet alleen drie maanden, maar zelfs mijn hele carrière. Nu hebben ze het op een normale manier kunnen repareren maar als ik het nog een keer oploop kan het het einde van mijn carrière betekenen. Dat maakte de keuze [om niet te racen] makkelijk.”

Naast dat Márquez na de tweede en de derde nu ook de vierde Grand Prix van 2023 mist, kan hij er maandag tijdens de belangrijke ééndaagse test op het Spaanse circuit ook niet bij zijn. Ondanks dat Alex Rins twee weken geleden wist te winnen in Austin is het duidelijk dat er nog veel te verbeteren valt aan de Honda RC213V, iets waar de Repsol Honda Team coureur nu dus geen steentje aan kan bijdragen.

Marc Márquez: “Het is belangrijk om te blijven rijden en het was jammer om de Argentijnse Grand Prix te missen omdat ik daar graag rijd. Het was nóg moeilijker om de Amerikaanse Grand Prix te missen omdat ik dat een geweldig circuit vind en dan is het missen van de Spaanse Grand Prix het moeilijkst. Ook tijdens de test op maandag kan ik Honda niet helpen, maar ze hebben twee goede rijders met [Alex] Rins en [Joan] Mir die het werk zullen moeten doen. Ik ga m’n best doen om terug te zijn in Le Mans, maar het belangrijkste is dat ik in de toekomst kan blijven bijdragen aan het project.”

Naast dat hij zelf al bestraft is door het missen van meerdere Grands Prix kreeg Márquez ook een penalty opgelegd van het FIM MotoGP Stewards Panel. Dat verhaal is nog steeds lopende maar de Spanjaard houdt zich er niet zo mee bezig.

Marc Márquez: “Heel eerlijk gezegd, en geloof me, heb ik er niet veel van gevolgd. Ik heb op zondag in Portimão een penalty gekregen en daar was ik het volledig mee eens, maar ik begrijp niet waarom ze deze na twee dagen veranderden. Het team heeft besloten om in hoger beroep te gaan maar je kunt je voorstellen dat, als je geblesseerd bent, je niet denkt aan dit soort zaken. Vooral wanneer de artsen zeggen dat het zo’n zes tot acht weken gaat duren en je dan weet dat je zo’n drie à vier races zult missen. De ergste straf voor een rijder is geblesseerd zijn en meerdere races missen. Het team gaat door met het hoger beroep want normaal is het zo dat je de penalty ondertekent als je het ermee eens bent, dan kunnen ze de penalty niet later alsnog veranderen.”

Lees: Geschil tussen Repsol Honda Team en FIM MotoGP Stewards Panel gaat naar MotoGP Court of Appeal
Lees: Hof van Beroep verleent uitstel van executie in zaak Marc Marquez



Handige links Gran Premio MotoGP Guru by Gryfyn de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Persconferentie MotoGP (vlnr) #33 Brad Binder - (ZAF) - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - #43 Jack Miller - (AUS)
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Bekers MotoGP Race
  • Podium MotoGP (vlnr) #33 Brad Binder - (ZAF) - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - #43 Jack Miller - (AUS)
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16 #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • 1e Doorkomst MotoGP
  • Start MotoGP Race Zondag
  • Crash #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1 & #88 Miguel Oliveira - (PRT) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • Podium Moto2 Race (vlnr) #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #22 Sam Lowes - (GBR) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #22 Sam Lowes - (GBR) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex & #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • start Moto2
  • start moto2
  • Grip Moto2
  • podium Moto3 (VLNR) #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP - #48 Ivan Ortola - (SPA) - Angeluss MTA team - KTM RC 250 GP - #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - Angeluss MTA team - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - Angeluss MTA team - KTM RC 250 GP
  • Kopgroep Moto3
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • 1e Doorkomst moto3
  • start moto3
  • Grid Moto3
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Start MotoGP Sprint (race)
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Robin Spijkers #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Spoiler KTM
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Barry Veneman Ziggo (Media Laps)
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - RED BULL KTM FACTORY RACING - KTM RC16
  • #26 Dani Pedrosa - (SPA) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #11 SERGIO GARCIA - (SPA) - PONS WEGOW LOS40 - KALEX
  • #7 BARRY BALTUS - (BEL) - FIETEN OLIE RACING GP - KALEX
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #37 PEDRO ACOSTA - (SPA) - RED BULL KTM AJO - KALEX
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #22 Ana Carrasco - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #10 Diogo Moreira - (BRA) - MT Helmets MSI - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Fabio Quartararo
  • Marc Marquez
  • Enea Bastianini
  • Francesco Bagnaia
  • Alex Rins
  • BMW M Drift Challenge, Albert Arenas, Alex Rins en Fabio Quartararo

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.